Lykkepiller under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.226 visninger
37 svar
0 synes godt om
24. juli 2009

Anonym trådstarter

Jeg har et stort ønske om at få børn, og vi har snakket meget om det.

Jeg er stoppet med mine lykkepiller (Sertralin 100mg), men det har resulteret i at jeg nu græder hver dag, aldrig er glad og ikke magter noget. Det eneste jeg har lyst til er at gå i seng og sove fra det hele.

Jeg stoppede da jeg mener det ville være bedst ikke at være på medicin under og efter en graviditet. Jeg er bange for hvilken skade barnet ville tage.
Vil mine lykkepiller gøre at barnet ikke vil kunne udvikle lykkehormonet endorfiner, fordi det får det igennem medicinen?

Jeg har læst mange steder at det kan være farligt for barnet hvis moderen er for ulykkelig, og at det derfor kan være bedst for barnet at være på lykkepiller?

Men hvad syntes i?
Jeg ved at jeg vil blive meget mere glad ved at have en lille i maven, men er det mon nok?

Min kæreste har lige sagt til mig at han ikke vil have børn med mig når jeg har det som jeg har det lige nu Men tanken om børn er det eneste der holder mig oppe og er det eneste jeg kan kan gå op i.
Har nemlig ingen venner eller familie (mistet far og bror og resten vil ikke have kontakt med mig pga. min brors selvmord) så er meget hjemme. Faktisk altid hjemme når jeg ikke er på arbejde.

Jeg elsker børn og har altid passet børn, gav sutteflaske første gang da jeg var 4 år. Og har en hund på 2½ år som har det enormt godt - med andre ord, jeg vil sagtens kunne tage mig af den lille. Ingen tvivl om det.

Ser frem til at hører jeres meninger...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2009

MaleneG

Anonym skriver:

Jeg har et stort ønske om at få børn, og vi har snakket meget om det.

Jeg er stoppet med mine lykkepiller (Sertralin 100mg), men det har resulteret i at jeg nu græder hver dag, aldrig er glad og ikke magter noget. Det eneste jeg har lyst til er at gå i seng og sove fra det hele.

Jeg stoppede da jeg mener det ville være bedst ikke at være på medicin under og efter en graviditet. Jeg er bange for hvilken skade barnet ville tage.
Vil mine lykkepiller gøre at barnet ikke vil kunne udvikle lykkehormonet endorfiner, fordi det får det igennem medicinen?

Jeg har læst mange steder at det kan være farligt for barnet hvis moderen er for ulykkelig, og at det derfor kan være bedst for barnet at være på lykkepiller?

Men hvad syntes i?
Jeg ved at jeg vil blive meget mere glad ved at have en lille i maven, men er det mon nok?

Min kæreste har lige sagt til mig at han ikke vil have børn med mig når jeg har det som jeg har det lige nu Men tanken om børn er det eneste der holder mig oppe og er det eneste jeg kan kan gå op i.
Har nemlig ingen venner eller familie (mistet far og bror og resten vil ikke have kontakt med mig pga. min brors selvmord) så er meget hjemme. Faktisk altid hjemme når jeg ikke er på arbejde.

Jeg elsker børn og har altid passet børn, gav sutteflaske første gang da jeg var 4 år. Og har en hund på 2½ år som har det enormt godt - med andre ord, jeg vil sagtens kunne tage mig af den lille. Ingen tvivl om det.

Ser frem til at hører jeres meninger...

Synes du skal snakke med din læge om disse ting, da ny forskning viser at man godt kan tage lykke piller under sin graviditet uden det skader

Anmeld

24. juli 2009

Bondepigen

Jeg googlede lige det her:

http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_bedste_behandling/centralnervesystemet/ssri_og_graviditet.htm

Der står bl.a.:

Hvis der er brug for medicin af typen SSRI mener man stadig, at medicin med fluoxetin, citalopram og sertralin er blandt de typer SSRI, hvor der er mindst risiko for alvorlige bivirkninger hos barnet.

Og det er jo heller aldrig godt selv at stoppe behandling med lykkepiller, hvis du absolut vil stoppe med det, så skal du trappes ned....

Men tal med lægen, for jeg mener netop at sertralin er en af de medikamenter man gerne må tage, mens man er gravid (er dog ikke sikker). Jeg har selv fået dem, mens jeg ammede....

Håber du finder en løsning der er god for dig!!!

Knus fra Tina.

Anmeld

26. juli 2009

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar...

Valgte du at undvære Sertralin under din graviditet så?

Der står i indlægget at man skal snakke med sin læge om det, men at man gerne må.
Men er lige så meget nysgerrig om hvad de forskellige  herinde ville gøre?
Ligeledes vil min læge ikke snakke om det før det bliver aktuelt, og har læst at det kan tage flere måneder at få det helt ud af kroppen....

Anmeld

26. juli 2009

TbCp

Jeg har taget medicin for depression i rigtig mange år og tog det også under og efter graviditet. Ville gerne have droppet medicinen inden jeg blev gravid men de gange jeg prøvede røg jeg helt ned på bunden.
Jeg mener det er vigtigst at ave en glad mor med overskud til det nye lille barn. Går man rundt med en depression kan man ikke tage sig ordentlig af barnet, over skuddet vil slet ikke være der og det ender med at man ryger endnu længere ned.
Snak med din læge, noget medicin må man gerne tage under graviditet og når man ammer, jeg ved ikke hvilke mærker det er det skal du nok snakke med lægen om.
Jeg fik flere scanninger end normalt for at de kunne holde øje med hvordan vores barn havde det udnervejs.
Og bortset fra at Liva kom til verden 5 uger for tidligt, så var/er hun en sund lille pige
Held og lykke med det hele

Anmeld

26. juli 2009

Mor.sander

Vi prøver at blive gravide og jeg tager Fluoxetin... De er udskrevet af min psykiater de kan tages under en graviditet, men man må ikke tage dem mens man ammer!

Anmeld

26. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nu kan det godt være at det er mig der er dum eller ufølsom, men ville det ikke være bedre at vente med at få børn til du har det bedre?? Et barn skulle jo helst ikke være en ting du gør for at få det bedre selv - som du skriver er tanken om at få børn "det eneste der holder dig oppe"...  Det synes jeg lyder meget alvorligt og jeg kan ikke forstå at du ikke hellere vil vente og give dit barn de bedste vilkår - som et minimum en mor der er rask.

Jeg kan godt forstå din kæreste - jeg ville da heller ikke få børn med en som græder hele tiden og ikke "går op i andet" end at få børn som du skriver... Så ville jeg vente til personen har det bedre. Jeg synes af et ærligt hjerte at det er uansvarligt at få et barn når man er deprimeret - alle undersøgelser viser at det ikke er omkostningsfrit at vokse op med en deprimeret mor... Min egen mor skrev f.eks. speciale om netop dette og arbejder i dag med familiebehandling.

Men god bedring med depressionen!

Anmeld

26. juli 2009

Diana...

Rosa skriver:

Nu kan det godt være at det er mig der er dum eller ufølsom, men ville det ikke være bedre at vente med at få børn til du har det bedre?? Et barn skulle jo helst ikke være en ting du gør for at få det bedre selv - som du skriver er tanken om at få børn "det eneste der holder dig oppe"...  Det synes jeg lyder meget alvorligt og jeg kan ikke forstå at du ikke hellere vil vente og give dit barn de bedste vilkår - som et minimum en mor der er rask.

Jeg kan godt forstå din kæreste - jeg ville da heller ikke få børn med en som græder hele tiden og ikke "går op i andet" end at få børn som du skriver... Så ville jeg vente til personen har det bedre. Jeg synes af et ærligt hjerte at det er uansvarligt at få et barn når man er deprimeret - alle undersøgelser viser at det ikke er omkostningsfrit at vokse op med en deprimeret mor... Min egen mor skrev f.eks. speciale om netop dette og arbejder i dag med familiebehandling.

Men god bedring med depressionen!

Meget enig. 

Du får det ikke bedre af at få et barn. kom i bund med din dep og så gå i gang med at lave en bebs. 

Knus Diana 

Anmeld

26. juli 2009

Bondepigen

Anonym skriver:

Mange tak for jeres svar...

Valgte du at undvære Sertralin under din graviditet så?

Der står i indlægget at man skal snakke med sin læge om det, men at man gerne må.
Men er lige så meget nysgerrig om hvad de forskellige  herinde ville gøre?
Ligeledes vil min læge ikke snakke om det før det bliver aktuelt, og har læst at det kan tage flere måneder at få det helt ud af kroppen....

Jeg fik først brug for det efter jeg havde født...derfor fik jeg ikke under graviditet 

Anmeld

26. juli 2009

sundquist

Jeg må altså også tilslutte mig Rosa. Jeg kan heller ikke forstå du vil have et barn, når du ikke har det godt?? Du kan jo risikere at ryge endu længere ned, med alle de hormon-turer og følelsesmæssige rutsje-turer, en graviditet-førdsel og det at få barnet giver. Jeg synes da helt sikkert, at du skal tænke på dig selv og satse på at blive rask, så du kan klare dig uden piller..
Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.