DR2 Sådan er det bar'

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2014

Happiness

Carina:-) skriver:

Det er ikke det samme nej det har du ret i

Men jeg har en del inst som kunder og der skal en vis alder til at kunne takle at der er en voksen til min 5 børn.

Og mange gange flere børn ved sygdom i huset.

Det er hårdt både for børn og voksne at gå i inst (bare se hvor mange pædagoger der går ned med stress.... ) 

I legestue har man mor og en masse legekammerater -ren win -win når man er lille og verden er stor

Så ja jeg håber at samfundet får øjenene op for hvor vigtigt det er at vi tager os ordentligt af dem der skal tage sig af os når vi bliver gamle.

Vi bliver ikke enige, og det er også ok.

Ved sygdom er der vikarer som kender børnene godt. 

Og nej der er ikke min. 5 børn pr voksen. Hos min søns vuggestue er der 3 voksne til 11 børn. Og der var 5 voksne til 16 børn da han gik i en inst. i København. Nogen steder har de måske dårlig normering, men så er det vel op til os som forældre at vælge der hvor vi føler for. Der findes rigtig mange privat institutioner, hvor de netop har mulighed for at sætte normeringen anderledes. Men det skal så nævnes at de 2 inst. min søn har gået i, er begge kommunale. Jeg ved godt at når de kommer i børnehave, så er der en helt anden normering, men nu er det jo børn op til børnehavealderen vi snakker om.

Jeg mener at det er godt for barnet at opleve relationer uden mor og far. 

Jeg tager skam godt af mit barn, og stoler trykt på at de uddannede personaler der er i min søns inst. giver min søn den tryghed og omsorg, som han har brug for. Plus giver ham nogle andre konflikter/ situationer som skal takles, uden mor blander sig. Det ser jeg som en win-win  

Jeg er ikke tilhænger af at de er der 7-17 hver dag, for selvf. er og skal mor og far være hovedomsorgspersoner. Så derfor skrev jeg også at hvis jeg kunne vælge, ville gå ned i tid Her mens jeg er på barsel er han i inst. fra 9-10 stykker til ca kl 14-15. Normalt når jeg arbejder er han der fra 8-15, og ofte 9-15, da far kan flexe sin arbejdstid. Og hvis jeg har aftenvagt, bliver han så først hentet lidt i 17. Men tilgængæld afleveret ved en 10-11 tiden. Vi er heldige stillet, det er jeg godt klar over. Men drømmen er da stadig at den hed 10-15 hver dag. Så vi kunne have dejlig rolige morgener og skøn kvalitetstid om eftermiddagen. 

Jeg har fået børn for at være sammen med dem, men det er også min opgave som mor at ruste dem til livet. Og det ser jeg institutionlivet en del af. Jeg har bevist valgt at jeg vil sende mit barn i vuggestue. Også hvis jeg havde valget om at gå hjemme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2014

Carina:-)

Happiness skriver:

Vi bliver ikke enige, og det er også ok.

Ved sygdom er der vikarer som kender børnene godt. 

Og nej der er ikke min. 5 børn pr voksen. Hos min søns vuggestue er der 3 voksne til 11 børn. Og der var 5 voksne til 16 børn da han gik i en inst. i København. Nogen steder har de måske dårlig normering, men så er det vel op til os som forældre at vælge der hvor vi føler for. Der findes rigtig mange privat institutioner, hvor de netop har mulighed for at sætte normeringen anderledes. Men det skal så nævnes at de 2 inst. min søn har gået i, er begge kommunale. Jeg ved godt at når de kommer i børnehave, så er der en helt anden normering, men nu er det jo børn op til børnehavealderen vi snakker om.

Jeg mener at det er godt for barnet at opleve relationer uden mor og far. 

Jeg tager skam godt af mit barn, og stoler trykt på at de uddannede personaler der er i min søns inst. giver min søn den tryghed og omsorg, som han har brug for. Plus giver ham nogle andre konflikter/ situationer som skal takles, uden mor blander sig. Det ser jeg som en win-win  

Jeg er ikke tilhænger af at de er der 7-17 hver dag, for selvf. er og skal mor og far være hovedomsorgspersoner. Så derfor skrev jeg også at hvis jeg kunne vælge, ville gå ned i tid Her mens jeg er på barsel er han i inst. fra 9-10 stykker til ca kl 14-15. Normalt når jeg arbejder er han der fra 8-15, og ofte 9-15, da far kan flexe sin arbejdstid. Og hvis jeg har aftenvagt, bliver han så først hentet lidt i 17. Men tilgængæld afleveret ved en 10-11 tiden. Vi er heldige stillet, det er jeg godt klar over. Men drømmen er da stadig at den hed 10-15 hver dag. Så vi kunne have dejlig rolige morgener og skøn kvalitetstid om eftermiddagen. 

Jeg har fået børn for at være sammen med dem, men det er også min opgave som mor at ruste dem til livet. Og det ser jeg institutionlivet en del af. Jeg har bevist valgt at jeg vil sende mit barn i vuggestue. Også hvis jeg havde valget om at gå hjemme.

Det er nemlig ok ikke at være enige.

Har kontakt med 26 inst igennem mit arbejde og der er personalet altså hårdt spændt for....

Og det er heller ikke det billede du tegner som er vilkårene for dem i min vennekreds der har børn i vuggestue/dp. 

Men det er jo så din virkelighed ,og det lyder dejligt.

Jeg ville også selv vælge vuggestue til enhver tid frem for dp-

Og det er også det jeg har valgt her fra d 1/4 hvor han er 2 år.

Som for mig er rigeligt tidligt til at ruste ham til at den store verden som han tids nok kan blive en del af

Anmeld

13. februar 2014

Happiness

Har kontakt med 26 inst igennem mit arbejde og der er personalet altså hårdt spændt for....

Og det er heller ikke det billede du tegner som er vilkårene for dem i min vennekreds der har børn i vuggestue/dp. 

Som for mig er rigeligt tidligt til at ruste ham til at den store verden som han tids nok kan blive en del af

Ja det er nok forskelligt. Nok også fra landsdel til landsdel. For de institutioner jeg har arbejdet i har det været maks 5 børn pr voksne. Og ofte en del mindre. Men nu arbejder jeg heller ikke med børn mere, og har ikke gjort det i 6 år, så tiderne er selvf. også anderledes end dengang. Så har kun mine tidligere medstuderende og egen erfaring i forhold til min søns inst. at sammenligne med. 

Den i københavn var fordi det var en småbørnsafdelling. Så de rykkede videre når de var 1½-2år. Men den han går i nu (Nordsjælland), er det den normale normering på stuerne. 

Men jeg tror også vi alle vælger hvad vi føler er rigtigt i forhold til vores børn, og det er trods alt det der tæller. Så længe man ikke kommer til at stemple andre for deres valg, eller dømme dem som ringere forældre. Det kan selvf. være svært på skrift, da det altid kan overtolkes (ikke at jeg føler du stempler mig, vil jeg lige tilføje

Jeg vil hente min søn nu, god dag til dig

Anmeld

13. februar 2014

Carina:-)

Happiness skriver:

Ja det er nok forskelligt. Nok også fra landsdel til landsdel. For de institutioner jeg har arbejdet i har det været maks 5 børn pr voksne. Og ofte en del mindre. Men nu arbejder jeg heller ikke med børn mere, og har ikke gjort det i 6 år, så tiderne er selvf. også anderledes end dengang. Så har kun mine tidligere medstuderende og egen erfaring i forhold til min søns inst. at sammenligne med. 

Den i københavn var fordi det var en småbørnsafdelling. Så de rykkede videre når de var 1½-2år. Men den han går i nu (Nordsjælland), er det den normale normering på stuerne. 

Men jeg tror også vi alle vælger hvad vi føler er rigtigt i forhold til vores børn, og det er trods alt det der tæller. Så længe man ikke kommer til at stemple andre for deres valg, eller dømme dem som ringere forældre. Det kan selvf. være svært på skrift, da det altid kan overtolkes (ikke at jeg føler du stempler mig, vil jeg lige tilføje

Enig

Og så skulle jeg lige til at skrive -Hente ham? Det er jo lørdag?? Hahaha sådan er det når man holder en uventet fridag ,så går hovedet lige i weekendmode

Anmeld

13. februar 2014

stjernehimmel

Jeg drømmer om at kunne gå hjemme på deltid, så mine børn stadig kom i dagpleje/vuggestue, og hvor jeg stadig arbejdede...

Jeg har behov for at komme ud blandt andre mht arbejde, og JEG ser det som sundt at mit barn/børn kommer ud blandt andre uden mig, så de også er forberedet på børnehave og skole :-)

Anmeld

13. februar 2014

lineog4

Happiness skriver:

Jeg kan så fortælle der i hvert fald i mine kommune er sket meget de sidste 6 år. Nedturen startede for knapt 4 år siden hvor man i den grad skar ind til benet på institutionsområdet og ja nu er man faktisk ved at skære i benet for man skal finde flere penge. 

Mine børn gik og går i en skøn integreret institution med personale der knokler, men det mærkes alligevel. Den oplevelse jeg havde med min store pige er der ikke mere, der er ikke den voksentid, der ikke de projekter, det overskud længere. Det er stadig tåleligt, men jeg vil sige det er lige på grænsen og ville nødig sende i en institution hvor personalet var bare lidt mere trængte eller pressede eller dårlig stemning eller for sårer vilkårene ikke okay. 

Jeg må grundet job, liv, mig selv osv sende mine børn afsted, jeg både nyder det og hader det. Det er ikke for børnenes skyld men for min og økonomiens. Men man burde råbe vagt i gevær for forholdene ude i institutionerne (kan jo kun tale om min kommune) er for ringe....

Anmeld

13. februar 2014

Albertsen92

Jeg vil ikke sende min datter i vs/dp før hun er minimum 2 år, derfor går jeg hjemme til hun er 2 år

Tror helt sikkert det er det bedste for os hun er kun lille en gang, og jeg vil gerne være den første til at se de ting der sker i den alder.
Så skal vi rigtig hygge og tage alle mulige spændende steder hen sammen. Og i legestue

Anmeld

13. februar 2014

Happiness

lineog4 skriver:

Jeg kan så fortælle der i hvert fald i mine kommune er sket meget de sidste 6 år. Nedturen startede for knapt 4 år siden hvor man i den grad skar ind til benet på institutionsområdet og ja nu er man faktisk ved at skære i benet for man skal finde flere penge. 

Mine børn gik og går i en skøn integreret institution med personale der knokler, men det mærkes alligevel. Den oplevelse jeg havde med min store pige er der ikke mere, der er ikke den voksentid, der ikke de projekter, det overskud længere. Det er stadig tåleligt, men jeg vil sige det er lige på grænsen og ville nødig sende i en institution hvor personalet var bare lidt mere trængte eller pressede eller dårlig stemning eller for sårer vilkårene ikke okay. 

Jeg må grundet job, liv, mig selv osv sende mine børn afsted, jeg både nyder det og hader det. Det er ikke for børnenes skyld men for min og økonomiens. Men man burde råbe vagt i gevær for forholdene ude i institutionerne (kan jo kun tale om min kommune) er for ringe....

Det må være surt. Er glad for der ikke er skåret ned på børneområdet i min kommune. Her er der altid små projekter igang, både i vuggestuen men også i børnehaven. (kan jeg læse mig til på intranettet)

Ingen i min venskabskreds (flere kommuner) er så hårdt ramt som I beskriver, eller dem jeg har studeret med. Så ville jeg nok have valgt en privat institution i stedet. Eller få mit barn i en nabokommune. 

Jeg står stadig fast på at jeg ville sende mit barn i institution, så ville jeg bare finde en der lever op til mine krav Selv om der er mange børn pr voksen, får de stadig arbejdet med andre kompetencer end de ville gøre hjemme (hos mig, kan ikke udtale mig om andre)

Anmeld

13. februar 2014

modesty

Der der virkelig vuggestuer hvor normeringen er mindre end 3 voksne til 12 børn?

Anmeld

13. februar 2014

Lenats31

Anonym8827 skriver:

Hej alle sammen.
Er der nogen som for nogle dage siden så udsendelsen 'sådan er det bare!' 5:9 afsnit På DR2 om børn og hvornår det er mest passende og bedst for barnet at starte i vuggestue/daginstitutioner.??

Jeg er kommer helt i tvivl om min kommende karriere som pædagog, kan gøre en forskel for børnene i aldersgruppen 0-3 år. Som fortalt i dokumentaren.

http://www.dr.dk/nu-mobil#player/sadan-er-det-bare /sadan-er-det-bare-5-9

Hvad ville i foretrække.? Have børnene hjemme eller sende dem afsted i vuggestue/dagpleje.?
Beskriv gerne hvorfor.?

Synes det er ok at de kommer afsted. bare ikke alle dage er lange.

der skal jo være nogle der holder gang i hjulene i det her land

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.