Hvorfor åbner børn julegaver før jul?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.445 visninger
32 svar
41 synes godt om
22. december 2013

LilleSmølf

Jeg har nu ofte lagt mærke til, at folk lader deres børn åbne julegaver før jul uden nogen særlig grund (altså, fx. at de skal holde jul hos både mor og far hver især) og jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor.

Der er jo en grund til at man får gaver på fødselsdagen og til juleaftenen, og ikke bare før og efter - man fejrer jo selve dagen, bl.a. ved at give hinanden gaver.

Så, jer der lader jeres børn åbne gaver før jul - hvorfor? Har de for mange gaver? Har de svært ved at vente? Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår

Jeg har bare svært ved at forestille mig at jeg ville give min søn gaver før jul, for han kan jo lige så godt lære at vente som resten af os. Får de også gaver før fødselsdag så?

Håber nogen vil komme med input, da jeg er nysgerrig anlagt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2013

roenlund

Min søn kan ikke kapere mere end ca 4-5 gaver på en gang ellers bliver han forvirret og overgearet og har ingen glæde af gaverne. så for at han skal få en god aften og gaverne fra de forskellige for lov at komme til deres ret  har vi valgt at han i dag har fået en gave som vi så har god tid til at lege med de næste dage. Så for han en gave til middag d. 24 for der kommer min bror og han vil gerne selv give og se min knægt åbne gaven. resten for han efter dans om træet d. 24 om eftermiddagen er der for mange fordeler vi dem over dagene efter jul.

Det har intet med hans manglende evne til at vente, jeg regner da med at jo ældre han bliver jo flere af gaverne kommer han til at få d. 24. og ellers er det efter jul.

Anmeld

22. december 2013

Laulund87

Fordi det er for meget for hende at skulle åbne +5 gaver om aftenen, hun kan slet ikke overskue det. Og ved at hun får lov til at åbne 1-2 gaver om formiddagen, har hun noget at lave resten af dagen indtil vi skal spise.

Anmeld

22. december 2013

bobbles

ja min datter har fået hendes julegaver fra mig og manden, mormor og morfar, samt bonus farmor og farfar samt bonus faster, simpelthen fordi hun skal holde jul hos hendes far i år ( min eks mand). og ser intet galt i det, for når hun så kommer hjem på torsdag så er julen jo ligesom slut!

Anmeld

22. december 2013

LilleSmølf

Tak skal I have for svar.

Vores dreng er lige knapt 7 måneder og dette bliver hans første jul, så kan jo kun sammenligne med hvad jeg ellers har set hos andre. Og dem, vi holder jul hos åbnede op mod 15-20 gaver pr. barn mens andre, vi kender, fx. har givet deres børn et par gaver allerede i dag.

Og jeg kunne ikke lige gennemskue hvorfor, så dejligt med input

Anmeld

22. december 2013

LilleSmølf

bobbles skriver:

ja min datter har fået hendes julegaver fra mig og manden, mormor og morfar, samt bonus farmor og farfar samt bonus faster, simpelthen fordi hun skal holde jul hos hendes far i år ( min eks mand). og ser intet galt i det, for når hun så kommer hjem på torsdag så er julen jo ligesom slut!

Som sagt, jeg har intet imod det, det var bare en undren. Du må endelig ikke misforstå  Og nu skrev jeg jo også når der netop ikke var nogen særlig grund som fx. at barnet holdte jul hos skilte forældre som dit barn jo så gør.

Anmeld

22. december 2013

TNBC

LilleSmølf skriver:

Jeg har nu ofte lagt mærke til, at folk lader deres børn åbne julegaver før jul uden nogen særlig grund (altså, fx. at de skal holde jul hos både mor og far hver især) og jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor.

Der er jo en grund til at man får gaver på fødselsdagen og til juleaftenen, og ikke bare før og efter - man fejrer jo selve dagen, bl.a. ved at give hinanden gaver.

Så, jer der lader jeres børn åbne gaver før jul - hvorfor? Har de for mange gaver? Har de svært ved at vente? Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår

Jeg har bare svært ved at forestille mig at jeg ville give min søn gaver før jul, for han kan jo lige så godt lære at vente som resten af os. Får de også gaver før fødselsdag så?

altså med delebørn, hvis man holder to juleaftner, får de jo enten gaver 24-25 eller 23-24, fordi det er der man holder jul.
Der er mange børn der bliver utålmodige i løbet af dagen, så hvorfor ikke lade dem få en gave, så de kan lege med den mens man knokler med maden??

Jeg synes ikke der er noget galt med at gaverne ikke lige lander på den 24. Mine nevøer og niecer får julegaver til januar, fordi jeg har nogen af dem og jeg er ikke hjemme til jul,og jeg vil da også have glæde at se dem åbne dem.
Når man læser mange tråde eller andet, så får mange børn mellem 5 og 40 gaver. kunne du forestille dig at åbne så mange gaver på en 1-3timer? Jeg ville blive ør i hovedet, så tænk på hvordan et barn ville få det.. de kan slet ikke overskue så meget og de vil ikke få glæde af gaverne. så hellere pakke nogen op tidligere, eller måske morgenen efter..

Jeg kan godt finde på at give fødselsdag tidligere eller senere, hvis jeg ikke lige kan være der på selve dagen eller den dag det bliver holdt.. Når de er små, kender de jo ikke datoerne og når de bliver større, så ved de godt hvornår de har fødselsdag, og så siger bare at de gave kommer lidt senere, men den kommer. går ikke så mega meget op i datoer, kun når jeg skal sige tillykke.

Anmeld

22. december 2013

Dorthe1986

LilleSmølf skriver:

Min søn har fået sin gave af mig i dag, fordi den er ret stor og han skal holde jul med hans far på Sjælland og de skal med tog, så synes ikke de skulle slæbe den med derover også, med alle de mennesker der er med togene i dedage her :-)

Anmeld

22. december 2013

LilleSmølf

Yurie skriver:

altså med delebørn, hvis man holder to juleaftner, får de jo enten gaver 24-25 eller 23-24, fordi det er der man holder jul.
Der er mange børn der bliver utålmodige i løbet af dagen, så hvorfor ikke lade dem få en gave, så de kan lege med den mens man knokler med maden??

Jeg synes ikke der er noget galt med at gaverne ikke lige lander på den 24. Mine nevøer og niecer får julegaver til januar, fordi jeg har nogen af dem og jeg er ikke hjemme til jul,og jeg vil da også have glæde at se dem åbne dem.
Når man læser mange tråde eller andet, så får mange børn mellem 5 og 40 gaver. kunne du forestille dig at åbne så mange gaver på en 1-3timer? Jeg ville blive ør i hovedet, så tænk på hvordan et barn ville få det.. de kan slet ikke overskue så meget og de vil ikke få glæde af gaverne. så hellere pakke nogen op tidligere, eller måske morgenen efter..

Jeg kan godt finde på at give fødselsdag tidligere eller senere, hvis jeg ikke lige kan være der på selve dagen eller den dag det bliver holdt.. Når de er små, kender de jo ikke datoerne og når de bliver større, så ved de godt hvornår de har fødselsdag, og så siger bare at de gave kommer lidt senere, men den kommer. går ikke så mega meget op i datoer, kun når jeg skal sige tillykke.

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok da jeg skrev "Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår "

Der er heller ikke noget galt i det. Hvis man holder to juleaftner eller lignende kan jeg godt forstå det men spurgte ind til hvorfor man gør det hvis der ikke er nogen "specielle" omstændigheder, så at sige. Netop fordi jeg ikke selv kunne gennemskue grunden.

Jeg synes 40 gaver er alt for latterligt. Hvis man har så stor en familie ville jeg da foretrække hvis de gik sammen og købte noget større i stedet. Jeg er godt klar over et barn ikke kan overskue at skulle pakke 40 gaver ud men nu er de vel de færreste, der er så materielle at de køber halvdelen af BR til deres barn. Det er så også en hel anden diskussion

Mit barn ville da heller aldrig bliver tvunget til at pakke 40 gaver ud på 3 timer, men det var ikke faldet mig ind at nogen giver SÅ meget, så det er jo en fin begrundelse du kommer med som fint svarer på mit spørgsmål (:

Du virker lidt til at føle dig angrebet, men jeg håber jeg bare misforstår dit indlæg. Du må da hjertens gerne give dine børn alle de gaver du vil hvornår du vil. Jeg er bare opvokset med at man fik gaverne på selve dagen og har aldrig fået mere end 5-6 gaver på én gang.

Da min dreng er 7 måneder havde jeg fx. ikke tænkt over, at det for nogen børn kunne være for meget at åbne 5-10 gaver på en gang.

Forrige år holdt vi jul med nogen hvis børn mellem på 4-5-8-9 hver især åbnede 15-20 gaver på én gang uden problemer. Så det er jo ikke en unviersel ting at de ikke kan overskue det, og derfor heller ikke noget jeg lige havde tænkt over.

Du skal have tak for svar

Anmeld

22. december 2013

2babygirls

LilleSmølf skriver:

I år holder vi jul med min familie, så i denne weekend var vi sammen med svigerne og der fik pigerne lov at åbne gaverne med deres farmor og farfar, for ellers ville det blive et gavehelvedet, plus bedsterne kunne se dem pakke op.

Vi plejer ikke at gøre sådan, meeeen svigermor mente det skulle de i år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.