Julesmåkager/konfekt - Hvilke laver du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2013

Muffin_girl

VIPpigen skriver:

Brunkager er opskriften bag på brunkagekrydderi posen. Dog undlader jeg appelsinskal eller hvad det nu er de gerne vil have i... 

Specier, vognhjul og fest kager er fra et gammelt hæfte fra ude og hjemme, tror det er fra 84 eller 86. Men det er de kager vi ALTID har lavet. De opskrifthæfter er ligeså gammel som mig jo (84'er) og de er fantastiske...

Det knap så fantastiske var udregningen på hvad jeg skulle bruge af alt det hele... Laver dobbelt portion af alle kager, og 3x af havregrynskugler fordi jeg altid sender en masse ud af huset. Men jeg skal fanme bruge over 2,5 kg smør.... Det er jo vildt

Jeg plejer bare at hakke dem MEGET fint Da jeg ikke er vild med dem selv..

Men hvad er vognhjul og festkager? Hvis jeg skal søge efter opskrifter  

HOLD NU OP... DET er dælme meget smør... Du må dælme få en kæmpe portion... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2013

Muffin_girl

MyLove E skriver:

Chokolade som er nem at smelte:-D F.eks blok chokolade:-D

Jeg har købt, hvid, mælke og så har jeg noget 70% ..

Jeg har købt silikone forme i netto:-D

Fyld: Nougat, marcipan, kiks... Eller hvad jeg lige finder på

Det lyder dejligt nemt  

Anmeld

25. november 2013

Muffin_girl

Masig skriver:

Ja det tror jeg sagtens, man skal bare ælte daim godt ind i marcipanen jo... Det er lidt snasket, men sådan er det jo med konfekt 

Hahahha Det vil jeg da se på.. 

Anmeld

25. november 2013

Købmagerkonen

Aalborg_Pigen skriver:

Hvilken konfekt?

Jeg har lavet fordej også  

Lavede den for 3 uger siden.. Så det er jeg spændt på...  

Det er min veninde der kommer til at stå for konfekten, så det ved jeg faktisk ikke. Vi holder nemlig julebagedag hvor jeg står for bagning og så har hun ansvar for konfekt

Jeg lavede også honningkager sidste år, og de blev virkelig lækre! Så glæd dig!

Anmeld

25. november 2013

Muffin_girl

FruOlsen skriver:

Det er min veninde der kommer til at stå for konfekten, så det ved jeg faktisk ikke. Vi holder nemlig julebagedag hvor jeg står for bagning og så har hun ansvar for konfekt

Jeg lavede også honningkager sidste år, og de blev virkelig lækre! Så glæd dig!

Ej hvor hyggeligt...

Jeg er meget spændt på dejen.. Om den er nem nok at arbejde med.. 

Anmeld

25. november 2013

Købmagerkonen

Aalborg_Pigen skriver:

Ej hvor hyggeligt...

Jeg er meget spændt på dejen.. Om den er nem nok at arbejde med.. 

Min fordej var afsindigt hård da jeg skulle blande den med resten af ingredienserne sidste år, men det var helt min egen skyld da jeg havde sat dejen i køleskabet (big mistake). I år står den blot i et køkkenskab så der burde ikke være de store problemer... selvom det selvfølgelig lige tager lidt tid at blande det sammen da dejen kan være lidt sej.

Anmeld

25. november 2013

Muffin_girl

FruOlsen skriver:

Min fordej var afsindigt hård da jeg skulle blande den med resten af ingredienserne sidste år, men det var helt min egen skyld da jeg havde sat dejen i køleskabet (big mistake). I år står den blot i et køkkenskab så der burde ikke være de store problemer... selvom det selvfølgelig lige tager lidt tid at blande det sammen da dejen kan være lidt sej.

Min den er bare ovenpå skabet...  

Men var godt nok også lidt hård at arbejde med.. 

Anmeld

25. november 2013

VIPpigen

Aalborg_Pigen skriver:

Jeg plejer bare at hakke dem MEGET fint Da jeg ikke er vild med dem selv..

Men hvad er vognhjul og festkager? Hvis jeg skal søge efter opskrifter  

HOLD NU OP... DET er dælme meget smør... Du må dælme få en kæmpe portion... 

Bryder mig generelt ikke om den twist af appelsin, eller citron i mine kager

Nu lettede jeg lige min tykke mås fra sofaen 

Festsmåkager:

170 g mel, 150 g smør, 45 g mørk chokolade, 50 g hasselnøddeflager, 100 g flormelis, 1 æggehvide.

chokoladen hakkes groft og alle ingredienser arbejdes sammen til en dej. Denne trilles ud i pølser, som sættes køligt i 30 min. Herefter skæres pølserne i tynde skiver, som sættes på en bageplade med bagepapir. Ca 8 min ved 200 grader

Vognhjul

250 g hvedemel, 200 g smør, 100 g flormelis, 1 tsk vanillesukker, 1 1/2 spsk god kakao.

ælt alle de nævnte ingredienser til en blød dej (foruden kakaoen). Del dejen i 2 stykker, og ælt nu den ene halvdel med kakaoen. Rul den lyse dej ud i en rektangulær plade på da 30x20 cm (rul den ud mellem 2 stykker bagepapir) herefter rulles den brune dej ud ligesådan, og læg den ovenpå den lyse. De 2 stykker rulles sammen som en roulade. Læg den i køleskabet i 3-4 timer. Skær den i skiver med en skarp kniv, og læg dem på en bageplade med bagepapir. Bages ca 10 min, ved 180 grader

Så der lidt nye kager 

Anmeld

25. november 2013

Ullaen

Jeg har endnu ikke besluttet mig, men de der honningkager lyder spændende - vil I ikke smide en opskrift ind, på en der er afprøvet med succes

Anmeld

25. november 2013

Købmagerkonen

Ullaen skriver:

Jeg har endnu ikke besluttet mig, men de der honningkager lyder spændende - vil I ikke smide en opskrift ind, på en der er afprøvet med succes

Jeg prøvede denne sidste år, og bager den igen i år - og den var virkelig god!

Dog skal du være opmærksom på at fordejen skal stå ca en måned før den er klar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.