Anonym skriver:
Goddag. 
Er lige nødt til at spørge jer her på baby.dk, da I nok kan være en del mere objektive end min kæreste og jeg er når vi diskutere dette.
Sagen er den, at vi går og venter vores første barn, og når vi er oppe ved hans forældre, så sidder hans forældre (mest hans mor) og ryger "lige op i hovedet på en".
Før at hun vidste at jeg var gravid, så syntes jeg at det var irriterende, og jeg begyndte at lade være med at tage med derhen så meget som jeg plejede.
Men efter at de har fået at vide, at vi venter barn, så er de ikke stoppet med at sidde og ryge, hvilket jeg personligt synes er uansvarligt når der ligger et lille barn i min mave.
Desuden ryger de også selvom deres andre børnebørn er der hver eneste dag, og jeg har sågar hørt min svigermor sige til den ældste på 7 år, at hun bare kunne gå ind på værelset (de har deres eget legeværelse derhenne) hvis røgen generede hende, da hun gav udtryk for det.
Har en far, der også selv ryger, men som lufter ud i 10-15 minutter inden jeg kommer derhen, og går ud på hans altan og ryger mens jeg er der.
Forleden dag havde mine svigerforældre så inviteret os på morgenmad, og der spurgte min kæreste så om jeg ville med derop (han ved hvor meget det med rygningen generer mig), og så svarede jeg at det ville jeg kunne hvis hans forældre lod være med at ryge den time vi var der.
Han ringede så til hans mor og spurgte om hun ville lade være, hvortil jeg kunne høre hende hæve stemmen og sige "NEJ!" som om det var en fornærmelse. Og så begyndte hun at ævle løs om at det var deres hus, hvilket selvfølgelig er rigtigt nok, men derfor synes jeg bare ikke at de har ret til at skade mit barn.
Fortalte så min kæreste, at det var fint nok at hun havde den holdning, men så skulle hun også bare vide at de hverken vil få besøg af mit barn eller jeg så længe mit barn bliver ammet. Og hvis det står til mig, så heller ikke efterfølgende da jeg synes det er uansvarligt at ryge når der er børn til stede - men hvad min kærestes søster gør med hendes børn, er op til hende.
Men kan se at min kæreste føler sig "fanget" midt i den her strid, hvilket gør både ham og jeg ekstremt kede af det. Men jeg har bare ikke lyst til at komme derhen så længe at de er så ligeglade.
Er jeg sippet? Burde jeg bare tage derhen og finde mig i, at jeg skal indånde røg og dermed udsætte mit barn for gifte kemikalier? 

Jeg ville reagere på præcis samme måde som dig!
Jeg synes overhovedet ikke du er sippet!
De kan komme og besøge deres barnebarn hos jer og så ikke ryge mens de er der
Jeg går en lang bue udenom folk der ryger på gaden, og jeg har ikke været steder hvor folk ryger indenfor mens jeg har været gravid
Jeg går så langt at jeg beder min kæreste gå i bad inden han må komme ind i soveværelset hvis han har været til fest med rygere.
Passiv rygning er lige så usundt for den ufødte baby som rygning, fordi der ikke er noget filter.
Jeg synes du gør det eneste rigtige. Det er din krop og din baby, og det må de lære at finde sig i