Dele værelse eller eget værelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2014

cwl

Mine to piger har deres eget værelse, men når jeg engang bliver gravid med nr. 3 så kommer der et tidspunkt hvor de skal til at dele værelse og da vi var en tur i ikea i går og gik forbi sengene så ville de gerne have en køjeseng så de kan sove sammen, så håber og tror at det ikke bliver et problem når vi når dertil..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2014

lineog4

Ciss skriver:

Hvis man ser helt væk fra andre faktorer som plads og økonomi og temperament osv, så synes jeg, at det er helt fint at børn deler værelse frem til 1. eller 2. år i skolen.

Før den tid representerer det at sove i samme rum som andre en masse tryghed, og hvis der ikke er stor aldersforskel leger de jo alligevel med mange af de samme ting og en streng opdeling i mit og dit er ikke nødvendigvis så aktuel.

Efter det første eller andet år på skolen vokser behovet for at kunne sidde alene med ting, både lektier og andet, og da synes jeg, at det er dejligt, at barnet har et eget sted at trække sig tilbage til.

Men temperament har rigtig meget at sige for, hvad som er rigtigt i den enkelte familie. Børnenes indbyrdes forhold spiller ind, døgnrytme, aldersforskel, interesser osv.

Man kan jo have sit eget sted på mange måder. Min mellemste har ja lige fra han blev født føler jeg haft behov for egen tid og eget rum, men nu er det bare sådan at han deler værelse med lillebror. Vi har så indrettet værelset sådan så han har sin egen plads, plus lejligheden er så stor så han kan altid finde et sted hvor han kan være alene.

Den store går i 4. Klasse og vælger altid en af stuerne til lektielæsning og vælger sjovt nok oftest drengedes værelse til at være i for hendes eget er jo bare hendes eget og der mangler liv.... Tror sagtens man kan dele værelse og med indretning og almindelig pli have rum og tid alene også når man er ældre....

Anmeld

10. marts 2014

lineog4

Ciss skriver:

Hvis man ser helt væk fra andre faktorer som plads og økonomi og temperament osv, så synes jeg, at det er helt fint at børn deler værelse frem til 1. eller 2. år i skolen.

Før den tid representerer det at sove i samme rum som andre en masse tryghed, og hvis der ikke er stor aldersforskel leger de jo alligevel med mange af de samme ting og en streng opdeling i mit og dit er ikke nødvendigvis så aktuel.

Efter det første eller andet år på skolen vokser behovet for at kunne sidde alene med ting, både lektier og andet, og da synes jeg, at det er dejligt, at barnet har et eget sted at trække sig tilbage til.

Men temperament har rigtig meget at sige for, hvad som er rigtigt i den enkelte familie. Børnenes indbyrdes forhold spiller ind, døgnrytme, aldersforskel, interesser osv.

Man kan jo have sit eget sted på mange måder. Min mellemste har ja lige fra han blev født føler jeg haft behov for egen tid og eget rum, men nu er det bare sådan at han deler værelse med lillebror. Vi har så indrettet værelset sådan så han har sin egen plads, plus lejligheden er så stor så han kan altid finde et sted hvor han kan være alene.

Den store går i 4. Klasse og vælger altid en af stuerne til lektielæsning og vælger sjovt nok oftest drengedes værelse til at være i for hendes eget er jo bare hendes eget og der mangler liv.... Tror sagtens man kan dele værelse og med indretning og almindelig pli have rum og tid alene også når man er ældre....

Anmeld

10. marts 2014

Ciss

lineog4 skriver:

Helt sikkert.

Jeg synes bare at det virker som om mange i løbet af de første par skoleår begynder at ville være lidt mere alene og få lov til at sidde i fred med ting på en anden måde. Dem jeg kender, som har delt værelse med søsken, er også begyndt at snakke om eget værelse ca ved den tid. - Men alle børn er forskellige, og der er så enormt meget, som spiller ind.

Mine egne to deler værelse hos mig. Den ældste går i første klasse. Deres far flyttede ud i oktober. Hos ham har hun fået eget værelse, og jeg ser, at hun ofte ikke får lov til at sidde i fred med sine ting hos mig - heller ikke andre steder i lejligheden - fordi Lillebror blander sig. Så jeg tog en lille snak med hende for kort tid siden for at lodde stemningen lidt, om hun drømte om at få eget rum hos mig også - men hun var helt klar på, at hun helst vil dele med Lillebror! Så det skal hun da selvfølgelig få lov til at fortsætte med.

Anmeld

10. marts 2014

Nessie

Vi har 2 etager, og der er kun 2 værelser på "sove-etagen". Lige nu sover Isabella hos os, men om ikke så længe skal hun ind og sove hos Daniel. Det har han det helt fint med, og har selv været med til at bestemme hvor hans seng skulle stå, da vi rykkede om.

På den anden etage har de så et legeværelse.

Når de engang ikke gider dele værelse mere rykker vi rundt igen, men hvordan fordelingen bliver, så vi så til den tid

Så altså, vi har som sådan plads til at de kan få hver deres værelse, det vil bare være på to forskellige etager, og lige nu, vil det ikke være praktisk at være "fordelt"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.