Der er jo ikke en sikkerhed for noget som helst i denne verden, vi kan scanne til vi er blå i hovedet, vi kan lytte til hjertelyd hver evig eneste aften hjemme i sengen, men alligevel kan vi blive ramt at lynet og selvom vi tror vi tager kontrollen med scanningerne og hjertelyden så har vi ikke den fulde kontrol. det at få børn gør man får lidt ondt i maven en gang imellem og ser sin egen uformåen i øjnene....
Jeg kan sagtens forstå nakkefoldscanningen, og misdannelsesscanningen selvom de er udtryk for en lille form for kynisme; vi fravælger børn med for store fejl. Men i få tilfælde kan især misdannelses også gøre man kan redde børn da man kan operere i fostertilstand, og fordi man kan stå parat til operation lige når de bliver født.
men feks tryghedsscanning tidligt der kan vi jo ikke ændre ved udfaldet, vi kan indstille os på sorgen over at abortere, men bliver sorgen mindre fordi man får de at vide til en scanning? Da jeg blev gravid efter at have mistet, troede jeg hver dag baby var død, og keg indstillede mig på det end til en klog spurgte om jeg regnede med at blive mindre ked af mit barn døde fordi jeg ikke har glædet mig til barnet... Det kunne jeg godt se....
For mig er graviditet noget man skal nyde og lynet slår kun ned meget få gange (når man er forbi 12. Uge). Jeg har kæmpet i to graviditeter for at være "normal" og bare kunne nyde, og var ked af jeg ikke kunne klare uden scanningerne for de er netop som er tisse i bukserne i frostvejr - når fokus først er på utrygheden så vil den være der igen bagefter også. Plus de scanningerne kan også give unødvendige bekymringer, hvorfor er de ikke vokset nok, hvorfor aer hovedet sådan ud, hvorfor hvorfor hvorfor.....
Så jo for mig er de unødvendige når man ikke har en grund til at tro graviditet er "forkert" - det er unødvendig bekymring
Anmeld