lineog4 skriver:
Scanninger var også anderledes for 10 år siden da jeg fik min første datter - her fik vi kun tilbudt en scanning og den kaldte man terminsscanning og som du skriver ikke rigtig nogen oplysninger om noget.
Med den datter jeg mistede fik vi både nakkefold og misdannelsesscanning, men den der scannere opdagede ikke en kæmpe hjertefejl (hvor højre hjertekammer var knapt 1/4 af venstre) det burde have været opdaget og havde formodentlig medført en afbrudt graviditet da vi også havde en datter at tage hensyn til - men det umenneskelige valg fik vi "heldigvis" ikke. Vi er "heldige" for vores datter kunne ikke være reddet uafhængigt og i stedet fik vi nogen skønne dage med hende her hjemme i total lykke, og det hAr jeg besluttet var det bedste. Men når jeg tænker grundigt efter og tillader mig selv at føle efter så er det at stå her hjemme med et barn der stopper med at trække vejret dybt traumatisk - men det tillader jeg ikke mig selv at tænke over,
Men trods jeg synes valget er umenneskeligt ville jeg aldrig fravælge scanningerne for der er også flere fx hjertefejl der kan reddes ved tidlig indsats end der er af den slags min datter havde hvor der intet liv er - der bliver født cirka 1 hver anden år med den fejl mens der fødes en del med feks hul i hjertet.
Det er da helt grotesk at man ikke opdagede den hjertefejl hos jeres datter på trods af scanningerne.
Ja så ka det jo også sagtens være falsk tryghed. Men er enig med dig i at det er et umenneskeligt valg at afbryde en graviditet og det er jo et valg man kan blive stillet overfor ved en scanning.
Jeg har også hørt om et par der fik af vide deres barn kun ville leve kort tid efter fødslen, men at der ingen garantier var for, at barnet ikke kunne reddes. Derved anede de ikke om de skulle afbryde graviditeten eller holde fast i det spinkle håb om at barnet kunne reddes. De valgte håbet og de mistede barnet efter få dage og ja det er ikke til at sige hvad man skal stille op med information uden sikkerhed for udfaldet.
I sidste ende er vi jo priviligeret i vores del af verden, at vi har de muligheder vi har og det klogeste og bedste for barnet er jo at man kan hjælpe det bedst muligt hvis noget er galt. Men at I oplevede at de slet ikke opdagede jeres barns hjertefejl er dybt tragisk og underligt. Men ja I fik nogle dage med hende og vi mennesker prøver jo at få skabt mening med det hele og se det positive vi kan i de ting der sker for os. Men hvor er det dog et frygteligt tab I har lidt og en ganske forfærdelig erfaring I har gjort jer.

Anmeld