Er jeg sippet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2014

Joerg2

Anonym skriver:

Goddag. 
Er lige nødt til at spørge jer her på baby.dk, da I nok kan være en del mere objektive end min kæreste og jeg er når vi diskutere dette. 

Sagen er den, at vi går og venter vores første barn, og når vi er oppe ved hans forældre, så sidder hans forældre (mest hans mor) og ryger  "lige op i hovedet på en"
Før at hun vidste at jeg var gravid, så syntes jeg at det var irriterende, og jeg begyndte at lade være med at tage med derhen så meget som jeg plejede. 
Men efter at de har fået at vide, at vi venter barn, så er de ikke stoppet med at sidde og ryge, hvilket jeg personligt synes er uansvarligt når der ligger et lille barn i min mave.
Desuden ryger de også selvom deres andre børnebørn er der hver eneste dag, og jeg har sågar hørt min svigermor sige til den ældste på 7 år, at hun bare kunne gå ind på værelset (de har deres eget legeværelse derhenne) hvis røgen generede hende, da hun gav udtryk for det. 

Har en far, der også selv ryger, men som lufter ud i 10-15 minutter inden jeg kommer derhen, og går ud på hans altan og ryger mens jeg er der. 

Forleden dag havde mine svigerforældre så inviteret os på morgenmad, og der spurgte min kæreste så om jeg ville med derop (han ved hvor meget det med rygningen generer mig), og så svarede jeg at det ville jeg kunne hvis hans forældre lod være med at ryge den time vi var der.
Han ringede så til hans mor og spurgte om hun ville lade være, hvortil jeg kunne høre hende hæve stemmen og sige "NEJ!" som om det var en fornærmelse. Og så begyndte hun at ævle løs om at det var deres hus, hvilket selvfølgelig er rigtigt nok, men derfor synes jeg bare ikke at de har ret til at skade mit barn. 
Fortalte så min kæreste, at det var fint nok at hun havde den holdning, men så skulle hun også bare vide at de hverken vil få besøg af mit barn eller jeg så længe mit barn bliver ammet. Og hvis det står til mig, så heller ikke efterfølgende da jeg synes det er uansvarligt at ryge når der er børn til stede - men hvad min kærestes søster gør med hendes børn, er op til hende. 

Men kan se at min kæreste føler sig "fanget" midt i den her  strid, hvilket gør både ham og jeg ekstremt kede af det. Men jeg har bare ikke lyst til at komme derhen så længe at de er så ligeglade. 
Er jeg sippet? Burde jeg bare tage derhen og finde mig i, at jeg skal indånde røg og dermed udsætte mit barn for gifte kemikalier? 

Synes bestemt ikke, at du er sippet! 

Jeg ville have det på præcis samme måde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2014

Enirt

Anonym skriver:

Goddag. 
Er lige nødt til at spørge jer her på baby.dk, da I nok kan være en del mere objektive end min kæreste og jeg er når vi diskutere dette. 

Sagen er den, at vi går og venter vores første barn, og når vi er oppe ved hans forældre, så sidder hans forældre (mest hans mor) og ryger  "lige op i hovedet på en"
Før at hun vidste at jeg var gravid, så syntes jeg at det var irriterende, og jeg begyndte at lade være med at tage med derhen så meget som jeg plejede. 
Men efter at de har fået at vide, at vi venter barn, så er de ikke stoppet med at sidde og ryge, hvilket jeg personligt synes er uansvarligt når der ligger et lille barn i min mave.
Desuden ryger de også selvom deres andre børnebørn er der hver eneste dag, og jeg har sågar hørt min svigermor sige til den ældste på 7 år, at hun bare kunne gå ind på værelset (de har deres eget legeværelse derhenne) hvis røgen generede hende, da hun gav udtryk for det. 

Har en far, der også selv ryger, men som lufter ud i 10-15 minutter inden jeg kommer derhen, og går ud på hans altan og ryger mens jeg er der. 

Forleden dag havde mine svigerforældre så inviteret os på morgenmad, og der spurgte min kæreste så om jeg ville med derop (han ved hvor meget det med rygningen generer mig), og så svarede jeg at det ville jeg kunne hvis hans forældre lod være med at ryge den time vi var der.
Han ringede så til hans mor og spurgte om hun ville lade være, hvortil jeg kunne høre hende hæve stemmen og sige "NEJ!" som om det var en fornærmelse. Og så begyndte hun at ævle løs om at det var deres hus, hvilket selvfølgelig er rigtigt nok, men derfor synes jeg bare ikke at de har ret til at skade mit barn. 
Fortalte så min kæreste, at det var fint nok at hun havde den holdning, men så skulle hun også bare vide at de hverken vil få besøg af mit barn eller jeg så længe mit barn bliver ammet. Og hvis det står til mig, så heller ikke efterfølgende da jeg synes det er uansvarligt at ryge når der er børn til stede - men hvad min kærestes søster gør med hendes børn, er op til hende. 

Men kan se at min kæreste føler sig "fanget" midt i den her  strid, hvilket gør både ham og jeg ekstremt kede af det. Men jeg har bare ikke lyst til at komme derhen så længe at de er så ligeglade. 
Er jeg sippet? Burde jeg bare tage derhen og finde mig i, at jeg skal indånde røg og dermed udsætte mit barn for gifte kemikalier? 

Jeg synes ikke du er sippet. Jeg har præcis samme holdning som dig.

Jeg har en lille historie jeg kan fortælle dig som måske kan give dine sviger forældre lidt perspektiv...men kun måske.

Jeg kommer fra en familie hvor mange røg da jeg var barn inkl mine forældre indtil min 1. lillesøster L kom til. og der blev røget når vi var hos dem og omvendt. Men da men 2. lillesøster M blev født var mange holdt op. Dog røg min farfar stadig. Hver gang vi havde været på besøg var M rigtig træt og blev syg med forkølelsessymptomer i flere dage bagefter. Min mor valgte så tilsidst at spørge om han ikke ville ryge et andet sted end der hvor vi var. Men nej det var hans hus. Så konsekvensen blev at hun i en lang periode ikke så dem særlig tit fordi hun ellers blev syg.

Han holdt så op med at ryge i en lang periode pga han har KOL, men er begyndt igen. Det gør mig ked af det, vred og frustreret for det betyder at vi ikke kommer på besøg med hans oldebarn. Jeg vil ikke udsætte mit barn for passiv rygning og sådan er det bare.

Min kærestes bror ryger også og da min kæreste skulle have vores søn med der op, var meldingen også at der skulle luftes ud inden de kom og at der ikke skulle ryges inde imens de var der og det accepterede hans bror uden brok. Men min kæreste synes at jeg var lidt skrap at forlange det.

Så nej du er ikke sippet, du er ikke den eneste med den holdning og du ved som mor hvad der er bedst for dit barn og det synes jeg du skal stå ved

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Maria&Lukas skriver:

Hvis man gerne vil se sine børnebørn og vil dem det bedste vil jeg mene at man sagtens kan gå udenfor den tid de er der.

Og hvis de ikke vil det er de åbenbart ikke interesseret nok og alt for egoistiske og stædige.

Sådan har jeg det også selv.
Altså jeg er altid blevet dårlig når folk har røget i nærheden af mig. Og det har ikke været bevidst, men kan simpelthen ikke tåle det.
Dog har jeg aldrig sagt noget til dem, da de ikke er mine forældre, og derfor vil jeg ikke bestemme over dem.

Men som du skriver, så ja gå udenfor mens det er.
Det er jo ikke fordi vi sidder der dagen lang, men blot er der 1-2 timer. 

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Noahmor skriver:

Bom bom, synes den er lidt svær. Her er vi også totalt ikke rygere og man må ikke ryge i vores hjem. Stort set hele vores familie er røgfri. Men kærestens far ryger pibe og det gør han også når vi er på besøg med børnene. Kunne ikke drømme om at sige til ham at han ikke må ryge i hans eget hjem. Han kan så heller ikke gå udenfor, da han har sklerose og ligger i sengen. 

Jeg synes ikke man kan bestemme over andre folks hjem og synes måske du sætter din kæreste i en dum situation, når du siger at hans forældre ikke må se deres barnebarn, hvis de ryger. 

Nu har jeg læst lidt om, at børn, der har været udsat for passiv rygning, ofte får mellemøresbetændelse og kan få indlæringsvanskeligheder (og meget andet). Og når jeg kigger på de andre børnebørn de har, så har jeg aldrig set børn, der har døjet med netop mellemøresbetændelse som de har gjort. Og desuden har den store pige helt vildt svært ved at lære at læse, og er så meget bagud i hendes klasse, at lærerne testede om hun skulle være ordblind. 

Siger ikke, at de ting nødvendigvis hænger sammen. Men synes bare, at det er skræmmende at tænke på, og ikke en chance jeg har lyst til at løbe med mit barn.

Og hvis de var syge og ikke kunne komme op af sengen, så ville jeg evt. godt kunne se gennem fingre med det. Men når man er sund og rask, så kan man vel evt. gå udenfor eller lige vente den time?

Anmeld

21. februar 2014

Noahmor

Anonym skriver:

Nu har jeg læst lidt om, at børn, der har været udsat for passiv rygning, ofte får mellemøresbetændelse og kan få indlæringsvanskeligheder (og meget andet). Og når jeg kigger på de andre børnebørn de har, så har jeg aldrig set børn, der har døjet med netop mellemøresbetændelse som de har gjort. Og desuden har den store pige helt vildt svært ved at lære at læse, og er så meget bagud i hendes klasse, at lærerne testede om hun skulle være ordblind. 

Siger ikke, at de ting nødvendigvis hænger sammen. Men synes bare, at det er skræmmende at tænke på, og ikke en chance jeg har lyst til at løbe med mit barn.

Og hvis de var syge og ikke kunne komme op af sengen, så ville jeg evt. godt kunne se gennem fingre med det. Men når man er sund og rask, så kan man vel evt. gå udenfor eller lige vente den time?

Ja, det kan de godt, men tænker stadig at man ikke kan sætte regler op for folk i deres eget hjem. 

Men hvis du ikke vil komme der, så er det dig der skal sige det til dem med de argumenter du har og ikke din kæreste. Så må de vælge, hvad de vægter højest. Og så kan de jo komme og besøge jer, hvor jeres regler gælder. 

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Vi er selv ikke rygere. Min svigerfar og hans kæreste ryger. Og de kan storryge! Altså da de ikke vidste det men jeg var gravid der gik jeg bare selv hen og åbnede terrassedøren og luftede ud. Nu efter de ved det har vi faktisk ikke været hjemme hos dem, men samlet på andre måder. Men jeg forventer at jeg så bare gør det samme. Bare lufter ud for dem. Det kan vel ikke genere nogle

Synes selv det er irriterende. Gravid eller ikke gravid. Men som en anden skriver er det jo ikke ens hjem. Der kan man jo sætte regler som man vil.

Men nej synes egentlig ikke at du er sippet

Har prøvet det med at åbne terrassedøren (før de vidste at jeg var gravid) for lige at få noget rent luft ned i lungerne... Men blev bedt om at lukke døren, fordi det begyndte at trække. 

Selvfølgelig er det deres hjem, og de har deres regler. 
Men er der ikke forskel på det og så at vise hensyn til dem man inviterer hjem til sig. Især når det drejer sig om noget der er skadelig for ens gæster? 

Anmeld

21. februar 2014

Mama2012

Jeg synes bestem ikke du er sippet! Hvis det var mine svigerforældre ville jeg heller ikke komme på besøg hos dem, så længe de ryger! Alternativet er, at I kan invitere dem til at komme hos jer, hvor det er jeres regler, der gælder :-)

Dit barn kommer i første række, så gør, hvad du føler er bedst for dig og baby i maven.

Kram

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Noahmor skriver:

Ja, det kan de godt, men tænker stadig at man ikke kan sætte regler op for folk i deres eget hjem. 

Men hvis du ikke vil komme der, så er det dig der skal sige det til dem med de argumenter du har og ikke din kæreste. Så må de vælge, hvad de vægter højest. Og så kan de jo komme og besøge jer, hvor jeres regler gælder. 

Men er der ikke forskel på, at forsøge at sætte regler op i andres hjem, og på at bede folk om at vise lidt hensyn?
De kan jo ryge lige så tosset de vil når vi ikke er der (det gør min far jo også hjemme ved ham selv), men så bare vise lidt hensyn overfor de gæster de inviterer hjem til sig? 

Anmeld

21. februar 2014

Anonym trådstarter

Mama2012 skriver:

Jeg synes bestem ikke du er sippet! Hvis det var mine svigerforældre ville jeg heller ikke komme på besøg hos dem, så længe de ryger! Alternativet er, at I kan invitere dem til at komme hos jer, hvor det er jeres regler, der gælder :-)

Dit barn kommer i første række, så gør, hvad du føler er bedst for dig og baby i maven.

Kram

Hjemme hos os har de haft røget indenfor, dog i vores gang/bryggers, fordi de ikke ville gå udenfor når der var koldt. 
Hvilket så har medført at hele huset har lugtet af røg, så der skulle luftes ud. 

Så det er jo ikke ligefrem fordi de viser hensyn, eller respekterer de regler der nu er hjemme ved andre. 

Anmeld

21. februar 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Har prøvet det med at åbne terrassedøren (før de vidste at jeg var gravid) for lige at få noget rent luft ned i lungerne... Men blev bedt om at lukke døren, fordi det begyndte at trække. 

Selvfølgelig er det deres hjem, og de har deres regler. 
Men er der ikke forskel på det og så at vise hensyn til dem man inviterer hjem til sig. Især når det drejer sig om noget der er skadelig for ens gæster? 

Hold da op. Ja jeg kan godt se du har noget af en udfordring så! Hvad siger din kæreste? Det må da også gå ham på. Hmm synes I skal snakke sammen og finde en løsning.

I kunne måske begynde at invitere dem hen til jer og så sige nej tak når de inviterer? For hos jer gælder jeres regler. 

Hun har da godt nok ikke forståelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.