Hvorfor åbner børn julegaver før jul?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2013

Happiness

Her har vi gjort det sådan at Lukas pakker gaverne op mens "giveren" er til stede. Så de får glæden ved at se ham pakke den gave op som de har valgt Ligesom at Lukas ser "modtageren" af hans hjemmelavede gaver, pakker deres gaver op. (Gælder så dem vi ikke holder jul med)

For mig er det vigtigt at lære ham glæden ved at give gaver skal være lige så stor som at modtage. Og at folk ligger en tanke bag gaverne. Og det føler jeg at vi gør, ved at han ser folk bliver glade for hans gaver, og at andre gerne vil se ham pakke gaver op. 

For ellers synes jeg lidt at gaverne bare bliver noget som skal være der... Jeg ser selv ingen glæde i at give noget, hvor jeg ikke kan se modtageren reaktion.

Hvis jeg ikke kan komme til en fødselsdag, giver jeg også først gaven når vi ses. Det kan jo så både være før eller efter selve fødselsdagen  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2013

StudPsyk

LilleSmølf skriver:

Jeg har nu ofte lagt mærke til, at folk lader deres børn åbne julegaver før jul uden nogen særlig grund (altså, fx. at de skal holde jul hos både mor og far hver især) og jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor.

Der er jo en grund til at man får gaver på fødselsdagen og til juleaftenen, og ikke bare før og efter - man fejrer jo selve dagen, bl.a. ved at give hinanden gaver.

Så, jer der lader jeres børn åbne gaver før jul - hvorfor? Har de for mange gaver? Har de svært ved at vente? Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår

Jeg har bare svært ved at forestille mig at jeg ville give min søn gaver før jul, for han kan jo lige så godt lære at vente som resten af os. Får de også gaver før fødselsdag så?

Håber nogen vil komme med input, da jeg er nysgerrig anlagt

Jeg er ikke sikker på jeg forstår om du synes det er en valid årsag at holde jul to steder. Vi holder jul to gange pga mine forældre er skilt, så de får to gange.

På dagen får de også om morgenen. Jeg synes det er for mange gaver om aftenen, og rose får en gave hun ikke kan have glæde af med det samme hvis hun først åbner den om aftenen.

Jeg ville dog ikke give gaver flere dage i forvejen uden en grund.

Anmeld

22. december 2013

Annette A

Altså vi holdte jul med vores børns farmor og farfar igår da vi skal holde jul med min familie i år. Så for at de også fik en jul med os og børnene fik de deres gaver af dem igår og bedsteforældrene fik deres gaver af børnene.

Det synes jeg samtidigt er godt fordi så kunne de fokusere på den gave de fik af dem fuldt ud og så er det mindre uoverskueligt ens hvis de får en masse gaver på en gang.

Men vi ville aldrig give dem gaver før tid af andre grunde og de får også højest 5-6 gaver hver samlet af hele familien, så det er rimeligt. Vi giver dem også selv "kun" en enkelt gave hver, så det er ikke en mulighed at give gaver før tiden.

Anmeld

22. december 2013

MorDk

Vi holder jul hjemme. Vi har en stor familie men til jul den 24.dec bliver vi 7 mennesker. Igår havde vi min storesøster og familie på besøg. De kom med gaver til ungerne, som de åbner juleaften. Idag var min anden søster der og der fik ungerne gaver de pakkede op. Min søster ville jo gerne se dem åbne dem, hvilket jeg godt kan forstå  Oldemor havde sendt julegaver i år. Dem fik de da de kom ind af døren. De kommer til at få rigeligt af gaver under træet den 24. dec. Derfor er det dejlige at kunne "sprede" julegaverne lidt over juledagene. Sidste gemte vi 6 gaver som først blev åbnet den 25. dec. Simpelthen fordi det kan være for overvældende. De når slet ikke at se hvad de pakker op før De har gang i næste pakke... og næste...

Så her åbnes der gaver efter "behov" ♥

Anmeld

22. december 2013

Clisolka

I år skal jeg være alene hjemme og hygge sammen med kæresten og mine børn 

Min datter og mine nevøer byttede julegaver i går - i år skal vi ikke fejre jul med dem, så selvfølgelig fik de lov til at åbne nogle af deres gaver mens mormor kiggede på  Mine nevøer skal holde jul sammen med deres far i år (delebørn), så de får masser af gaver fra hans side af familien. 

Vi har dog gemt vores gaver til selve juleaften til vores datter og søn - selvom det ikke er meget lillebror opfatter i år som 15 uger gammel 

Anmeld

22. december 2013

Mamalou

LilleSmølf skriver:

Jeg har nu ofte lagt mærke til, at folk lader deres børn åbne julegaver før jul uden nogen særlig grund (altså, fx. at de skal holde jul hos både mor og far hver især) og jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor.

Der er jo en grund til at man får gaver på fødselsdagen og til juleaftenen, og ikke bare før og efter - man fejrer jo selve dagen, bl.a. ved at give hinanden gaver.

Så, jer der lader jeres børn åbne gaver før jul - hvorfor? Har de for mange gaver? Har de svært ved at vente? Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår

Jeg har bare svært ved at forestille mig at jeg ville give min søn gaver før jul, for han kan jo lige så godt lære at vente som resten af os. Får de også gaver før fødselsdag så?

Håber nogen vil komme med input, da jeg er nysgerrig anlagt

Min søn pakkede gaver op fra sin far og farmor i går, hvor vi julehyggede hos far. Det gjorde han af flere årsager. Min søn skal holde jul hos mig i år og faderen ville gerne give ham gaverne selv.

Samtidig er min søn så lille, at jeg synes det giver god mening at sprede det lidt ud.

Rent praktisk vil det desuden blive enormt besværligt, hvis min søn skulle have alle gaver på én gang. Vi holder jul 2,5 times kørsel væk og der er mange gaver og vi skal med bus

Vh. Louise

Anmeld

23. december 2013

Zelinasmor

Jeg undre mig bare over hvorfor dem som er skilt ikke bare giver deres gave med hen til den der skal have barnet juleaften. Mine forældre er skilt. Skulle jeg holde jul hos min far fik jeg min mors julegave til mig med derhjem så den kom under træet til de andre gaver. Min datter er 2 år. Og hun får sine gaver om aftenen som os andre. Og det bliver der ikke lavet om på.

Anmeld

23. december 2013

TNBC

Zelinasmor skriver:

Jeg undre mig bare over hvorfor dem som er skilt ikke bare giver deres gave med hen til den der skal have barnet juleaften. Mine forældre er skilt. Skulle jeg holde jul hos min far fik jeg min mors julegave til mig med derhjem så den kom under træet til de andre gaver. Min datter er 2 år. Og hun får sine gaver om aftenen som os andre. Og det bliver der ikke lavet om på.

Fordi nogen godt kan li at være der når barnet åbner gaven. Jeg vil da gerne se glæden i barnets ansigt .

Anmeld

23. december 2013

Zelinasmor

Yurie skriver:

Fordi nogen godt kan li at være der når barnet åbner gaven. Jeg vil da gerne se glæden i barnets ansigt .

Det kan jeg sagtens forstå. Men julegaver er for mig bare ikke julegaver hvis de åbnes andre dage..

Anmeld

23. december 2013

LilleSmølf

Janne T. skriver:

Jeg er ikke sikker på jeg forstår om du synes det er en valid årsag at holde jul to steder. Vi holder jul to gange pga mine forældre er skilt, så de får to gange.

På dagen får de også om morgenen. Jeg synes det er for mange gaver om aftenen, og rose får en gave hun ikke kan have glæde af med det samme hvis hun først åbner den om aftenen.

Jeg ville dog ikke give gaver flere dage i forvejen uden en grund.

Det gør jeg absolut. Vi har vidst allerede efået konstateret at jeg fik den sætning formuleret ret så dårligt

Og tak for svar (:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.