Kvinder får børn uden mænd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.124 visninger
64 svar
0 synes godt om
24. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra avisen.dk

Langt flere enlige kvinder i 30'erne vælger at blive mor gennem kunstig befrugtning. Tendensen vækker bekymring hos politikere og Etisk Råd.

Kvinder får børn uden mænd Enlige kvinder vælger i stigende grad at få drømmen opfyldt om at blive mor. Også selv om de ikke har en far til barnet.

I de seneste år er der sket en markant stigning i antallet af enlige kvinder, som bliver kunstigt befrugtet, viser en rundringning til syv danske fertilitetsklinikker. Det skriver Berlingske Tidende.

På visse klinikker er der siden 2007 tale om en firedobling til 158 inseminationer i det første halvår af 2009.

"Det er primært kvinder i 30'erne, som har opgivet tanken om at finde drømmemanden i tide. De tænker: 'Hvis jeg ikke kan få en mand, kan jeg i hvert fald få barnet," siger speciallæge Svend Lindenberg til avisen.

Tendensen vækker bekymring hos politikerne.

"Jeg synes, det er en bekymrende udvikling, at vi i vores samfund tilsyneladende har så travlt, at vi ikke har tid til at lære hinanden at kende, blive forelsket og på en helt naturlig måde at kunne producere et barn," siger socialordfører hos de Konservative, Vivi Kier, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Også Morten Kvist, medlem af Etisk Råd, mener, det er en uheldig udvikling.

"Når kvinder vælger at få er barn på den måde, er det jo oftest fordi, de ikke kan finde en mand at få dem med. Det er et udtryk for, at noget i samfundet ikke er, som det skal være," siger han.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2009

S.L.S

Ja eller også er der bare dem der vælger at være selv, fordi forholdet ikke fungere..  Det har intet med samfundet at gøre i min verden.. Man træffer et valg sammen eller alene, og sådan har det vel altid været. Gælder også med job og økonomi.. Men at vi som skatteydere skal betale for  inseminering  for normal fungerende  frugtbare kvinder er for meget.. Der er jo nogen derude der kæmper en kamp for deres drømmebarn...  Der kunne pengene  jo bruges til bedre pladser for vores børn i samfundet i stedet for at naboen som valgte single livet med en fertilitet i plus..  Bare min mening...
God dag til jer alle

Anmeld

24. juli 2009

Zeta

ups

Anmeld

24. juli 2009

Zeta

der er et eller galt når man poster indlæg på baby pt....

Anmeld

24. juli 2009

Zeta

Det har intet med samfundet at gøre i min verden..

Det er jo netop en samfundsudvikling der er tale om. At det er et egoistisk individs beslutning, er sekundært, men det er i 7'ende og sidste ende en samfundsudvikling der bryder de traditionelle mekanismer og modeller.

Anmeld

24. juli 2009

Cris

Ja, men efter så mange år med at uddanne kvinder, at de skal være selvstandig og ikke skal bruge en mand til noget som helst, efter at lære folk og endeligt samfundet har forstået, at der ikke er noget forkert i, at en kvinde kan have et barn og være ugift (en chok for de gamle generationer en gang), efter alle de der millioner, som klinikkerne har investeret en gang for at kunne rumme alt, hvad der handler om donor og befrugtning, så kvinderne har muligheden til det. Og nu efter alt det, når kvinderne begynder at vælge muligheden, så bliver de bekymret? Jeg forstå ikke...  

Anmeld

24. juli 2009

Cris

Ja, men efter så mange år med at uddanne kvinder, at de skal være selvstandig og ikke skal bruge en mand til noget som helst, efter at lære folk og endeligt samfundet har forstået, at der ikke er noget forkert i, at en kvinde kan have et barn og være ugift (en chok for de gamle generationer en gang), efter alle de der millioner, som klinikkerne har investeret en gang for at kunne rumme alt, hvad der handler om donor og befrugtning, så kvinderne har muligheden til det. Og nu efter alt det, når kvinderne begynder at vælge muligheden, så bliver de bekymret? Jeg forstå ikke...  

Anmeld

24. juli 2009

ønskebørn74

Jeg tror ikke der er flere end var kvinder bare tvunget til at ud og lave barnet one night stands og tage chancen for sygdomme... Idag har de et valg der  at denne risiko kan fravelges... Det kan jeg ikke se noget galt i... Så længe de selv skal betale for det... Og den sidste mening er nok lidt kontroverciel... Jeg mener at en kvinde skal fejle noget, altså ikke kunne få børn på normalvis for at kunne modtage fertilitetsbehandling i offentligt regi...

Anmeld

24. juli 2009

dorthemus

S.L.S skriver:

Ja eller også er der bare dem der vælger at være selv, fordi forholdet ikke fungere..  Det har intet med samfundet at gøre i min verden.. Man træffer et valg sammen eller alene, og sådan har det vel altid været. Gælder også med job og økonomi.. Men at vi som skatteydere skal betale for  inseminering  for normal fungerende  frugtbare kvinder er for meget.. Der er jo nogen derude der kæmper en kamp for deres drømmebarn...  Der kunne pengene  jo bruges til bedre pladser for vores børn i samfundet i stedet for at naboen som valgte single livet med en fertilitet i plus..  Bare min mening...
God dag til jer alle

Nu er det jo ikke alle der valgte singlelivet som nu har panik på i forhold til at få børn...nogle gange er man single rigtig længe uden at ville være det, men kan bare ikke finde manden eller manden ikke vil/kan. I mit eget tilfælde, fandt jeg drømmemanden for tre år siden men ganske kort efter mistede han lysten til sex pga. depression. I to et halvt år kæmpede jeg for at hjælpe/støtte ham og vi var til en række terapeuter...uden det hjalp. Til sidste gav jeg op og nu i en alder af 38 år har jeg taget den beslutning om, at blive insemineret af det offentlige...Så jeg har bestemt kæmpet for at få mit drømmebarn inden for drømmefamiliens rammer

Det er en følelsesladet debat, men jeg tror det er vigtigt, at vi prøver at se nuanceret på det.
Knus Dorthe

Anmeld

24. juli 2009

ønskebørn74

Jeg tror der er problemer på siden lige nu, mit indlæg ræg på 2 gange..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.