Hvorfor åbner børn julegaver før jul?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2013

TNBC

LilleSmølf skriver:

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok da jeg skrev "Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår "

Der er heller ikke noget galt i det. Hvis man holder to juleaftner eller lignende kan jeg godt forstå det men spurgte ind til hvorfor man gør det hvis der ikke er nogen "specielle" omstændigheder, så at sige. Netop fordi jeg ikke selv kunne gennemskue grunden.

Jeg synes 40 gaver er alt for latterligt. Hvis man har så stor en familie ville jeg da foretrække hvis de gik sammen og købte noget større i stedet. Jeg er godt klar over et barn ikke kan overskue at skulle pakke 40 gaver ud men nu er de vel de færreste, der er så materielle at de køber halvdelen af BR til deres barn. Det er så også en hel anden diskussion

Mit barn ville da heller aldrig bliver tvunget til at pakke 40 gaver ud på 3 timer, men det var ikke faldet mig ind at nogen giver SÅ meget, så det er jo en fin begrundelse du kommer med som fint svarer på mit spørgsmål (:

Du virker lidt til at føle dig angrebet, men jeg håber jeg bare misforstår dit indlæg. Du må da hjertens gerne give dine børn alle de gaver du vil hvornår du vil. Jeg er bare opvokset med at man fik gaverne på selve dagen og har aldrig fået mere end 5-6 gaver på én gang.

Da min dreng er 7 måneder havde jeg fx. ikke tænkt over, at det for nogen børn kunne være for meget at åbne 5-10 gaver på en gang.

Forrige år holdt vi jul med nogen hvis børn mellem på 4-5-8-9 hver især åbnede 15-20 gaver på én gang uden problemer. Så det er jo ikke en unviersel ting at de ikke kan overskue det, og derfor heller ikke noget jeg lige havde tænkt over.

Du skal have tak for svar

Føler mig slet ikke angrebet. beklager hvis det lød sådan..
Jeg forstod dig godt, fortalte dig bare hvordan det kan hænge sammen, jeg formulerede mig måske ikke så godt..

Nu spørg jeg måske lidt dumt, men hvad ville du se som en speciel anledning til at barnet fik gaven 22-23, december??

Jeg går heller ikke ind for at de skal få gaverne dage før eller efter, kun hvis det måske er nogen der ikke er der juleaften, og gerne selv vil give gaven.

Jeg synes også at 40gaver er for meget(jeg læste det en enkel gang) Der var en herinde der skrev at hendes mor havde omkring 10gaver til hvert børnebørn. som hvis jeg fik det af vide ville sige nej til. Det er for mange gaver fra en person.. Hvorfor skal de have så mange gaver? en eller to fra hver person er vel nok.. Sorry sidebemærkning.

Jeg kan ikke huske så meget om hvordan det var da jeg var barn..
Jo, vi fik nogen gange lov til at åbne en om dagen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2013

LilleSmølf

Yurie skriver:

Føler mig slet ikke angrebet. beklager hvis det lød sådan..
Jeg forstod dig godt, fortalte dig bare hvordan det kan hænge sammen, jeg formulerede mig måske ikke så godt..

Nu spørg jeg måske lidt dumt, men hvad ville du se som en speciel anledning til at barnet fik gaven 22-23, december??

Jeg går heller ikke ind for at de skal få gaverne dage før eller efter, kun hvis det måske er nogen der ikke er der juleaften, og gerne selv vil give gaven.

Jeg synes også at 40gaver er for meget(jeg læste det en enkel gang) Der var en herinde der skrev at hendes mor havde omkring 10gaver til hvert børnebørn. som hvis jeg fik det af vide ville sige nej til. Det er for mange gaver fra en person.. Hvorfor skal de have så mange gaver? en eller to fra hver person er vel nok.. Sorry sidebemærkning.

Jeg kan ikke huske så meget om hvordan det var da jeg var barn..
Jo, vi fik nogen gange lov til at åbne en om dagen..

Det er altid sværre på skrift (:

Jamen, speciel og speciel. Jeg tænker hvis barnet fx. holder jul hos både mor og far (altså, to juleaftner). Eller hvis det skiftevis holder jul hos forældrene men i stedet for at sløbe alle gaver fra mor over til far, åbner de derhjemme. Så kunne jeg godt se grunden.

Jeg havde bare sådan en romatisk forestilling om, at når man holdt jul mor, far, børn og hund så fik man vel alle gaverne samme dag, måske op af dagen så de var underholdt. Men kunne som sagt ikke lige gennemskue hvorfor man ellers skulle gøre det.

Jeg havde fx. netop IKKE overvejet, at nogen børn ikke kan overskue alt for mange gaver, eller at noget jo netop giver op mod 30-40 gaver, uanset grund. Det er da en helt legitim grund til at fordele gaverne over flere dage. Det er det også hvis man har lyst bare fordi

Folk skal ikke "forklare sig" til mig fordi jeg finder det forkert, ville bare gerne forstå tankerne bag (:

Anmeld

22. december 2013

L&V

LilleSmølf skriver:

Jeg har nu ofte lagt mærke til, at folk lader deres børn åbne julegaver før jul uden nogen særlig grund (altså, fx. at de skal holde jul hos både mor og far hver især) og jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor.

Der er jo en grund til at man får gaver på fødselsdagen og til juleaftenen, og ikke bare før og efter - man fejrer jo selve dagen, bl.a. ved at give hinanden gaver.

Så, jer der lader jeres børn åbne gaver før jul - hvorfor? Har de for mange gaver? Har de svært ved at vente? Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår

Jeg har bare svært ved at forestille mig at jeg ville give min søn gaver før jul, for han kan jo lige så godt lære at vente som resten af os. Får de også gaver før fødselsdag så?

Håber nogen vil komme med input, da jeg er nysgerrig anlagt

Vi holder jul ved min mor den 23 og der får de lov til at åbne de pakker de får af den side af familien. Både for at mormor ka se deres glæde, for de ik bliver overvældet juleaften af dobbelt så mange gaver også er hancen osfor de er vågne til alle gaverne

Anmeld

22. december 2013

LinLin

Jeg har nu ofte lagt mærke til, at folk lader deres børn åbne julegaver før jul uden nogen særlig grund (altså, fx. at de skal holde jul hos både mor og far hver især) og jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor.

Der er jo en grund til at man får gaver på fødselsdagen og til juleaftenen, og ikke bare før og efter - man fejrer jo selve dagen, bl.a. ved at give hinanden gaver.

Så, jer der lader jeres børn åbne gaver før jul - hvorfor? Har de for mange gaver? Har de svært ved at vente? Jeg er bare meget nysgerrig og har absolut ingenting imod at det foregår

Jeg har bare svært ved at forestille mig at jeg ville give min søn gaver før jul, for han kan jo lige så godt lære at vente som resten af os. Får de også gaver før fødselsdag så?

Håber nogen vil komme med input, da jeg er nysgerrig anlagt

Jeg synes nu det er "en særlig grund" at være delebarn min ældste søn får og åbner hvert år gaver d. 23. Hos den af hans forældre han ikke holder jul med. Herhjemme får både han og lillebror også en morgengave d. 24. - der er sgu lang tid til aften når man står op kl. 6.30! Så har de den gave at fordrive noget af tiden med...

Og de får da også gaver før deres fødselsdag hvis det er der vi holder den for familie og venner....

Anmeld

22. december 2013

Ciss

Traditionen hos os er, at nissegaven om morgenen d. 24. gerne er noget, man kan beskæftige sig med i længere tid, f eks et puslespil, et opgavehæfte, et ark kravlenisser, noget modelervoks eller lignende.

I tillæg plejer min svigermor at komme forbi med en lille bog eller et opgavehæfte til hver af børnene i løbet af formiddagen.

Men ud over det kommer alle gaverne under træet og bliver først åbnet om aftnen. Til gengæld gør vi det sådan med de små, at når de ikke kan rumme flere nye gaver, så får de bare lov til at lege fredeligt med noget af det nye legetøj, mens vi andre fortsætter at åbne gaver. Deres uåbnede gaver bliver gemt til næste dag. På den måde får vi alle en dejlig aften, og det bliver børnene selv, som styrer, hvor meget de orker - Men de får ikke gaverne på forhånd.

Anmeld

22. december 2013

LilleSmølf

LinLin skriver:

Jeg synes nu det er "en særlig grund" at være delebarn min ældste søn får og åbner hvert år gaver d. 23. Hos den af hans forældre han ikke holder jul med. Herhjemme får både han og lillebror også en morgengave d. 24. - der er sgu lang tid til aften når man står op kl. 6.30! Så har de den gave at fordrive noget af tiden med...

Og de får da også gaver før deres fødselsdag hvis det er der vi holder den for familie og venner....

Nu hvor jeg læser den igen kan jeg godt se den sætning er formuleret at røv til.

Jeg mener det som at det, der står i parantes, er en særlig grund Det skulle være skrevet som eksempel på særlig grund men kom til at virke som det modsatte.

Anmeld

22. december 2013

tithi

Jeg kommer fra en skilsmissefamilie hvor der altid er blevet holdt 2 juleaftener. Efter alle vi børn er blevet voksne holder vi stadig to aftener (og ja vi er mange; jeg har en biologisk, 3 pap på den ene side og 2 sted på den anden. Der er kun 2 som ikke er i et forhold, og vi er 3 der har børn). Årsagen er at det ganske enkelt passer bedst ind i planlægningen så vi kan nå at se alle, min mor + kæreste har derfor valgt holde jul lillejuleaften hvert år, og på den måde sikre at hun kan samle hele den side af familien. Juleaften holdes så på skift med min fars side og min mands familie (som gudskelov ikke er skilsmissefamilie).

Så vi får alle sammen gaver både den 23 og 24. Vi har aldrig været så højtidelige i min familie omkring traditioner, og vi har på dagsordenen for i morgen at vi skal tale om muligheden for fremover at indføre enten at vi holder helt op med julegaver eller et "secret santa"-system hvor vi hvert år trækker et navn på den vi skal give en gave - vi får dermed hver én gave og skal kun give én gave, navnet man trækker skal så være hemmeligt indtil lillejuleaften.

Anmeld

22. december 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her holder vi juleaften 2-3 gange hvert år, fordi kærstens forældre er skildt og min mor arbejder hver anden juleaften.

I år holder vi jul 2 gange. Første gang var i går aftes, hvor vi holdte med svigerinden oppe ved svigerfar + kone. 

Juleaften holde vi her hjemme i år, der kommer mormor, moster og ja så kommer svigerfar + kone faktisk også. Normalt holder vi aldrig selv juleaften med svigerfar, men hans svigermor er blevet gammel og dement, så vi har inviteret dem også.

De år min mor arbejder holder vi også før juleaften hos hende. De år når vi op på 3 juleaftner. 

Syntes det er rigtig rart, at gaverne er fordelt ud, så vi ik sidder gemt i bunke gaver selve juleaften.

Håber det gav mening. Vh stine

Anmeld

22. december 2013

LinLin

LilleSmølf skriver:

Nu hvor jeg læser den igen kan jeg godt se den sætning er formuleret at røv til.

Jeg mener det som at det, der står i parantes, er en særlig grund Det skulle være skrevet som eksempel på særlig grund men kom til at virke som det modsatte.

Ok

Anmeld

22. december 2013

Christina74

Hos os er det de gaver som giver hvem vi ikke er sammen med juleaften der åbnes før eller efter.

Det bliver afgjort ved hvornår vi har tid til at udveksle gaver med giver.

Og her vil vi selv se modtager åbner og forhåbentlig blive glad for gaven.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.