Gensidig forsørgerpligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.331 visninger
43 svar
128 synes godt om
29. januar 2014

Anonym trådstarter

Jeg forstår virkelig ikke al den ballade omkring gensidig forsørgerpligt.

Dengang det kun var for dem der var gift var det ingen der råbte ip men lige pludselig fordi det går udover en selv og mange man kender ja så er det for dårligt,  usympatisk og hvad det ellers bliver sagt. 

Kontanthjælp er en HJÆLP som vi har i Danmark.  En gode som vi burde værdsætte i stedet for bare at kræve,  kræve og klage. 

Ja man kommer måske til at sidde hårst i det men så må man prioritere. Man skal aldrig sætte sig hårdere økonomisk i det end man kan klare sig hvis det skulle gå helt galt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2014

grinny

Jeg tror ikke det er selve det at der nu er forsørgerpligt, men mange ved stadig ikke hvad de får udbetalt om 2(!!) dage.

Synes ikke man kan være det bekendt over for folk at det skal komme som overraskelse hvad man får udbetalt lige om lidt.

Skal de lave sådan en ny reform så må de sgu få styr på den inden den bliver sat i gang. Ikke en gang sagsbehandlerne ved hvad der kommer til at ske.

Anmeld

29. januar 2014

LilleChelle

Anonym skriver:

Dengang det kun var for dem der var gift var det ingen der råbte ip men lige pludselig fordi det går udover en selv og mange man kender ja så er det for dårligt,  usympatisk og hvad det ellers bliver sagt. 

Kontanthjælp er en HJÆLP som vi har i Danmark.  En gode som vi burde værdsætte i stedet for bare at kræve,  kræve og klage. 

Ja man kommer måske til at sidde hårst i det men så må man prioritere. Man skal aldrig sætte sig hårdere økonomisk i det end man kan klare sig hvis det skulle gå helt galt.

Jeg er ganske enig med dig - der hvor jeg ikke er helt enig, er at du skriver sådan et indlæg som anonym! Jeg ved godt man ikke må stille spørgsmålstegn ved anonymitet, fordi nogle ting er sårbare, men det er dette ikke. Og slet ikke når du langer sådan ud efter dem der bliver ramt ! 

Anmeld

29. januar 2014

siw84

Forskellen der også bare er på at være gift og skulle forsørge modparten og at være samlever og skulle forsørge er at når man er gift kan ægtefællen med job bruge modpartens personfradrag. Det kan man ikke når man "kun" er samlever.
så skal der gælde de samme regler som de jo selv har sagt skal det er også være lige for alle om man er gift eller samlever.

Anmeld

29. januar 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg syntes der er så mange facetter, at man ikke kan sætte det så hårdt op som du gør. Dengang du så smukt skriver om, var dagpenge perioden ikke blevet halveret, og arbejdsløsheden var ikke så høj som den er nu!

Min mand og jeg er begge i job, med fine lønninger, men vi købte hus i 2006 (midt i den økonomiske bobbel), og som første gangs naive købere, vidste vi ikke bedre. Hvis vi begge skulle blive fyret begge to, og være så uheldige ikke at finde et job idenfor dagpenge perioden på 2 år (hvilket er en realitet for mange!), ville vi begge ryge på kontanthjælp. Og det ville være en økonomisk ruin for vores familie, da vi som rigtig mange andre ikke kan sælge huset med fortjeneste, det kan ikke engang gå lige op, det vil blive med betydeligt tab. Og hvad gør man så??

At modtage SU er jo et valg, altså du vil gerne studere! Men der er da ingen der ønsker at havne på kontanthjælp...........

Dertil skal man jo tænke over at jo mere man kommer videre i sit liv, fra studietiden, jo større omkostninger. Jeg fin mine børn efter min SU tid, og imens jeg er på jobmarkedet, men jeg kan jo inne proppe dem tilbage, hvis uheldet mht job og kontanthjælp skulle ramme vores familie ...

Måske man engang imellem blot skulle prise sig lykkelig over at være selvforsynende, og have næstekærlighed overfor dem som sidder rigtigt hårdt i det.

Anmeld

29. januar 2014

Bondo

Anonym skriver:

Hvor bliver jeg bare gal over dit indlæg. Tænk at du kan få dig selv til at oprette sådan et indlæg og være fornærmet over, at nogle går og er kede af det, frustrerede, bange og ulykkelige. Du opretter dig så endda anonymt og for sikkert at få pudset din glorie, når andre giver dig ret. 

Jeg er ikke på kontanthjælp og har heller ingen i familien, der er det, men jeg kan nu stadig se, hvor forfærdeligt, det er for mange mennesker med denne nye lov. Specielt dem, som er på kontanthjælp pga. sygdom er bare fanget og har ikke til dagen af vejen. Jeg fatter ikke, at nogen mennesker kan være så hjerteløse. Folk opretter jo ikke de indlæg for sjov, men fordi det er totalt desperate efter hjælp. 

Er du virkelig så hjerteløs?

Anmeld

29. januar 2014

dpb

Anonym skriver:

Der hvor jeg har et "problem" med den nye reform er at jeg ikke syntes den er gennemtænkt!!

punkt 1:

Så er der mange der ikke aner hvad de får udbetalt lige om lidt, eller jo hvis de har e-boks, burde den gerne være kommet nu (det var min kærestes)

Punkt 2:_ Jeg ser den som en ups løsning for at løse et pengeproblem i statskassen, uden tanke for at den kommer til at ramme en stor gruppe som ikke har bedt om at være på KH !! og folk har haft hvad?? ½ år til at forberede sig i og nårh, nej det har de jo faktisk ikke, da de ikke før nu har haft mulighed for at vide hvor galt økonomisk det ville se ud...

Og ja, min kæreste hører ind under den gruppe som jeg omtaler som "ikke selv har bedt om at være på KH", da han udelukkende er på KH fordi han kørte galt for snart 6½ år siden og kommunen endnu ikke har udredt ham så han kan få en fleksjobbevilling selvom det nok er hans største ønske pt. !!! han kan IKKE klare fuldtid eller alm. deltid... han kan klare ca. 10-15 timer om ugen på en god uge, men der er også uger hvor han ikke kan klare så meget... og det pisser mig i den grad af, at det for mig efter endt uddannelse faktisk ikke vil kunne "betale" sig at arbejde fuld tid, for det vil jo "bare" blive modregnet... Jeg vil super gerne arbejde og også gerne fuld tid, hvis det er for at vi så har bedre råderum økonomisk, men med den her reform er udsigten til at spare op til ferie lige blevet endnu længere... faktisk så lang at det ikke vil være mens ungerne bor hjemme!!!! lidt tankevækkende...

punkt 3

"Man skal aldrig sætte sig hårdere økonomisk i det end man kan klare sig hvis det skulle gå helt galt."

Ud fra det kan man så udlede at ingen i DK må købe hus, eller noget som helst medmindre de har til det 100% kontant!!! vi købte hus for lidt over 6½år siden, og mente at vi var fornuftige, da vi ikke satte os hårdere end hvad to dp ydelser snildt kunne klare... hvad vi ikke lige forudså var at min kæreste skulle køre galt inden han havde timer nok til dp, og at han ville ende som han gjorde... at krisen kom og jeg nogle år senere mistede mit job, og ikke kunne finde nyt... jeg har så valgt uddannelsen, men hvor er guleroden for at arbejde og uddanne sig blevet af ?? Hvad mener du jeg skal prioritere mine børn eller arbejde fuldtid for at sænke det staten/kommunen skal punge ud med til min kæreste???  

Jeg syntes der mangler en paragraf for undtagelserne på  Kh, for vi er (tror jeg) en stor del af befolkningen som bor sammen med kronisk syge, som ikke længere kan se guleroden i at arbejde fuldtid... og det syntes jeg er et skråplan... for jeg kan høre det på folk omkring mig, de forstår ikke at jeg har det drive som gør at jeg tager mig den uddannelse jeg er i gang med...

Beklager det lange indlæg, men du ramte et ømt punkt, for er simpelthen så træt af at høre på snæversynede udtalelser som din!!! 

Jeg har i en anden debat om emnet, udtalt at jeg ikke er imod gensidig forsørgerpligt, og det holder jeg ved, men jeg er derimod imod, at kommunerne har den mulighed for at fastholde kronisk syge på netop den ydelse, uden et reelt valg... verdenen er ikke så sort og hvid som de kære politikere gang på gang, laver regler og reformer til...

Qnuz

Anmeld

29. januar 2014

tine1985

Jeg ved godt at det her er lidt af et sidespring! Men! Nu er jeg simpelthen nød til at høre om der er nogen af jer som kan fortælle mig, hvordan man kan skelne imellem sammenboende kærestepar og to som bare bor sammen, altså som roomies (som rigtig mange studerende f.eks. benytter sig af).

Jeg kan i hvertfald ikke lige gennemskue det! Med mindre man f.eks. har et fælles barn?

For hvis det bare er op til parret selv at oplyse det, og det ellers vil være socialt bedrageri, kan man da kun gisne om hvor ofte der vil opstå misforståelser og uberretigede underretninger :/

Anmeld

29. januar 2014

Clisolka

Anonym skriver:

Jeg er helt klart med på den gensidige forsørgelsespligt, men når det gælder alle de syge som de slet ikke har tænkt over - så rammer det virkelig mange mange personer, som ikke kan klare sig selv, og som måske aldrig kommer ud på et arbejde mere! 

Kommunerne har i mange år plantet syge folk på kontanthjælp fordi de f.eks. ikke ved hvad de skal gøre. Det er ikke ligetil at få førtidspension, fleks osv. osv..... 

Og hvad med de kvinder der er på barsel - den er heller ikke lige gennemtænkt på den front... Jeg så et indlæg den anden dag, hvor en mor på barsel får udbetalt 3700 kr efter skat - som alenemor! Hvordan pokker kan man klare sig for så lidt imens man er på barsel??  

Anmeld

29. januar 2014

lineog4

Jeg er imod gensidig forsørgerpligt for såvel gifte som ugifte - og nej er ikke på kontanthjælp. 

Men der er så bare ikke skabt en lighed for de som "bare" er samboende der kan den som forsørger ikke få den andens personfradrag og den der bliver forsørget kan ende med at blive beskattet af forsørgelsen da det er en større gave end den man må give pr år uden den skal beskattes.

Og så er der lige det faktum at de som skal modtage kontanthjælp ikke aner hvad de får udbetalt d. 1. - det er sgu ikke menneskeligt og jeg synes vi må være rige nok til at behandle alle mennesker ordentligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.