Støttemuligheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.224 visninger
33 svar
19 synes godt om
4. december 2013

Anonym trådstarter

Er lidt skuffet over der ikke er en gruppe der hedder barsel, da emnet ville passe bedre der..
Pyt nu med det.

Sagen er den jeg er på kontanthjælp og får 8000 (og et eller andet) før skat -det er lidt over 6500 efter skat som jeg har udbetalt nu.
Når jeg så har født d. 7. maj '14, går jeg helt ned til 5300 FØR skat.
Og kan jo så regne ud det er en slat mindre efter skat (det aner jeg ikke lige hvordan man regner ud)
Men jeg får så lidt af den simple grund at jeg er uddannelsesparat efter min barsel -hvis ikke ville jeg få væsentligt mere.

Men så er spørgsmålet. -Kan jeg få, er jeg berettiget eller får jeg automatisk nogle form for støtter fra det offentlige når jeg har født?
(Bor sammen med faderen, og vi rammes IKKE af den gensidige forsørgerpligt)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2013

Pinkrose

Er lidt skuffet over der ikke er en gruppe der hedder barsel, da emnet ville passe bedre der..
Pyt nu med det.

Sagen er den jeg er på kontanthjælp og får 8000 (og et eller andet) før skat -det er lidt over 6500 efter skat som jeg har udbetalt nu.
Og kan jo så regne ud det er en slat mindre efter skat (det aner jeg ikke lige hvordan man regner ud)
Men jeg får så lidt af den simple grund at jeg er uddannelsesparat efter min barsel -hvis ikke ville jeg få væsentligt mere.

Men så er spørgsmålet. -Kan jeg få, er jeg berettiget eller får jeg automatisk nogle form for støtter fra det offentlige når jeg har født?

Altså spørger nok lidt dumt ? Men under barsel er du da ikke uddannelses klar ? Der er du vel på barsel og bør vel ikke trækkes i penge , da man jo har krav på et bestemt antal uger ?

Anmeld

4. december 2013

Anonym trådstarter

Denisep skriver:

Altså spørger nok lidt dumt ? Men under barsel er du da ikke uddannelses klar ? Der er du vel på barsel og bør vel ikke trækkes i penge , da man jo har krav på et bestemt antal uger ?

Ja, jeg er på barsel i 48 uger (mener jeg det er)
Men eftersom jeg er uddannelsesparat (klar til at starte min uddannelse efter barslen) får jeg kun de 5300 før skat.
Hvis jeg var aktivitetsparat (ikke klar til uddannelse -altså skulle have noget undervisning eller anden form for hjælp først) ville jeg få det samme eller lidt mere end jeg får nu.

Og kan ikke få nogle tillæg fra dem der giver kontanthjælpen. Så det skal være på andre måder hvis det er.

Synes bare det er dumt at man får flere penge når man er gravid, og så skal stå med x antal tusind kroner mindre når man har et lille barn at skulle forsørge.

Anmeld

4. december 2013

PrincessTanja

Ja, jeg er på barsel i 48 uger (mener jeg det er)
Men eftersom jeg er uddannelsesparat (klar til at starte min uddannelse efter barslen) får jeg kun de 5300 før skat.
Hvis jeg var aktivitetsparat (ikke klar til uddannelse -altså skulle have noget undervisning eller anden form for hjælp først) ville jeg få det samme eller lidt mere end jeg får nu.

Og kan ikke få nogle tillæg fra dem der giver kontanthjælpen. Så det skal være på andre måder hvis det er.

Synes bare det er dumt at man får flere penge når man er gravid, og så skal stå med x antal tusind kroner mindre når man har et lille barn at skulle forsørge.

Er HELT enig med dig.

Men da jeg var gravid sidste år, fik jeg under graviditeten 13.900,- i kontanthjælp. Og får det samme nu efter jeg har født, men ja, det er jo ændrede regler her til d. 1/1-14 efter den nye kontanthjælpsreform. Det er sq ikke til og finde ud af.

/Tanja.

Anmeld

4. december 2013

Lotte90

Pyt nu med det.

Wow er det så lidt man får når man går på barsel!! Det kan jeg da under ingen omstændigheder leve for .. Er du helt sikker på det ? Bliver helt bekymret nu

Anmeld

4. december 2013

Lukas&Liam<3

Jeg vil altså mene at du vil få barselsdagpenge, og nok efter den laveste sats. Mener det er ca 2200 før skat om ugen

Anmeld

4. december 2013

wamse

Denisep skriver:

Min svigerinde er på barsel, min niece bliver 6 mdr d. 21/12, og min svigerinde bliver ramt d. 1/1 også selvom hun er på barsel.

Hun bliver ramt af den gensidige forsørgerpligt, og de har vurderet hende til at være uddannelsparat efter barsel, mener jeg det var. Min svigerinde er så samtidigt gravid igen, og har termin samme måned som hendes datter bliver 1 år, så hun ville ikke kunne starte på en uddannelse der uanset hvad.

Anmeld

4. december 2013

C-Dog

Lotte90 skriver:

Wow er det så lidt man får når man går på barsel!! Det kan jeg da under ingen omstændigheder leve for .. Er du helt sikker på det ? Bliver helt bekymret nu

Ja. Medmindre man er enlig, de får mere. Men hvis man er to om det får man den lave sats i kh.. Og hvis ens kæreste tjener godt med penge får man vist det rene ingenting ;-)

Anmeld

4. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
Lotte90 skriver:

Det er jo ikke fordi hun går på barsel at hun får så lidt, det er pga de nye kontanthjælpsregler. Hvis hun ikk skulle have barn, ville satsen stadig falde fra 1/1. 

Hvis man er i arbejde eller dagpengeberetiget er det jo en anden sag. men det vil aldrig være en guldgrube at gå på barsel

Anmeld

4. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Pyt nu med det.

Går du ikke ned i sats allerede efter nytår ligesom alle andre på kh? Tænker, du er vel også uddannelsesparat nu? Eller hvad? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.