Gensidig forsørgerpligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. januar 2014

jydeinden

Maja88 skriver:

Men jeg tænker bare...

Kan godt se det er træls at miste penge... meeen. Her kommer mit spørgsmål.

Jeg er gift og ville jo ikke kunne få kh. Hvorfor er det mere ok gifte folk skal forsørge hinanden end ikke gifte.?.  nogle folk bor jo som kærester hele deres liv.

jeg svarer gerne, jeg er personligt af den klare mening at loven om forsørgelse er dybt forældet hvad end det er for gifte eller ugifte... Som det er idag hvor der er så mange arbejdsløse som ikke lige kan få et arbejde burde man tilpasse reglerne efter udviklingen..

Derudover synes jeg som udgangspunkt at hvis man er sygemeldt at så burde man om muligt måske sætte grænsen lidt op for hvor meget man må tjene.. Og derudover tror jeg der er flere som mener at det fradrag man kan få som gift også burde gælde som kærester når man nu har så travlt med at vi alle skal være ens.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2014

Laulund87

Langt en af vejen er jeg for forsørgerpligten, selvom der er huller her og der. I hvert fald synes jeg der er fint at der ikke bliver gjort forskel på gifte og ugifte.

Anmeld

30. januar 2014

dpb

Maja88 skriver:

Men jeg tænker bare...

Kan godt se det er træls at miste penge... meeen. Her kommer mit spørgsmål.

Jeg er gift og ville jo ikke kunne få kh. Hvorfor er det mere ok gifte folk skal forsørge hinanden end ikke gifte.?.  nogle folk bor jo som kærester hele deres liv.

Altså ud fra hvad jeg ved har man også som gift haft mulighed for at få kontanthjælp, såfremt ens ægtefælle ikke tjente for meget... Så medmindre din mand førhen tjente mere end (så vidt jeg husker) 2x KH så kunne du have fået KH ...  men kan så ikke lige huske hvordan modregning eventuelt skete/sker der for det har jeg ikke haft behov for at sætte mig ind i...

I bund og grund vil jeg mene at de der har valgt at gifte sig har truffet det valg på godt og ondt, mens det har de samlevende ikke  Ikke at det er en god grund, men det er nok det der gør det mere OK i mine øjne... der har været et valg.. 

Det jeg syntes er fejlen i hele denne her reform er alle de variabler man IKKE har taget højde for, sammenholdt med den korte frist har fået til at omlægge deres budget og udgifter...

Qnuz

Anmeld

30. januar 2014

lollandpigen

Synes måske det er okay man skal  forsørge hinanden og man skal stilles på lige fod med dem som er gift.... Det jeg så bare ikke forstår er hvorfor man ikke kan bruge hinandens fradrag når man er samlever men godt kan når man er gift.... Der burde det laves om så hvis den ene skal forsørge den anden skal man også kunne få fradraget.....

Anmeld

30. januar 2014

lollandpigen

Laulund87 skriver:

Langt en af vejen er jeg for forsørgerpligten, selvom der er huller her og der. I hvert fald synes jeg der er fint at der ikke bliver gjort forskel på gifte og ugifte.

Det bliver da så gjort da ugifte ikke kan bruge hinandens fradrag det kan gifte godt.....  Synes jeg er en stor forskel.....

Anmeld

30. januar 2014

Laulund87

lollandpigen skriver:

Det bliver da så gjort da ugifte ikke kan bruge hinandens fradrag det kan gifte godt.....  Synes jeg er en stor forskel.....

Altså jeg er på førtidspension og det giver ikke mange penge, men min mand kan ikke bruge mit fradrag. Så det kan man ikke "bare" fordi man er gift. Der er også regler..

Anmeld

30. januar 2014

LilleChelle

MariaKyedDK skriver:

?

det bliver jo ikk sådan, han vil jo ik være sammen med mig mere? 

Hold da op - ja, så må du da virkelig ikke betyde noget for ham !  

Anmeld

30. januar 2014

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

undskyld hvis jeg presser mig ind. Men er der nogle der vil fortæl mig hvor lidt en kontanthjælps modtager få efter det nye reform? 

Anmeld

30. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Kommende mor skriver:

undskyld hvis jeg presser mig ind. Men er der nogle der vil fortæl mig hvor lidt en kontanthjælps modtager få efter det nye reform? 

det her må være for ikke-forsørgere. 

Citat:

Unge under 30 år uden uddannelse får uddannelseshjælp på niveau med SU i stedet for kontanthjælp. Unge under 30 år med uddannelse modtager fortsat kontanthjælp, men på niveau med SU. I de perioder, hvor de unge med uddannelse deltager i aktive tilbud, får de et aktivitetspålæg, så de fastholder en samlet ydelse, der svarer til den nuværende kontanthjælpssats.

Hvis du er 30 år eller derover, får du kontanthjælp som i dag. Du modtager også kontanthjælp efter samme sats i en nytteindsats. 

Anmeld

30. januar 2014

salix

tine1985 skriver:

Jeg ved godt at det her er lidt af et sidespring! Men! Nu er jeg simpelthen nød til at høre om der er nogen af jer som kan fortælle mig, hvordan man kan skelne imellem sammenboende kærestepar og to som bare bor sammen, altså som roomies (som rigtig mange studerende f.eks. benytter sig af).

Jeg kan i hvertfald ikke lige gennemskue det! Med mindre man f.eks. har et fælles barn?

For hvis det bare er op til parret selv at oplyse det, og det ellers vil være socialt bedrageri, kan man da kun gisne om hvor ofte der vil opstå misforståelser og uberretigede underretninger :/

jeg ved ikke om andre har svaret dig men jeg kan fortælle at hvis man deler adr. med en anden lige meget køn, som ikke er i familie med dig i lige linje, skal du skrive under på at man ikke er sammenboende og der med give lov til at de ind henter oplysninger her om men også at de ind kalder både dig og din roommate til møde også er det jeres opgave at bevise at i ikke er eller bliver par mens i deler adr. og godtager de ikke jeres forklaring ja så kommer i i sammenboende boksen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.