isabellasmor skriver:
Det er bestemt ikke blot min holdning , det er faktisk hvad vi nærmest lærer i skolen. Alkohol ville aldrig blive lovligt hvis det kom frem idag.
Nu taler jeg så bare mere overordnet og ikke blot partiklerne i tøjet. Og jeg taler slet ikke om at ryge i nærheden af andre.
Men nu du selv nævner fysisk skade af omgivelserne, jamen så hører vi da meget om halvfulde mennesker som kører galt, falder i søvn og et eller andet, osv osv, så jeg vil mene det er på lige plan med fx hash. Desuden ser jeg tit og ofte den sociale arv gå videre, og selvom det kun drejer sig om et glas her og der, så kender jeg en del af disse børn, som nu er voksne, som tydeligt kan huske, og nu selv kører den videre med det her alkohol. Og vi snakker ikke alkoholikere, men blot "nydere" .... Og det ser jeg som en fysisk og psykisk skadelig "påvirkning" . Og det, er en personlig holdning ja
Ok, jamen det vil jeg da meget gerne læse noget mere om, så hvis du har noget materiale du kan henvise til og ikke blot "hvad folk siger" så vil jeg være taknemmelig
Der er jo altid plads til at lære ny viden 
Jeg kan stadig ikke se hvordan du kan sammenligne alkohol med cigaretter og hash, på nogen som helst måde. Hvis du er halvfuld eller falder i søvn bag rettet, har du ikke drukket begræset mængder. Der er altså ingen sammenligning. Det er det samme som at påstå at det at køre bil hvis man er træt (for så er din reaktionshastighed også nedsat og du er også i større risiko for at døse hen) det samme som at ryge en joint.
At det går videre som social arv at drikke et glas vin i ny og næ eller nyde en kold øl en gang i mellem, kan jeg overhovedet ikke se som et problem. Jeg har som sagt ikke set noget videnskabeligt der skulle påvise at alkohol i begrænset mængder er skadeligt for din voksne krop. Vi taler altså ikke om børn, for jo der er lavet undersøgelser der viser at indtagelse af større mængder alkohol og det at være ung, har en betydning, fordi din hjerne endnu ikke er færdigudviklet. Men hele debatten handler om voksne mennesker, deres valg og hvordan de kan påvirke, fysisk, andre mennesker omkring dem. (Alkohol og holdningen hertil er en hel anden debat end cigaretter og hash)
Hvis du mener det er negativ social arv, vil jeg mene det er det samme som at påstå at holdninger er negativ social arv, som fx hvilken farve parti man stemmer på (rød/ blå) eller om man er kødspiser/ vegetar.
At uansvarlig omgang med alkohol kan have en psykisk påvirkning af ens børn, kan vi sagtens være enige om. Og at det så senere hen kan lede til at de børn selv får et fysisk misbrug af alkohol, kan vi også godt blive enige om. Men at sidestille det med at det er det samme at drikke en øl ved siden af sit barn, som at tænde en cigaret? Nope. Hvis du er passiv ryger kan du fysisk gå ind og måle i den passive rygers blod, påvirkning af forskellige skadelige kemiske stoffer. Det kan du altså ikke med alkohol. Nå men det var et sidespring