Anonym skriver:
Goddag. 
Er lige nødt til at spørge jer her på baby.dk, da I nok kan være en del mere objektive end min kæreste og jeg er når vi diskutere dette.
Sagen er den, at vi går og venter vores første barn, og når vi er oppe ved hans forældre, så sidder hans forældre (mest hans mor) og ryger "lige op i hovedet på en".
Før at hun vidste at jeg var gravid, så syntes jeg at det var irriterende, og jeg begyndte at lade være med at tage med derhen så meget som jeg plejede.
Men efter at de har fået at vide, at vi venter barn, så er de ikke stoppet med at sidde og ryge, hvilket jeg personligt synes er uansvarligt når der ligger et lille barn i min mave.
Desuden ryger de også selvom deres andre børnebørn er der hver eneste dag, og jeg har sågar hørt min svigermor sige til den ældste på 7 år, at hun bare kunne gå ind på værelset (de har deres eget legeværelse derhenne) hvis røgen generede hende, da hun gav udtryk for det.
Har en far, der også selv ryger, men som lufter ud i 10-15 minutter inden jeg kommer derhen, og går ud på hans altan og ryger mens jeg er der.
Forleden dag havde mine svigerforældre så inviteret os på morgenmad, og der spurgte min kæreste så om jeg ville med derop (han ved hvor meget det med rygningen generer mig), og så svarede jeg at det ville jeg kunne hvis hans forældre lod være med at ryge den time vi var der.
Han ringede så til hans mor og spurgte om hun ville lade være, hvortil jeg kunne høre hende hæve stemmen og sige "NEJ!" som om det var en fornærmelse. Og så begyndte hun at ævle løs om at det var deres hus, hvilket selvfølgelig er rigtigt nok, men derfor synes jeg bare ikke at de har ret til at skade mit barn.
Fortalte så min kæreste, at det var fint nok at hun havde den holdning, men så skulle hun også bare vide at de hverken vil få besøg af mit barn eller jeg så længe mit barn bliver ammet. Og hvis det står til mig, så heller ikke efterfølgende da jeg synes det er uansvarligt at ryge når der er børn til stede - men hvad min kærestes søster gør med hendes børn, er op til hende.
Men kan se at min kæreste føler sig "fanget" midt i den her strid, hvilket gør både ham og jeg ekstremt kede af det. Men jeg har bare ikke lyst til at komme derhen så længe at de er så ligeglade.
Er jeg sippet? Burde jeg bare tage derhen og finde mig i, at jeg skal indånde røg og dermed udsætte mit barn for gifte kemikalier? 

Jeg synes ikke du er sippet. Jeg har præcis samme holdning som dig.
Jeg har en lille historie jeg kan fortælle dig som måske kan give dine sviger forældre lidt perspektiv...men kun måske.
Jeg kommer fra en familie hvor mange røg da jeg var barn inkl mine forældre indtil min 1. lillesøster L kom til. og der blev røget når vi var hos dem og omvendt. Men da men 2. lillesøster M blev født var mange holdt op. Dog røg min farfar stadig. Hver gang vi havde været på besøg var M rigtig træt og blev syg med forkølelsessymptomer i flere dage bagefter. Min mor valgte så tilsidst at spørge om han ikke ville ryge et andet sted end der hvor vi var. Men nej det var hans hus. Så konsekvensen blev at hun i en lang periode ikke så dem særlig tit fordi hun ellers blev syg.
Han holdt så op med at ryge i en lang periode pga han har KOL, men er begyndt igen. Det gør mig ked af det, vred og frustreret for det betyder at vi ikke kommer på besøg med hans oldebarn. Jeg vil ikke udsætte mit barn for passiv rygning og sådan er det bare.
Min kærestes bror ryger også og da min kæreste skulle have vores søn med der op, var meldingen også at der skulle luftes ud inden de kom og at der ikke skulle ryges inde imens de var der og det accepterede hans bror uden brok. Men min kæreste synes at jeg var lidt skrap at forlange det.
Så nej du er ikke sippet, du er ikke den eneste med den holdning og du ved som mor hvad der er bedst for dit barn og det synes jeg du skal stå ved