Kønssortering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2013

lineog4

Anonym skriver:

Hej igen allesammen

Jeg værdsætter alle jeres indlæg, og respektere jeres holdninger. Jeg er heldigvis meget glad for min mand, så ham skifter jeg ikke lige ud.

Måske er det forkert at tænke i kønssortering, men så alligevel. Vores nabo venter sig nu med pige nr. 3 efter brændende at ønske sig en dreng. Hvis det ikke er sværere at bestemme kønnet, hvorfor så egentlig ikke gøre det.

Der var en der skrev at der kun er 80 % chance for det ønskede køn, men det er ikke tilfældet med denne metode, her er der 99,9 % chance. Det er også interessant, at man gør det hele tiden med køer, en portion tyresæd - kønssorteret i Danmark koster kun 300 kr.

Nå, jeg var godt klar over, at der ville være mange modstandere af kønssortering (ellers var det vel lovligt i Danmark), men jeg er meget interesseret i at vide, om der er nogen, der har nogen erfaringer med det, eller kender nogen der har. Det der bekymre mig er om det er sikkert at gøre ifht. til barnets og moderens sundhed.

Aner ikke når det foretages uden for DK, men i DK hvor ma gør det grundet sygdomme der er fæstnet til kønnene er der ingen risiko - kan egentlig heller ikke se hvad de skulle være. Jo der er en risiko forbundet ved at tage æg ud, har hørt en enkelt skrækhistorie der ødelagde en æggestok (tror jeg det), og at spise hormoner ved man jo ikke om har bivirkninger på lang sigt.

Du spørger hvorfor ikke bestemme kønnet når det nu er så let? For det første synes jeg det er en glidebane, hvad mere skal man sortere i forhold til, finder man det homoseksuellegen skal vi så kunne sortere det fra, eller det der giver autisme eller...?

Men væk fra den etiske diskussion som selvsagt er relevant, så er det for mig mere, jamen hvorfor er det vigtigt barnet kommer ud med en tissemand eller en tissekone - jo det er skønt at have en af hver, men det er også super skønt at have 5 drenge for de er så dejlige forskellige så det man har er jo ikke 5 drenge, men 5 skønne mennesker. Og for mig at se, går man så langt som kønssortering af en eneste grund nemlig et ønske om et bestemt køn, så er det et voldsomt åg at sætte på det barn, for hvad om det trods tissemand ikke kan leve op til forestillingerne om den DRENG man havde i tankerne da man i den grad bestilte ham. Jeg er sikker du har en skøn mand som er en skøn far til jeres døtre, men jeg ville selv ikke turde løbe risikoen for at bestille en dreng som kan skuffe - og tro mig de bliver aldrig helt som man havde forestillet sig og drenge er lige så skønne forskellige som alle andre, og ikke alle drenge elsker fodbold, fart og spænding, nogen drenge leger bedst med piger og og og... 

jeg har en datter der i de grad ikke er en pige pige - tænk om jeg havde bestilt en pige jeg skulle sy kjoler til og nu stod og skulle købe ork masker. Jeg bestilte ikke noget særligt, jeg har ladte mig overraske og elsker netop overraskelsen og vil håbe I sammen kan finde en måde at ønske et barn uden der er betingelser involveret for det er for mig at se ikke retfærdigt for det barn

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2013

Elgaard73

Anonym skriver:

Hej igen allesammen

Jeg værdsætter alle jeres indlæg, og respektere jeres holdninger. Jeg er heldigvis meget glad for min mand, så ham skifter jeg ikke lige ud.

Måske er det forkert at tænke i kønssortering, men så alligevel. Vores nabo venter sig nu med pige nr. 3 efter brændende at ønske sig en dreng. Hvis det ikke er sværere at bestemme kønnet, hvorfor så egentlig ikke gøre det.

Der var en der skrev at der kun er 80 % chance for det ønskede køn, men det er ikke tilfældet med denne metode, her er der 99,9 % chance. Det er også interessant, at man gør det hele tiden med køer, en portion tyresæd - kønssorteret i Danmark koster kun 300 kr.

Nå, jeg var godt klar over, at der ville være mange modstandere af kønssortering (ellers var det vel lovligt i Danmark), men jeg er meget interesseret i at vide, om der er nogen, der har nogen erfaringer med det, eller kender nogen der har. Det der bekymre mig er om det er sikkert at gøre ifht. til barnets og moderens sundhed.

Ej, come on... Du kan da ikke seriøst sammenligne et lille menneskeliv, med et produktions/avls dyr. At fordi at vi gør det med køer, så er det også helt ok, at gøre det med mennesker. 

Med køer gør man det ene og alene ud fra et spørgsmål om økonomi og profit. Så det kan du da slet ikke bruge som sammenligning. Det er da (forhåbenligt) nogle helt andre aspekter der er inde over, når vi taler om at at skabe et lille menneske.

Jeg ville ellers ikke have svaret på tråden til at begynde med, men din lidt letsindige tilgang til det, fik mig altså op af stolen. Sorry.

Som en anden skriver, syntes jeg også at du/I skal overveje hvilket signal det sender til jeres piger ( altså at I er villige til at gøre så meget, og gå så langt, for at få det modsatte af deres køn)

Og som mange andre skriver, så kunne jeg slet ikke få et barn mere med en mand, som er så afstumpet, at han lader kønnet være afgørende.

Anmeld Citér

25. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej igen allesammen

Tror du, nabodatteren bliver mindre elsket, når hun kommer? 

Jeg har to sønner - og en datter. Der er 14 mdr. imellem drengene, de er blevet præget meget ens. Søn 1 er en "drenge-dreng", deler min mands interesser og har en dejlig pigekæreste. Søn 2 var vild med lyserødt og prinsesser som lille, aldeles uinteresseret i "drengeliv" og er nu en stille fyr på 15, som skriver noveller og tegner og læser tykke bøger. Han har stort set kun pigevenner og er sikker på, han er til mænd. 

Vil din mand kunne elske og rumme sådan en søn? 

Anmeld Citér

25. november 2013

lycly

Jeg tænker lidt, at hvis man ikke engang kan acceptere barnets køn, som er blevet givet fra naturen, hvad kan man så heller ikke acceptere senere hen hos det barn? Vil man så også protestere imod hvis barnet bliver homoseksuelt eller gør andet som ikke lige var det man havde forestillet sig?

Synes det er forkælet og moralsk forkert at bruge alle de penge på at forme et barn - for hvor går grænsen? Skal man så også til at vælge øjenfarve, næsestørrelse, hudtone?
Jeg er meget imod det og ville aldrig selv gøre det.

Anmeld Citér

25. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej igen allesammen

Jeg har lige gennemlæst dit indlæg her igen, og din henvisning til køer overbeviser mig om, at du ikke er ægte. Vi slagter også køer - og udsætter dem for tvangs"ægteskaber". Er det også interessant at overføre til menneskeliv? 

Anmeld Citér

25. november 2013

Dorthe1986

Okay nu har jeg vandret frem og tilbage til den her tråd og nu må jeg lige ytre mig lidt.

Jeg synes det er SÅ etisk forkert at begynde at sortere på køn. For fanden det er ikke en vase der skal stå i stuen, det er et barn, et menneske! Det kan godt være det er muligt vha videnskaben at kønssortere, men blot fordi det er muligt betyder det jo ikke man skal benytte sig af det, eller at det er godt at benytte sig af! Man må gerne stille sig kritiske spørgsmål ved nogle af vores videnskabelige fremskridt.

Og har i overhovedet tænkt det her igennem, udover at I bare gerne vil have en dreng? Fuck jeg ville føle mig som en fiasko hvis jeg som datter fandt ud af at mine forældre havde gjort så meget ud af at få en dreng! Men det er nu ikke det største spørgsmål her. Hvorfor er det i vil have en dreng? Hvad så hvis det bliver en feminin dreng? En homoseksuel dreng? En piget dreng? Altså hvad lægger i , i kønnet?
Hvem har sagt han overhovedet gider drengeting?

Men tænk lige konsekvenserne igennem ved det her? Tænk hvis alle i landet ønskede sig drenge og sørgede for det kun var det de fik? Altså ved godt jeg rykker et niveau op her, men det er jo spørgsmål man skal forholde sig til.

Nå, men selvom jeg lige har fået koret en smørre af, så har jeg lidt en fornemmelse af at det her er en and.

Anmeld Citér

25. november 2013

lineog4

Dorthe1986 skriver:

Okay nu har jeg vandret frem og tilbage til den her tråd og nu må jeg lige ytre mig lidt.

Jeg synes det er SÅ etisk forkert at begynde at sortere på køn. For fanden det er ikke en vase der skal stå i stuen, det er et barn, et menneske! Det kan godt være det er muligt vha videnskaben at kønssortere, men blot fordi det er muligt betyder det jo ikke man skal benytte sig af det, eller at det er godt at benytte sig af! Man må gerne stille sig kritiske spørgsmål ved nogle af vores videnskabelige fremskridt.

Og har i overhovedet tænkt det her igennem, udover at I bare gerne vil have en dreng? Fuck jeg ville føle mig som en fiasko hvis jeg som datter fandt ud af at mine forældre havde gjort så meget ud af at få en dreng! Men det er nu ikke det største spørgsmål her. Hvorfor er det i vil have en dreng? Hvad så hvis det bliver en feminin dreng? En homoseksuel dreng? En piget dreng? Altså hvad lægger i , i kønnet?
Hvem har sagt han overhovedet gider drengeting?

Men tænk lige konsekvenserne igennem ved det her? Tænk hvis alle i landet ønskede sig drenge og sørgede for det kun var det de fik? Altså ved godt jeg rykker et niveau op her, men det er jo spørgsmål man skal forholde sig til.

Nå, men selvom jeg lige har fået koret en smørre af, så har jeg lidt en fornemmelse af at det her er en and.

Håber egentlig du har ret og det er en and. Jeg plejer ellers aldrig at bruge argumentet nogen har det værre, men kan mærke lige her får jeg ondt i maven og tænker på dem jeg kender der kun har er barn og det kan de besøge på kirkegården - det skal selvsagt ikke være argumentet for noget som helst - men lige i den tråd kan jeg mærke det er en tak for forkælet til jeg blot trækker på skuldrene

Anmeld Citér

25. november 2013

Dorthe1986

lineog4 skriver:

Håber egentlig du har ret og det er en and. Jeg plejer ellers aldrig at bruge argumentet nogen har det værre, men kan mærke lige her får jeg ondt i maven og tænker på dem jeg kender der kun har er barn og det kan de besøge på kirkegården - det skal selvsagt ikke være argumentet for noget som helst - men lige i den tråd kan jeg mærke det er en tak for forkælet til jeg blot trækker på skuldrene

Helt enig. Jeg får også helt ondt i maven ved tanken. Det har bare så mange negative konsekvenser at begynde på kønssortering. Har bare aldrig forstået vigtigheden af kønnet.

Anmeld Citér

25. november 2013

1990h

hold kæft hvor var jeg blevet skuffet hvis steffen ytrede at han kun vil ha' et barn til hvis der var garanti for en dreng..

hvordan ser det ikke ud fra døtrenes øje

Anmeld Citér

25. november 2013

modesty

Anonym skriver:

Hej igen allesammen

Tyresæd? Det handler jo ikke om, om det er teknisk muligt. Man kan også gro et øre i panden, det betyder jo ikke at du ser folk rende rundt i gadebilledet med ører i panden.

M.h.t. din nabo, så ønskede min svigerinde sig også brændende en datter efter to sønner. Faktisk så meget så hun overtalte min svoger til at få endnu et barn selvom han gerne ville stoppe ved to. De fik så endnu en dreng. Tror du seriøst at hun elsker den dreng mindre end de to andre?

Det ville være fedt hvis du gad svare på folks spørgsmål angående hvad du tror det kommer til at gøre ved jeres to pigers selvværd at de finder ud af hvor ekstreme længder I er gået til for at undgå at få én til som dem.

Og hvordan din mand vil reagere hvis den dreng I får, viser sig ikke at være en "rigtig mand" i hans øjne. Han må immervæk have nogle forestillinger om hvilken type søn han ønsker sig, når ønsket er så stærkt.

Og hvilket pres det vil lægge på jeres potentielle søn at vide hvor vigtigt det var for jer at han blev på en bestemt måde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.