Forhold, gæld og opsparing

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2014

CaWi

Anonym skriver:

Jeg har nu tænkt på det her lidt, og vil gerne høre andres meninger og stadig være anonym. Til baggrundsviden har vi været sammen 2-3 år og venter barn sammen.

Fra før vi gik ind i forholdet, havde han gæld og jeg havde opsparing. Det vidste vi dog ikke, men fandt hurtigt ud af det om hinanden. Det forholder sig stadig på den måde, og hvad han skylder, har jeg nogenlunde stående på opsparingen. Nogle gange tænker jeg, om jeg burde tilbyde at betale ham fri?

På den ene side giver det vel god mening, da vi nu er samboende og fælles om udgifterne i hverdagen. På den anden side, er det ham, der har været en klovn til at prioritere sine penge tidligere og ladet stå til, så han burde vel også lære, at der ikke er nogen let vej ud af det igen. Det er mine tanker, det kan være I har andre tanker. I skal i hvert fald være velkomne til at komme med dem.

Som det ser ud nu, betaler han ikke af på alle lån desværre. Det skyldes, at han er studerende, og SU'en ikke slår til (jeg er også studerende, så kan ikke hjælpe på den måde). Det sidste års tid har han snakket om at få talt med banken og samlet alle lån ét sted, det er bare ikke sket.

Min opsparing er tildels arv og resten har jeg selv sparet op, siden jeg som 4-årig bad min mor om at sætte mine fødselsdagspenge (200 kr.) i banken. De er tænkt til indskud, når vi en gang skal have bil og andet i den stil.

Det blev et langt indlæg, havde lige brug for at lufte mine tanker. Hvordan ville I forholde jer til det hele?

Tilslutter mig det DitteFisk har skrevet.

Her var det også mig der havde gæld, og kæresten opsparing.
Men aldrig om jeg nogen sinde ville lade ham/bede ham om at betale min gæld.

Her er jeg på SU nu, og kæresten job. Vi betaler ligeligt alle fælles udgifter, lige på nær mad. Det betaler han, da alle mine SU penge bliver sat på budgetten.

Jeg har det fint med det. Hvis vi en dag går fra hinanden (gud forbyde det) så skylder vi ikke hinanden noget.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2014

flowerpot3

Rockertand skriver:

Lige om lidt er I bundet sammen for evigt, og hvis I også har tænkt jer at leve sammen som familie i mange år, så skal I være loyale overfor hinanden.
Jeg vil foreslå, at du låner ham pengene - få lavet et juridisk dokument, hvoraf det fremgår, at gælden skal afdrages i et vist antal rater, hvis I ikke længere deler adresse.

Jeg stod i din situation for nogle år siden og valgte at betale min kærestes dyre forbrugslån af. Vi aftalte (mundeligt) at han skulle overføre hver måned et bestemt beløb til min konto og det har fungeret rigtig fint. Vi kunne begge to se fornuften i at spare renterne, og dette var hovedårsagen til at vi gjorde det. 

10 år efter er vi stadigvæk sammen og har fælles økonomi  

Anmeld

8. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Jeg ville vente med at tilbyde hjælp til I er nået så langt i jeres forhold at I skal købe hus/lejlighed.
Men hjælp ham ved at sparke ham i gang med det møde med banken

Anmeld

8. januar 2014

Clisolka

et-ønske skriver:

Jeg ville ALDRIG sætte min arv og/eller opsparing fra barn ind på min mands gæld.
Jeg ved godt man er et par og fælles om tingene, men mener han skal lære at tage ansvar for sine dumheder. Så kan du måske betale noget andet. Men åhhhh hvor ville du blive bitter hvis (7-9-13, og det sker selvfølgelig ikke!) forholdet gik i stykker.
Hjælp ham ved at vise vejen, regn den samlede gæld ud, tag hinanden i hånden og gå med ham i banken (men du må ALDRIG kautionere for ham!). Men vis ham at du er der

Jeg har desværre været din kæreste engang jeg lærte det på den hårde måde og måtte tage et ekstra job ved siden af mine 37 timer - arbejdede 24 timer hveranden weekend når min datter var på samvær hos sin far! Jeg måtte bare ud af det, og leve et anstændigt liv med min datter
Da jeg blev skilt var der en stor gæld mellem min ex og jeg, som vi hæftede solidarisk for - og det hæmmer os begge idag

Vis din kæreste vejen til en sund økonomi. Men lad være at forære ham din opsparing, det lærer han absolut intet af!

Enig! 

Anmeld

8. januar 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Jeg går lidt imod nogle af de andre meninger.

Hvis du føler at jeg forhold er stabilt, sundt og din kæreste er en ærlig og pålidelig, så lån ham da de penge rentefrit!

Jeg ville aldrig lade min mand hænge på en gæld (nu er vi også gift, og har været det en del år), imens jeg måske havde en (fed) opsparing.
Ja man skal lære af sine fejl, men hvorfor ikke hjælpe sin elskede hvor man kan.. I kan jo aftale, at han skal afdrage et beløb hver mdr. tilbage til dig?

Alt det der "dit og mit" forstår jeg slet ikke i et forhold...

Kh Mom

Anmeld

8. januar 2014

Kris89

synes han skulle smutte i banken og få en ordning der...

du skal ikke "bare" betale af din opsparing, men du kunne evt. tage lidt flere af jeres udgifter fra din konto så han kan smide lidt mere efter den gæld og få den væk.

på den måde hjælper du ham, uden han får noget "foræret" hvis det giver mening.

Det er hans gæld og så længe i ikke er gift eller står og skal købe hus sammen eller lign. ville jeg holde tingene adskilt...

Manden min overtog min bilforsikring da vi købte hus, men kort tid efter købte "han" bil, og den er jeg også medejer af, så alt er fælles efter vi købte hus sammen.

men ville ikke gøre det før der var mere der bandt os sammen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.