http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2196852.ece Det er et kendt problem og politikerne har snakket om, at det selvfølgelig skal laves om, således at hvis man er på barsel, skal man stadig have den høje sats og ikke den lave.
"Sagen om 25-årige Sanne Søndergaard fra Kjellerup, der som nybagt mor mistede to tredjedele af sin kontanthjælp efter at være ramt af de nye regler om 'uddannelsesparathed', er en smutter
Det erkender beskæftigelsesminister Mette Frederiksen
overfor Ekstra Bladet.
- Står man med en baby, er det selvfølgelig ikke meningen, at man skal jages ud af døren og begynde på en uddannelse. Kvinder på barsel skal i ro og mag kunne tage sig af deres barn, siger Mette Frederiksen.
Med virkning fra 1. januar er Sanne Søndergaard - otte uger efter sin datters fødsel - blevet erklæret uddannelsesparat. Det betyder, at hendes kontanthjælp uden videre er dykket fra knap 10.000 kroner netto til 2.900 kroner, hvilket svarer til halv SU-takst.
En afbrydelse af barselsorloven er ikke mulig, idet Sanne tidligst kan få pasning til datteren om et halvt år.
Hertil siger Mette Frederiksen:
- Det vil jeg meget gerne kigge på. Jeg går nu tilbage og ser på den del af kontanthjælpereformen igen. Vi har ikke været opmærksomme på de særlige forhold for kvinder og barsel.
- Er det fair, at en nybagt mor midt i sin barselperiode rammes på pengepungen og låses fast i sin situation uden reel mulighed for gøre noget ved sin situation?
- Nej, det dur ikke, og det er ikke til diskussion. En vigtig ting ved reformen er netop, at der skal tages hensyn til forskellighed - herunder barsel, siger Mette Frederiksen.
- Så hvad vil du foretage dig nu?
- Jeg må tage en snak med forligspartierne om en eventuel justering af lovteksten specifikt på dette felt.
- Jeg er glad for, at sagen er kommet frem. Vi har simpelthen overset dette scenarie, siger beskæftigelsesministeren."
Anmeld