Rygning cig. + hash. Og det at have børn (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2014

isabellasmor

Se der er jeg jo anderledes Jeg sidestiller overhovedet ikke alkohol med hash!

Jeg kan på ingen måde se hvordan de to ting egentlig kan sammenlignes, mit barn bliver ikke fysisk påvirket af at jeg sidder ved siden af ham og drikker et glas kold hvidvin en varm sommerdag, ej heller hvis det foregår indenfor ved aftenbordet. Det bliver han i høj grad hvis jeg sad og røg. Men det er jo en helt anden debat

At min mand stopper med at ryge har vist lange udsigter... desværre Han har forsøgt flere gange de sidste godt 4 år, men det holder desværre aldrig i længere tid af gangen. Jeg HÅÅÅBER han en dag kommer dertil, hvor han er klar til at kvitte. Tænk da også hvor mange ekstra penge vi vil have til rådighed på et år så!!

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at dine børn ikke bliver påvirket af at du drikker på en varm sommerdag.. Men tænker du måske snakker om de partikler der sidder i tøjet? - nej. Ingen partikler sidder i dit tøj efter en flaske vin, men din sved og dine ånde, ååååhhh jo . Der er alkoholen, og lugten af samme.... 

Jeg synes sagtens man kan sidestille det, for du bliver påvirket af begge dele. Var alkohol/spiritus osv blevet opfundet idag, så var det aldrig blevet lovligt, er det ikke tankevækkende synes du? ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2014

Maria-s

isabellasmor skriver:

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at dine børn ikke bliver påvirket af at du drikker på en varm sommerdag.. Men tænker du måske snakker om de partikler der sidder i tøjet? - nej. Ingen partikler sidder i dit tøj efter en flaske vin, men din sved og dine ånde, ååååhhh jo . Der er alkoholen, og lugten af samme.... 

Jeg synes sagtens man kan sidestille det, for du bliver påvirket af begge dele. Var alkohol/spiritus osv blevet opfundet idag, så var det aldrig blevet lovligt, er det ikke tankevækkende synes du? ? 

Men hvordan påvirker det mine børn fysisk at jeg har alkohol i min ånde efter 1 glas vin? Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Jeg henstiller i debatten ikke til det faktum at man af både cigaretter og alkohol opnår en fysisk påvirkning, for den der indtager det. Jeg henstiller til om hvorvidt det at ryge, fysisk påvirker dem omkring.

Jeg har hørt og kan forstå at man siger at hvis cigaretter var blevet opfundet i dag, havde de ikke været lovlige. Jeg har godt nok aldrig hørt lignende om alkohol. 

Jeg kan heller ikke mindes at jeg har læst noget dokumentation på at alkohol i begrænsede mængder er skadeligt, slet ikke for de personer der opholder sig med den der indtager de begrænsede mængder. 

Jeg ser mere din argumentation som en holdningsdebat om man er for eller imod begrænset brug af alkohol, ikke en debat om hvorvidt det fysisk kan skade omgivelserne.

Anmeld

12. marts 2014

CarinaSB

isabellasmor skriver:

Jeg sidestiller hash med alkohol. Jeg synes det er ligeså forkert som at "dele en flaske vin over maden/under madlavningen" når børnene er der.

Men fordi jeg har den holdning at hash ikke er det værste du kan "byde" dine børn, kunne jeg aldrig selv drømme om at gøre det... Hverken ryge hash eller "nyde en kold øl" . 

Mht almindelig rygning, så er jeg lidt som dig, vores hjem er røgfri ( min mand ryger, jeg er selv eks ryger) og jeg har presset lidt på for at få ham til at stoppe, for os alles skyld, men også hans egen. Så nu har vi aftalt at han går igang (igen) med hans elektriske cigaret inden lillesøster kommer til august. Nu må vi se 

Nu må jeg lige spørge hvorfor du mener det er forkert at dele en flaske vin under madlavningen eller ved middagsbordet :)  ikk for at angribe dig på nogen måder :)

Anmeld

12. marts 2014

isabellasmor

Maria-s skriver:

Men hvordan påvirker det mine børn fysisk at jeg har alkohol i min ånde efter 1 glas vin? Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Jeg henstiller i debatten ikke til det faktum at man af både cigaretter og alkohol opnår en fysisk påvirkning, for den der indtager det. Jeg henstiller til om hvorvidt det at ryge, fysisk påvirker dem omkring.

Jeg har hørt og kan forstå at man siger at hvis cigaretter var blevet opfundet i dag, havde de ikke været lovlige. Jeg har godt nok aldrig hørt lignende om alkohol. 

Jeg kan heller ikke mindes at jeg har læst noget dokumentation på at alkohol i begrænsede mængder er skadeligt, slet ikke for de personer der opholder sig med den der indtager de begrænsede mængder. 

Jeg ser mere din argumentation som en holdningsdebat om man er for eller imod begrænset brug af alkohol, ikke en debat om hvorvidt det fysisk kan skade omgivelserne.

Det er bestemt ikke blot min holdning , det er faktisk hvad vi nærmest lærer i skolen. Alkohol ville aldrig blive lovligt hvis det kom frem idag. 

Nu taler jeg så bare mere overordnet og ikke blot partiklerne i tøjet. Og jeg taler slet ikke om at ryge i nærheden af andre. 

Men nu du selv nævner fysisk skade af omgivelserne, jamen så hører vi da meget om halvfulde mennesker som kører galt, falder i søvn og et eller andet, osv osv, så jeg vil mene det er på lige plan med fx hash. Desuden ser jeg tit og ofte den sociale arv gå videre, og selvom det kun drejer sig om et glas her og der, så kender jeg en del af disse børn, som nu er voksne, som tydeligt kan huske, og nu selv kører den videre med det her alkohol. Og vi snakker ikke alkoholikere, men blot "nydere" .... Og det ser jeg som en fysisk og psykisk skadelig "påvirkning" . Og det, er en personlig holdning ja  

Anmeld

12. marts 2014

Mettefpigen

maria_wlt skriver:

Hvor er det skrevet??

Må jeg gætte på at du ryger?? 

Ved ikke hvor det står skrevet da jeg har fået det afde af en veninde som går meget op i miljøet...
Og Jaa jeg ryger..

Anmeld

12. marts 2014

isabellasmor

CarinaSB skriver:

Nu må jeg lige spørge hvorfor du mener det er forkert at dele en flaske vin under madlavningen eller ved middagsbordet  ikk for at angribe dig på nogen måder

Læs bla. mit svar til Maria-s. 

I min verden hænger alkohol og børn bare ikke sammen. Jeg ønsker ikke mine børn skal se mig og deres far "nyde" alkohol i tide og utide, da jeg ikke mener det er sundt for nogen. Hellere nyde et glas cola, vand med citron eller hvad ved jeg. 

Altså, nu står der vin på bordet til jul og nytår osv, men i dagligdagen er der ikke alkohol herhjemme.

og jeg er altså ikke fanatisk  Min mand drikker en øl hvis vi er ude og spise ved fx min kusine. Men nu var det også bare for at stille det op sammen med hash, jeg synes de 2 ting stort set er lige slemme hvis det bliver brugt til at nyde i tide og utide, MEN jeg kan godt finde ting der er værre . (Med henblik på den anden debat herinde omkring de forældre der røg nede i et skur) altså, at ungen ingen strømper eller dyne har på er noget jeg ville være mere bekymret for, ikke så meget det andet, jo måske det at barnet lå inde helt alene 

Anmeld

12. marts 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Forskellen på hash og alkohol foruden lovligheden, er set med mine briller at jeg ikke bliver påvirket af et enkelt glas vin eller en øl, men det ville jeg blive af en joint...

Sætningen om at børn og alkohol ikke hører sammen, selvfølgelig gør det ikke det, hvis det handler om at børnene drikker det, eller man son forældre drikker sig i hegnet når man har ansvaret for sine børn. Men derfra og så til at mene at man slet ikke må nyde alkohol i nærheden af sine børn er overdrevet hvis du spørger mig, for hvor ligger forskellen så mellem alkohol (1-2 genstande under en middag), til posen med chips? Jeg mener hvis man skal holde sig fra ting som kan påvirke børnene negativt, sender man så ikke et dårligere signal ved at spise chips, slik, blive tykke osv., end ved at drikke en enkelt genstand eller 2 under lørdagsmiddagen.?

Anmeld

12. marts 2014

Maria-s

isabellasmor skriver:

Det er bestemt ikke blot min holdning , det er faktisk hvad vi nærmest lærer i skolen. Alkohol ville aldrig blive lovligt hvis det kom frem idag. 

Nu taler jeg så bare mere overordnet og ikke blot partiklerne i tøjet. Og jeg taler slet ikke om at ryge i nærheden af andre. 

Men nu du selv nævner fysisk skade af omgivelserne, jamen så hører vi da meget om halvfulde mennesker som kører galt, falder i søvn og et eller andet, osv osv, så jeg vil mene det er på lige plan med fx hash. Desuden ser jeg tit og ofte den sociale arv gå videre, og selvom det kun drejer sig om et glas her og der, så kender jeg en del af disse børn, som nu er voksne, som tydeligt kan huske, og nu selv kører den videre med det her alkohol. Og vi snakker ikke alkoholikere, men blot "nydere" .... Og det ser jeg som en fysisk og psykisk skadelig "påvirkning" . Og det, er en personlig holdning ja  

Ok, jamen det vil jeg da meget gerne læse noget mere om, så hvis du har noget materiale du kan henvise til og ikke blot "hvad folk siger" så vil jeg være taknemmelig Der er jo altid plads til at lære ny viden

Jeg kan stadig ikke se hvordan du kan sammenligne alkohol med cigaretter og hash, på nogen som helst måde. Hvis du er halvfuld eller falder i søvn bag rettet, har du ikke drukket begræset mængder. Der er altså ingen sammenligning. Det er det samme som at påstå at det at køre bil hvis man er træt (for så er din reaktionshastighed også nedsat og du er også i større risiko for at døse hen) det samme som at ryge en joint.

At det går videre som social arv at drikke et glas vin i ny og næ eller nyde en kold øl en gang i mellem, kan jeg overhovedet ikke se som et problem. Jeg har som sagt ikke set noget videnskabeligt der skulle påvise at alkohol i begrænset mængder er skadeligt for din voksne krop. Vi taler altså ikke om børn, for jo der er lavet undersøgelser der viser at indtagelse af større mængder alkohol og det at være ung, har en betydning, fordi din hjerne endnu ikke er færdigudviklet. Men hele debatten handler om voksne mennesker, deres valg og hvordan de kan påvirke, fysisk, andre mennesker omkring dem. (Alkohol og holdningen hertil er en hel anden debat end cigaretter og hash)

Hvis du mener det er negativ social arv, vil jeg mene det er det samme som at påstå at holdninger er negativ social arv, som fx hvilken farve parti man stemmer på (rød/ blå) eller om man er kødspiser/ vegetar.

At uansvarlig omgang med alkohol kan have en psykisk påvirkning af ens børn, kan vi sagtens være enige om. Og at det så senere hen kan lede til at de børn selv får et fysisk misbrug af alkohol, kan vi også godt blive enige om. Men at sidestille det med at det er det samme at drikke en øl ved siden af sit barn, som at tænde en cigaret? Nope. Hvis du er passiv ryger kan du fysisk gå ind og måle i den passive rygers blod, påvirkning af forskellige skadelige kemiske stoffer. Det kan du altså ikke med alkohol. Nå men det var et sidespring

Anmeld

12. marts 2014

isabellasmor

Maria-s skriver:

Ok, jamen det vil jeg da meget gerne læse noget mere om, så hvis du har noget materiale du kan henvise til og ikke blot "hvad folk siger" så vil jeg være taknemmelig Der er jo altid plads til at lære ny viden

Jeg kan stadig ikke se hvordan du kan sammenligne alkohol med cigaretter og hash, på nogen som helst måde. Hvis du er halvfuld eller falder i søvn bag rettet, har du ikke drukket begræset mængder. Der er altså ingen sammenligning. Det er det samme som at påstå at det at køre bil hvis man er træt (for så er din reaktionshastighed også nedsat og du er også i større risiko for at døse hen) det samme som at ryge en joint.

At det går videre som social arv at drikke et glas vin i ny og næ eller nyde en kold øl en gang i mellem, kan jeg overhovedet ikke se som et problem. Jeg har som sagt ikke set noget videnskabeligt der skulle påvise at alkohol i begrænset mængder er skadeligt for din voksne krop. Vi taler altså ikke om børn, for jo der er lavet undersøgelser der viser at indtagelse af større mængder alkohol og det at være ung, har en betydning, fordi din hjerne endnu ikke er færdigudviklet. Men hele debatten handler om voksne mennesker, deres valg og hvordan de kan påvirke, fysisk, andre mennesker omkring dem. (Alkohol og holdningen hertil er en hel anden debat end cigaretter og hash)

Hvis du mener det er negativ social arv, vil jeg mene det er det samme som at påstå at holdninger er negativ social arv, som fx hvilken farve parti man stemmer på (rød/ blå) eller om man er kødspiser/ vegetar.

At uansvarlig omgang med alkohol kan have en psykisk påvirkning af ens børn, kan vi sagtens være enige om. Og at det så senere hen kan lede til at de børn selv får et fysisk misbrug af alkohol, kan vi også godt blive enige om. Men at sidestille det med at det er det samme at drikke en øl ved siden af sit barn, som at tænde en cigaret? Nope. Hvis du er passiv ryger kan du fysisk gå ind og måle i den passive rygers blod, påvirkning af forskellige skadelige kemiske stoffer. Det kan du altså ikke med alkohol. Nå men det var et sidespring

Men igen vi snakker om 2 forskellige ting. Jeg snakker ikke om at alkoholen , i det du drikker den, påvirker dit barn så barnet bliver påvirket og fuld, det er jo logisk logik at barnet ikke bliver fuld af noget du drikker. 

Men jeg synes nu stadig jeg har ret til at mene og synes at forældre der drikker tit og ofte "middagsvin" osv, påvirker deres børn negativt. Det er MIN erfarring når jeg møder voksne mennesker hvis forældre gjorde det. Og ja det ser jeg altså som et problem, da det er alkohol vi snakker om og ikke blot en vingummi som ikke kan skade andre eller nedsætte hjernens reaktions evne osv. 

og hvad er det nu du må drikke for ikke at kører i bil? 2 genstande? Altså, så må du ikke kører i bil, så påvirker det dig jo også på andre områder. Ergo mener jeg ikke det hører hjemme hver lørdag aften eller under madlavningen osv.

og ja, holdninger og aaalt muligt andet påvirker også vores børn, men det er stadig hverken hash, alkohol eller stoffer

Anmeld

12. marts 2014

lille-fisen

Ja jeg synes jo ikke du (trådstarter) er sippet mht til cigaretter. Vi ryger ikke og det gør ingen i vores nærmeste familie - hvilket jeg sætter pris på. Skulle jeg som gravid eller med barn på besøg hos en ryger ville det dog ikke røre mig særligt meget. Deres hjem deres regler.

mht. Til hash.. Tja for mig kommer det an på omfanget af det og om der ryges foran børnene. Der hvor hash kan være ok er fx den situation hvor min kæreste ind i mellem er ude og drikke nogle øller med hans venner og han så ryger noget af en joint også. Det sker ultra sjældent at der faktisk bliver røget noget - men skulle det ske er det ikke noget jeg bliver hys over. Har aldrig røget det selv og det har jeg det sådan set fint med. Hash en gang i mellem til en fest er fint. 

Men at ryge hash er ikke noget der skal ske foran/sammen med børn - ikke engang om børnene så bare er i huset. Det er det samme med større mængder af alkohol. Bevares at fire voksne deler en flaske vin er fint, men skal man være sådan rigtig fuld og festlig, så foregår det i min verden uden børn er tilstede i huset.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.