Gråd første gang til en på 4 måneder.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2014

L&V

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Ja det kan man godt men kan da ikke lige forstå der ikke ska en tsk fedt stof i om det så er olie eller hva hulen man nu bruger.. Det anbefaler sundhedsstyrelsen i hvert fald selv..

Men hvis hun døjer med maven ville jeg vente med risgrød, majsgrød, kartofler og gulerødder

Og ja det er meget bedre at vente til 6 måneder det er jo os det anbefalingerne lyder.. Så vent endelig hvis du kan der er så mange fordele ved at vente

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2014

NannaMKG

Ja det kan man godt men kan da ikke lige forstå der ikke ska en tsk fedt stof i om det så er olie eller hva hulen man nu bruger.. Det anbefaler sundhedsstyrelsen i hvert fald selv..

Men hvis hun døjer med maven ville jeg vente med risgrød, majsgrød, kartofler og gulerødder

Hun har aldrig haft problemer med hendes mave.

så hvis jeg laver ærte gråd hvad så nedag og proppe i smør eller olie? 

Anmeld

12. januar 2014

L&V

NannaMKG skriver:

Hun har aldrig haft problemer med hendes mave.

så hvis jeg laver ærte gråd hvad så nedag og proppe i smør eller olie? 

Det ville jeg gøre.. Men som jeg os skrev hvis du kan vente så vendt en månede eller to mere..

Anmeld

12. januar 2014

NannaMKG

Det ville jeg gøre.. Men som jeg os skrev hvis du kan vente så vendt en månede eller to mere..

Ja okay mange tak

Anmeld

12. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er da bare fordi det er det man altid har gjord mos er absolut lige så fint og meget mere skånsomt for maven end alt det grød og hvor har du det fra med majs.. Majs er stivelsesholdigt som kartofler og ris og giver let forstoppelse

min egen sp sagde det oftest gav en nemmere overgang med grød først. Det med majs har jeg fra min svigerinde, der er på barsel lige nu, og fortalte mig at der er blevet lavet nye "regler" hos sst ift risgrød. Både fordi det har nemmere til maveonde (fik jeg også selv a vide dengang) og pga noget andet. 

Citat: 

Fødevarestyrelsen har udarbejdet nye anbefalinger til forældre om risprodukter. Sundhedsplejersker og læger skal inddrage de nye råd i deres vejledning om mad og måltider til spæd- og småbørnsfamilier. Hovedbudskabet er, at ris sagtens kan indgå i en sund kost, men variation er vigtigt, således at babyen/barnet ikke får risgrød/ris hver dag. Riskiks og risdrik bør alle børn derimod undgå, lyder anbefalingen fra Fødevarestyrelsen.

Anmeld

12. januar 2014

lineog4

NannaMKG skriver:

Fik af vide at jeg ikke skulle blande smør og sådan noget i at jeg skulle holde mig til en ting, så hun ikke får hård mave. Men kan man ikke bare så blænde ærter og mælk?

nu det mit første barn så ved ikke så meget om det, men er det bedre og vente med gråd til hun er de 6 måneder? 

Jeg blandede lystigt  

Men vil sige hvis hun er knap 4 mnd og hun ikke ligefrem rækker ud efter jeres mad eller hun har knækket kurven - ville jeg vente lidt med at servere noget som helst. 

Med min datter startede vi lige før 5 mnd for hun rakte hele tiden ud efter vores mad og skreg når hun ikke fik. 

Med min ene dreng var han flaske dreng og lige efter han var blevet 4 mnd (skal siges han var en basse der vejede næsten 5 kilo ved fødslen og bare tog på i lind strøm) kunne vi ikke holde ham på det max anbefalede med mme derfor supplerede vi med grød.

Med den sidste straK vi den så langt vi kunne og han var over 5 mnd men stjal storebrors mad og så måtte vi bøje os 

Anmeld

12. januar 2014

NannaMKG

lineog4 skriver:

Jeg blandede lystigt  

Men vil sige hvis hun er knap 4 mnd og hun ikke ligefrem rækker ud efter jeres mad eller hun har knækket kurven - ville jeg vente lidt med at servere noget som helst. 

Med min datter startede vi lige før 5 mnd for hun rakte hele tiden ud efter vores mad og skreg når hun ikke fik. 

Med min ene dreng var han flaske dreng og lige efter han var blevet 4 mnd (skal siges han var en basse der vejede næsten 5 kilo ved fødslen og bare tog på i lind strøm) kunne vi ikke holde ham på det max anbefalede med mme derfor supplerede vi med grød.

Med den sidste straK vi den så langt vi kunne og han var over 5 mnd men stjal storebrors mad og så måtte vi bøje os 

Blandede du os det det var første gang de skulle smage.

tror os jeg venter lidt endnu

Anmeld

12. januar 2014

lineog4

NannaMKG skriver:

Blandede du os det det var første gang de skulle smage.

tror os jeg venter lidt endnu

Ja føste gang de fik kartofler. Men den aller første gang startede jeg med hirse/ris og kun 2 skefulde og aå lidt mere næste dag. Tog et par uger før jeg gik over til 2 gange om dagen med de to af dem. Og med den ene dreng gik der kun et par dage for han var glubende sulten og fik så kartofler også

Anmeld

12. januar 2014

NannaMKG

lineog4 skriver:

Ja føste gang de fik kartofler. Men den aller første gang startede jeg med hirse/ris og kun 2 skefulde og aå lidt mere næste dag. Tog et par uger før jeg gik over til 2 gange om dagen med de to af dem. Og med den ene dreng gik der kun et par dage for han var glubende sulten og fik så kartofler også

Ja okay

Anmeld

12. januar 2014

modesty

Tror de fleste starter med grød og ikke mos. Majsgrød er det mildeste for maven

Nej, majs er ikke det mildeste.  Det er bedst at starte med mos (og ikke kartofler) da der er stivelse i stort set alle kornsorter, og stivelse giver hård mave. Det er meget mærkeligt at det ikke er mere udbredt at starte med mos. De fleste tilfælde af hård mave ved opstart af fast føde ville kunne undgås på den måde.

Til TS: Start med mos. F.eks blomkål, gulerod og sweet potato er gode, da de er milde og søde i smagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.