Er jeg sippet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2014

Aabye

Anonym skriver:

Goddag. 
Er lige nødt til at spørge jer her på baby.dk, da I nok kan være en del mere objektive end min kæreste og jeg er når vi diskutere dette. 

Sagen er den, at vi går og venter vores første barn, og når vi er oppe ved hans forældre, så sidder hans forældre (mest hans mor) og ryger  "lige op i hovedet på en"
Før at hun vidste at jeg var gravid, så syntes jeg at det var irriterende, og jeg begyndte at lade være med at tage med derhen så meget som jeg plejede. 
Men efter at de har fået at vide, at vi venter barn, så er de ikke stoppet med at sidde og ryge, hvilket jeg personligt synes er uansvarligt når der ligger et lille barn i min mave.
Desuden ryger de også selvom deres andre børnebørn er der hver eneste dag, og jeg har sågar hørt min svigermor sige til den ældste på 7 år, at hun bare kunne gå ind på værelset (de har deres eget legeværelse derhenne) hvis røgen generede hende, da hun gav udtryk for det. 

Har en far, der også selv ryger, men som lufter ud i 10-15 minutter inden jeg kommer derhen, og går ud på hans altan og ryger mens jeg er der. 

Forleden dag havde mine svigerforældre så inviteret os på morgenmad, og der spurgte min kæreste så om jeg ville med derop (han ved hvor meget det med rygningen generer mig), og så svarede jeg at det ville jeg kunne hvis hans forældre lod være med at ryge den time vi var der.
Han ringede så til hans mor og spurgte om hun ville lade være, hvortil jeg kunne høre hende hæve stemmen og sige "NEJ!" som om det var en fornærmelse. Og så begyndte hun at ævle løs om at det var deres hus, hvilket selvfølgelig er rigtigt nok, men derfor synes jeg bare ikke at de har ret til at skade mit barn. 
Fortalte så min kæreste, at det var fint nok at hun havde den holdning, men så skulle hun også bare vide at de hverken vil få besøg af mit barn eller jeg så længe mit barn bliver ammet. Og hvis det står til mig, så heller ikke efterfølgende da jeg synes det er uansvarligt at ryge når der er børn til stede - men hvad min kærestes søster gør med hendes børn, er op til hende. 

Men kan se at min kæreste føler sig "fanget" midt i den her  strid, hvilket gør både ham og jeg ekstremt kede af det. Men jeg har bare ikke lyst til at komme derhen så længe at de er så ligeglade. 
Er jeg sippet? Burde jeg bare tage derhen og finde mig i, at jeg skal indånde røg og dermed udsætte mit barn for gifte kemikalier? 

Jeg synes den er rigtig svær.. 
Selvfølgelig skal de gøre som de vil i deres eget hjem. Men derfor kan de godt tage lidt hensyn. 

Min mor stoppede med at ryge inden for da hun fandt ud af at jeg var gravid. Og her var det ALLE der fik forbud mod at ryge inden for når de var hos dem. 
Min far bor i københavn, og jeg ser ham ikke så tit. Men da vi var derovre sidst med begge ungerne gik de også udenfor for at ryge.. 

Min mormor ryger stadig inden for når vi er hos hende.. Hun går ud til hendes emhætte og ryger. Og så får børnene at vide at de ikke må gå derud.. 

Jeg synes det er fint at du siger at du ikke vil komme der.. Så må de jo komme til jer hvis de har lyst. Kan dog også godt forstå at din kæreste føler sig fanget i det her.. Han står som en lus mellem 2 negle.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2014

Noahmor

Anonym skriver:

Men er der ikke forskel på, at forsøge at sætte regler op i andres hjem, og på at bede folk om at vise lidt hensyn?
De kan jo ryge lige så tosset de vil når vi ikke er der (det gør min far jo også hjemme ved ham selv), men så bare vise lidt hensyn overfor de gæster de inviterer hjem til sig? 

Jo, man kan godt bede folk om at vise hensyn, men man kan som udgangspunkt ikke forvente det af folk. Og jeg tænker at hvis du fortæller dem konsekvensen af at de vil ryge (=at du og barn ikke kommer på besøg) så har de jo valgt. Jeg siger ikke at det er det rigtige valg de træffer, men det er deres tab. 

Anmeld

21. februar 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hjemme hos os har de haft røget indenfor, dog i vores gang/bryggers, fordi de ikke ville gå udenfor når der var koldt. 
Hvilket så har medført at hele huset har lugtet af røg, så der skulle luftes ud. 

Så det er jo ikke ligefrem fordi de viser hensyn, eller respekterer de regler der nu er hjemme ved andre. 

Ja så virker det jo heller ikke. 

Fik lige set at mit forslag var blevet skrevet.

Til jer

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Hold da op. Ja jeg kan godt se du har noget af en udfordring så! Hvad siger din kæreste? Det må da også gå ham på. Hmm synes I skal snakke sammen og finde en løsning.

I kunne måske begynde at invitere dem hen til jer og så sige nej tak når de inviterer? For hos jer gælder jeres regler. 

Hun har da godt nok ikke forståelse.

Han er jo vant til, at der er blevet røget gennem hele hans opvækst (på trods af at han har en nyre, der ikke fungerer særligt godt, og derfor kan han ikke selv tåle at ryge - heldigvis da). 
Men derfor har han svært ved at sige fra, selvom han godt kan se det fra min synsvinkel. 

Hjemme hos os ryger de kun udenfor om sommeren, og ellers i gangen/bryggerset om vinteren fordi de ikke vil ud og fryse (og så må vi så fryse når vi lufter ud efter deres besøg). Og hvis de ikke måtte det, så ville de slet ikke komme.
Og det gør jo også min kæreste ked af det, hvis hans forældre ikke vil komme på besøg. 

Anmeld

21. februar 2014

VIPpigen

Du er ikke sippet. Vi har taget samme beslutning her. Her er det bare min far som er valgt næsten fra, pga rygning...

Min svigermor ryger udenfor, både derhjemme og når hun er på besøg.

Alle gæster ryger udenfor når de kommer i vores hjem...

Men hjemme ved min far gør de ikke meget for at skåne os mod røgen. Jeg har ikke diskuteret det med ham, for det er hans hjem. Men det har gjort at vi måske kun kommer på besøg 2-3 gange om året, ellers må de komme til os.

Jeg har dog ikke et særlig tæt forhold til min far, og min datter har heller ikke... Men jeg er selv vokset op med han har røget i hjemmet... Og jeg hader lugten i dag... Jeg får sådan en kvalme hvis jeg har siddet i et rum der er røget i

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Aabye skriver:

Jeg synes den er rigtig svær.. 
Selvfølgelig skal de gøre som de vil i deres eget hjem. Men derfor kan de godt tage lidt hensyn. 

Min mor stoppede med at ryge inden for da hun fandt ud af at jeg var gravid. Og her var det ALLE der fik forbud mod at ryge inden for når de var hos dem. 
Min far bor i københavn, og jeg ser ham ikke så tit. Men da vi var derovre sidst med begge ungerne gik de også udenfor for at ryge.. 

Min mormor ryger stadig inden for når vi er hos hende.. Hun går ud til hendes emhætte og ryger. Og så får børnene at vide at de ikke må gå derud.. 

Jeg synes det er fint at du siger at du ikke vil komme der.. Så må de jo komme til jer hvis de har lyst. Kan dog også godt forstå at din kæreste føler sig fanget i det her.. Han står som en lus mellem 2 negle.. 

Ville ønske, at mine svigerforældre kunne vise det samme hensyn som din familie har gjort. 
Desværre vil mine svigerforældre ikke engang gå hen til emhætten og ryge. 
Og det er ligegyldigt for dem, om man så sidder og spiser, for hvis de er færdige, så skal de have en smøg bagefter, og så må vi andre indtage røgen sammen med vores mad. 

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Du er ikke sippet. Vi har taget samme beslutning her. Her er det bare min far som er valgt næsten fra, pga rygning...

Min svigermor ryger udenfor, både derhjemme og når hun er på besøg.

Alle gæster ryger udenfor når de kommer i vores hjem...

Men hjemme ved min far gør de ikke meget for at skåne os mod røgen. Jeg har ikke diskuteret det med ham, for det er hans hjem. Men det har gjort at vi måske kun kommer på besøg 2-3 gange om året, ellers må de komme til os.

Jeg har dog ikke et særlig tæt forhold til min far, og min datter har heller ikke... Men jeg er selv vokset op med han har røget i hjemmet... Og jeg hader lugten i dag... Jeg får sådan en kvalme hvis jeg har siddet i et rum der er røget i

På det punkt med kvalmen er vi to vidst meget ens. 
Bliver også selv enormt utilpas og får kvalme og hovedpine hvis jeg er eller har været i et tilrøget rum. 
Desuden kan jeg få kvalme når jeg går forbi folk, der ryger udenfor på gaden 
Og før jeg blev gravid (og også efter før de kendte til graviditeten) var jeg også nødt til at skifte tøj og evt gå i bad når vi havde besøgt hans forældre fordi røgen gjorde mig utilpas. 
- dengang valgte jeg at respektere, at jeg var gæst i deres hjem, og at jeg kunne gå hvis jeg ikke ville respektere det.
Men vil bare være ked af, at mit barn ikke får et godt forhold til dets bedsteforældre fordi de ikke vil vise hensyn. 

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Noahmor skriver:

Jo, man kan godt bede folk om at vise hensyn, men man kan som udgangspunkt ikke forvente det af folk. Og jeg tænker at hvis du fortæller dem konsekvensen af at de vil ryge (=at du og barn ikke kommer på besøg) så har de jo valgt. Jeg siger ikke at det er det rigtige valg de træffer, men det er deres tab. 

Nej det er rigtigt nok. 
Og ja, selvfølgelig taber de en del hvis de træffer "det forkerte valg". Det rører mig som sådan ikke, men det der bekymrer mig er det tab mit barn har, ved ikke at få et godt forhold til dets bedsteforældre.
Og den måde min kæreste føler sig fanget på 

Anmeld

21. februar 2014

oktoberbaby

Jeg synes ikke at du på nogen måder er sippet, jeg har det fuldstændig på samme måde.

Jeg har først lige fundet ud af at jeg er gravid, men jeg ''frygter'' turene hjem til min svigerfar, som er storryger i sit lille hjem..

Anmeld

21. februar 2014

Kløver

Den er svær
Her ryger farmor under emhætten eller ude når vi er der.
Kan godt forstå dig men samtidig kan man ikke bestemme over andre i deres hjem
Kunne i lave kompromis og invitere dem lidt oftere hjem til jer i stedet hvor der ikke ryges

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.