Gråd første gang til en på 4 måneder.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2014

modesty

NannaMKG skriver:

Jeg havde tænkt mig selv at lave kartoffelmos, eller er der en bedre ting man skal give dem først gang noget jeg selv kan lave?

Men hvorfor starter du allerede nu? Medmindre barnet har problemer med at tage på, eller mistrives grundet sult, er det bedst at vente med fast føde til 6 mdr., da nogle babyers mave/tarm-system først er fuldt udviklet dér.

Immunforsvaret hænger tæt sammen med mave/tarm-systemet, så derfor er det bedst for bebs at undgå bøvl med maven.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2014

NannaMKG

modesty skriver:

Men hvorfor starter du allerede nu? Medmindre barnet har problemer med at tage på, eller mistrives grundet sult, er det bedst at vente med fast føde til 6 mdr., da nogle babyers mave/tarm-system først er fuldt udviklet dér.

Immunforsvaret hænger tæt sammen med mave/tarm-systemet, så derfor er det bedst for bebs at undgå bøvl med maven.

Begynder heller ikke alligevel.

Men det var fordi at de sidste par gange om natten har hun vågnet hver anden fjerde time og vil have mad og plager hun ikke så troede det var på tide og så kigger hun meget efter når jeg spiser og sp sagde jeg nok skulle begynde når hun blev 4 måneder. Men har så os lige selv læst at det nok bare er tigerspring at hun ikke sover om natten. Og så læste jeg os det bedst man venter, så vil vente til hun er 6 mdr hvis det kan lade sig gøre

Anmeld

12. januar 2014

L&V

Mor11 skriver:

min egen sp sagde det oftest gav en nemmere overgang med grød først. Det med majs har jeg fra min svigerinde, der er på barsel lige nu, og fortalte mig at der er blevet lavet nye "regler" hos sst ift risgrød. Både fordi det har nemmere til maveonde (fik jeg også selv a vide dengang) og pga noget andet. 

Citat: 

Fødevarestyrelsen har udarbejdet nye anbefalinger til forældre om risprodukter. Sundhedsplejersker og læger skal inddrage de nye råd i deres vejledning om mad og måltider til spæd- og småbørnsfamilier. Hovedbudskabet er, at ris sagtens kan indgå i en sund kost, men variation er vigtigt, således at babyen/barnet ikke får risgrød/ris hver dag. Riskiks og risdrik bør alle børn derimod undgå, lyder anbefalingen fra Fødevarestyrelsen.

Oki den tese kan jeg ikke lige følge i forhold til grød er rimelig smags neutral og mos jo smager af den mad de ska spise resten af livet..

Men hvis det er et kvalitets stempel for viden så er jeg os på barsel og har været det med 2 børn lige efter hinanden stort set

Og bare fordi der er kommet nye retningslinjer mht risgrød som jeg absolut heller aldrig har været fan af ser jeg ingen sammenhæng med at majsgrød derfor skulle være at fortrække når de nu os må få hirse som os er uden gluten og stivelse

Anmeld

12. januar 2014

Stumpen

Har du prøvet at give en flaske vælling til nat?

Anmeld

12. januar 2014

Hulubulu86

Nu er jeg nok tante-kedelig men hvorfor ikke vente til barnet er 6mdr (eller ældre) hvor hans/hendes mave rent faktisk er klar til at fordøje andet end mælk? Jeg forstår ikke hvorfor mødre har så travlt?

Vent helst til de 6mdr og se så på om dit barn viser alle tegn på at være klar (hvis du ikke kender disse tegn uddyber jeg gerne).

Har du overvejet BLW i stedet for mos/grød eller måske en blanding? Introducer kun en fødevare ad gangen og vent så tre dage før du introducerer en ny (så er det nemmere at spotte en evt allergi)

Anmeld

12. januar 2014

NannaMKG

Stumpen skriver:

Har du prøvet at give en flaske vælling til nat?

Nej har jeg ikke. skal de ikke os vente med det til de 6 måneder?

Anmeld

12. januar 2014

NannaMKG

UmmA skriver:

Nu er jeg nok tante-kedelig men hvorfor ikke vente til barnet er 6mdr (eller ældre) hvor hans/hendes mave rent faktisk er klar til at fordøje andet end mælk? Jeg forstår ikke hvorfor mødre har så travlt?

Vent helst til de 6mdr og se så på om dit barn viser alle tegn på at være klar (hvis du ikke kender disse tegn uddyber jeg gerne).

Har du overvejet BLW i stedet for mos/grød eller måske en blanding? Introducer kun en fødevare ad gangen og vent så tre dage før du introducerer en ny (så er det nemmere at spotte en evt allergi)

Som jeg har skrevet længere oppe begynder jeg heller ikke troede bare det var på tide da hun ikke sover igennem mere.

Og ved godt man ikke må blande.

Hvad er blw?

Anmeld

12. januar 2014

SomViSerDet

Jeg er så en af de mødre, som begyndte med skemad, da min dreng var lige godt 4 måneder.

Vi begyndte med majsgrød en gang om dagen. Efter nogle dage begyndte vi at skiftes mellem majs- og risgrød, men stadig kun et måltid skemad om dagen.

Efter et par uger begyndte vi med to måltider, hvor han fik grød om middagen og kartoffel- og grøntsagsmos om aftenen. Jeg har altid blandet to grøntsager, altså kartofler og så enten gulerod, ærter eller lign.

Han kom egentlig derfra hurtigt op på 3 måltider om dagen:

Majs- eller risgrød til morgenmad

Hirsegrød til middagsmad

Kartoffel- og grøntsagsmos til aften.

Jeg puttede en tsk. fedtstof samt 2 tsk. erstatningspulver i alt mos og grød.

Så jeg vil mene, at du sagtens kan begynde nu. Du finder hurtigt ud af om dit barn er klar til det eller ikke, når du begynder.

Vi har ALDRIG haft nogle former for problemer med maven eller immunforsvaret.

Anmeld

12. januar 2014

modesty

NannaMKG skriver:

Begynder heller ikke alligevel.

Men det var fordi at de sidste par gange om natten har hun vågnet hver anden fjerde time og vil have mad og plager hun ikke så troede det var på tide og så kigger hun meget efter når jeg spiser og sp sagde jeg nok skulle begynde når hun blev 4 måneder. Men har så os lige selv læst at det nok bare er tigerspring at hun ikke sover om natten. Og så læste jeg os det bedst man venter, så vil vente til hun er 6 mdr hvis det kan lade sig gøre

Det er MEGET normalt at de begynder at vågne oftere ved 4 mdrs. alderen, og mange forveksler det desværre med sult.

Anmeld

12. januar 2014

Stumpen

NannaMKG skriver:

Nej har jeg ikke. skal de ikke os vente med det til de 6 måneder?

Mener vores fik fra de var 4 mdr, men det er altså ved at være nogle år siden (de er nu 4 og 7 år).. Måske du skulle prøve at ringe til din sp i morgen og spørge? For synes man får forskellige svar når der søges på nettet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.