Anonym skriver:
Jeg forstår virkelig ikke al den ballade omkring gensidig forsørgerpligt.
Dengang det kun var for dem der var gift var det ingen der råbte ip men lige pludselig fordi det går udover en selv og mange man kender ja så er det for dårligt, usympatisk og hvad det ellers bliver sagt.
Kontanthjælp er en HJÆLP som vi har i Danmark. En gode som vi burde værdsætte i stedet for bare at kræve, kræve og klage.
Ja man kommer måske til at sidde hårst i det men så må man prioritere. Man skal aldrig sætte sig hårdere økonomisk i det end man kan klare sig hvis det skulle gå helt galt.

Der hvor jeg har et "problem" med den nye reform er at jeg ikke syntes den er gennemtænkt!!
punkt 1:
Så er der mange der ikke aner hvad de får udbetalt lige om lidt, eller jo hvis de har e-boks, burde den gerne være kommet nu (det var min kærestes)
Punkt 2:_ Jeg ser den som en ups løsning for at løse et pengeproblem i statskassen, uden tanke for at den kommer til at ramme en stor gruppe som ikke har bedt om at være på KH !!
og folk har haft hvad?? ½ år til at forberede sig i og nårh, nej det har de jo faktisk ikke, da de ikke før nu har haft mulighed for at vide hvor galt økonomisk det ville se ud...
Og ja, min kæreste hører ind under den gruppe som jeg omtaler som "ikke selv har bedt om at være på KH", da han udelukkende er på KH fordi han kørte galt for snart 6½ år siden og kommunen endnu ikke har udredt ham så han kan få en fleksjobbevilling selvom det nok er hans største ønske pt. !!! han kan IKKE klare fuldtid eller alm. deltid... han kan klare ca. 10-15 timer om ugen på en god uge, men der er også uger hvor han ikke kan klare så meget... og det pisser mig i den grad af, at det for mig efter endt uddannelse faktisk ikke vil kunne "betale" sig at arbejde fuld tid, for det vil jo "bare" blive modregnet... Jeg vil super gerne arbejde og også gerne fuld tid, hvis det er for at vi så har bedre råderum økonomisk, men med den her reform er udsigten til at spare op til ferie lige blevet endnu længere... faktisk så lang at det ikke vil være mens ungerne bor hjemme!!!! lidt tankevækkende...
punkt 3
"Man skal aldrig sætte sig hårdere økonomisk i det end man kan klare sig hvis det skulle gå helt galt."
Ud fra det kan man så udlede at ingen i DK må købe hus, eller noget som helst medmindre de har til det 100% kontant!!! vi købte hus for lidt over 6½år siden, og mente at vi var fornuftige, da vi ikke satte os hårdere end hvad to dp ydelser snildt kunne klare... hvad vi ikke lige forudså var at min kæreste skulle køre galt inden han havde timer nok til dp, og at han ville ende som han gjorde... at krisen kom og jeg nogle år senere mistede mit job, og ikke kunne finde nyt... jeg har så valgt uddannelsen, men hvor er guleroden for at arbejde og uddanne sig blevet af ?? Hvad mener du jeg skal prioritere mine børn eller arbejde fuldtid for at sænke det staten/kommunen skal punge ud med til min kæreste???
Jeg syntes der mangler en paragraf for undtagelserne på Kh, for vi er (tror jeg) en stor del af befolkningen som bor sammen med kronisk syge, som ikke længere kan se guleroden i at arbejde fuldtid...
og det syntes jeg er et skråplan... for jeg kan høre det på folk omkring mig, de forstår ikke at jeg har det drive som gør at jeg tager mig den uddannelse jeg er i gang med...
Beklager det lange indlæg, men du ramte et ømt punkt, for er simpelthen så træt af at høre på snæversynede udtalelser som din!!!
Jeg har i en anden debat om emnet, udtalt at jeg ikke er imod gensidig forsørgerpligt, og det holder jeg ved, men jeg er derimod imod, at kommunerne har den mulighed for at fastholde kronisk syge på netop den ydelse, uden et reelt valg... verdenen er ikke så sort og hvid som de kære politikere gang på gang, laver regler og reformer til...
Qnuz