Tror desværre det bliver en realitet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2014

Tvebakken

Er godt nok slet ikke inde i det med kontanthjælp - og slet ikke den nye reform - men jeg mener at lige præcis denne her problematik var oppe i radioen i morges - og det skulle være lovligt nok for kommunerne - omend reglerne ikke var tænkt på den måde.

Håber da, det ikke er rigtigt - for jeg synes jo man skal kunne gå på barsel med god samvittighed.

- Men hvis du alligevel vil tage uddannelse efter barsel - vil I så ikke opleve samme problem der?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2014

Miss Church

Team Putte skriver:

altså et barn må først komme i vs/dp når det er 6 mdr.. Før det kan de da ikke sende dig ud tror det betyder du er uddannelses parat når du er færdig med at være på barsel

Vi har haft en i en vuggestue jeg var i på 3 måneder, så det kan man godt.. Men puha jeg synes det var synd 

Anmeld

27. januar 2014

Miss Church

Anonym skriver:

Det ser nemlig ikke godt ud med den nye kontanthjælpsreform. Faktisk ser det så slemt ud, at jeg tror min mand og jeg er nød til at flytte fra hinanden.

Er dybt ulykkelig over den her situation. Er blevet erklæret uddannelsesparat, men er på barsel med en baby der ikke engang er fyldt 2 måneder! Så hvordan i alverden havde de tænkt sig, at jeg skulle kunne søge ind på min uddannelse nu!? Og pengene rækker bare ikke til at bo sammen længere efter den nye reform trådte i kraft! 

Syntes det er dybt uretfærdigt!

Du har vel ret til 46 ugers barsel som alle andre? 

Anmeld

27. januar 2014

lineog4

Hvad jeg har forstået kan du ikke få barselsdagpenge, men har ret til kontanthjælp som så er sat ud fra om du er uddannelsesparat, er du det inden for de næste 12 mnd ryger du ned på den sats du skriver. Dog kan jeg ikke forstå du ikke får et forsørgertillæg men ved ikke om det er afhængig af din kærestes indtægt.

Hvad jeg også har forstået hjælper det ikke det store at flytte fra hinanden. Du vil selvsagt få ekstra børne/unge ydelse sm enlig og ja det kan være du så får forsørgertillægget. Men du vil ikke få mere i kontanthjælp - det er satsen for uddannelsesparate under 30 (kan være jeg har forstået det helt forkert).

Grunden til folk flytter fra hinanden er den gensidige forsørgerpligt, hvor kontanthjælpens størrelse afhænger af din samboendes indkomst, men det gælder ikke for om du er uddannelsesparat? Det der er sket er du ikke længere modtager kontanthjælp men uddannelsesydelse

Anmeld

27. januar 2014

lineog4

Du kan regne din sats ud her som samboende, hvis I vel og mærke begge er over 25. For under 25 er der ikke gensidig forsørgerpligt.

Anmeld

27. januar 2014

grinny

Da du er uddannelse parat inden for 12 måneder ja så er det desværre rigtigt. Jeg fik samme besked

Anmeld

27. januar 2014

lineog4

og må lige skynde mig at sige at mit nøgtern svar ikke dækker over jeg synes det er retfærdigt. Synes det er synd og skam folk kommer så langt ud og vi ikke kan vise menneskelighed

Anmeld

27. januar 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Er du sikker? Sådan fik vi det nemlig ikke fortalt? Hvad får man så udbetalt i de 46 uger?  

Jeg er sikker! Du har ret til barsel. Fra 01. januar 2014 har fritagelse lovhjemmel i § 13 stk. 7 nr. 4 - barsel i 46 uger fra fødsel og 4 uger før. Man kan finde de specifikke paragraffer på retsinformation.dk. 

Det er så noget med at du tre måneder før din barsel slutter har ret til vejledning hvis du er uddannelsesparat.

Satsen afhænger af dine andre omstændigheder. Din alder, om du har en uddannelse... Men da du ikke er enlig forsørger er beløbet stort set upåvirket af din barsel. Så hvis du er under 25 og uddannelsesparat, så lyder det rigtigt med de 5857 kr. 

Vejledningen til de nye satser kan findes her:  https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160653

Anmeld

27. januar 2014

Team Putte

Miss Church skriver:

Vi har haft en i en vuggestue jeg var i på 3 måneder, så det kan man godt.. Men puha jeg synes det var synd 

seriøst? Det må da kræve særlig dispensation? Her hedder det 6 mdr og det synes jeg endda også er lige et par mdr for tidligt, men forstår fuldt ud hvis man har behov for det allerede der..

Anmeld

27. januar 2014

TNBC

Team Putte skriver:

seriøst? Det må da kræve særlig dispensation? Her hedder det 6 mdr og det synes jeg endda også er lige et par mdr for tidligt, men forstår fuldt ud hvis man har behov for det allerede der..

Du kan godt få dem ind tidligere, men det er vist sjældent det sker. for ja man siger 6måneder, hvilket også er tidligt nok.
Men når man tænker på hvor meget sådan en lille har brug for mor og far, tænk på hvor meget den har brug for en pædagog, og den pædagog skal være på det barn hele tiden, måske have det på arme hele tiden.
Jeg håber aldrig jeg kommer til at stå og skulle sende mit 3-4måneder gamle barn i vuggestue eller dagpleje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.