Er tryghedsscanninger noget pjat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. oktober 2013

isabellasmor

lineog4 skriver:

Kan man find en tryghed er det vel også godt, men synes oftere jeg hører om hvordan det vokser med utryghed uafhængigt af scanningerne. 

jeg har også fået tryghedsscanninger og valgte kun at få en i hver graviditet før nakkefold trods tilbuddet om lige så mange jeg ville. For det gav ikke mig tryghed men alene en vished o. I det her sekund lever en spire i mig. Jeg har også prøvet en graviditet hvor det med scanningerne slet ikke var så meget fremme - en i hele graviditeten og ikke noget om køn eller andet. Selvfølgelig er mine oplevelser også farvet af jeg har mistet, men synes jeg var mere i nuet og mere gravid og ikke i fremtiden uden alle de scanninger. Hvad der var i min mave, hmm en hundehvalp måske, men i hvert fald noget der fyldte mig med varme hver gang jeg kunne mærke "den".

Tror nogen gange de scanninger kan gøre os både unødvendige utrygge , og for den sags skyld for dprofessionelle unødvendige sikre dtet var de i hvert fald med min datter (der var der nakkefold og misdannelse), for med scanninger var alle syge børn opdaget. Så ja derfor har jeg måske heller ikke den store lid til scanninger alligevel.

jeg ville ønske for mig selv jeg kunne nyde en graviditet og glemme hvad der kan ske, glemme hvad skal ske i morgen og bare nyde lige nu og her. Da jeg blev gravid efter at have mistet var jeg i starten gravid en time af gangen og målet var en dag af gangen, da det var nået en uge af gangen og længere nåede jeg ikke. Jeg kunne ikke overskue mere og derfor var scanninger jo heller ikke en tryghed men egentlig unødvendige (ikke de der tjekkede hjerte osv) for jeg krævede alene af mig selv at vågne op om morgenen og tænke: skønt jeg er også gravid i dag og jeg vil nyde det (kunne jeg så ikke er en anden historie, men kunne anden gang jeg blev gravid). Skulle jeg have haft tryghed skulle jeg så have blevet skønnet hver dag. Og jeg ser lidt det samme med de købte tryghedsscanniner, okay nu har jeg set spiren, jeg har set hjertelyd men hvad så med i næste uge, hvad hvis det går galt der, så køber jeg endnu en scanning i stedet for at nyde jeg er gravid lige nu....

måske fordi jeg er dybt misundelig over mangan have graviditet som jeg havde de to første gange hvor man bare kan nyde og ikke skal kontrolleres konstant - jeg ville give min højre arm for at opleve det igen.

Det kan man jo så bare se hvor forskelligt man tackler og "holder" sig oppe (manglen på bedre forklaring) . Min mand han blev meget mere afslappet efter scanning, og hvis der var en dag hvor hun ikke bevægede sig specielt osv, så var det på med hjerte lytteren med det samme. Og så kunne han nyde det igen. Jeg tror ikke han gik og var nervøs 24/7, mere end normalen i hvert fald.. Men han havde haft nogle meget hårde 9 mdr hvis han ikke havde haft mulighed for at se og lytte. han havde svært ved at knytte sig i forvejen, pga at han var super ræd for at hun alligevel ikke ville komme "uskadt" ud til os, og havde han ikke haft de muligheder til at lytte og se, så havde han haft meget sværere ved at knytte sig. Hvert spark, hjerteslag og billede, fik ham til at lægge mere og mere af sin frygt på hylden.

og heldigvis af god grund, for hun var jo super fin og sund og rask da hun kom ud til os 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2013

foto på lærred

Når folk selv betaler, er det jo i princippet lige meget om andre synes det er pjat. Hvis det kan få nogle til at sove bedre om natten (pga. måske tidligere at have mistet) så synes jeg da sagtens folk kan betale sig fra det.

Nogle bruger 500 kr. på en ansigtsbehandling, andre 500 kr. på en scanning, en 3. måske på et par sko. Hvad folk vælger at bruge penge til, er jo en privatsag.

Spørgsmålet går måske også på, om det kan "betale" sig, da det måske er lidt falsk tryghed, når der stadigvæk er noget der kan gå galt. Men selv om risikoen heldigvis falder i forhold til hvor lang man er henne, så er der jo desværre altid den triste statistik af nogle mister. Og langt de fleste kvinder er jo glade for de scanninger man får hen af vejen af graviditen, så hvis folk gerne vil betale for at få en tidligere, så fred være med det.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

Så er det nu julegaven med den personlige lærred skal bestilles.

Anmeld

31. oktober 2013

Isabella_mor

Hvis man vil betale det det koster så kan folk jo blive scannet lige så tosset de vil  

Anmeld

31. oktober 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg tænker specielt på de tidlige scanninger - før uge 11.
For nogle er det selvfølgelig ikke, her tænker jeg på dem der har prøvet MA eller lignenede.
Jeg fik en sidst, fordi jeg ville vide om der var hjerteblink inden jeg annoncerede graviditeten på arbejdet. Det ville jeg gerne gøre forholdsvis tidligt, da jeg havde en mistanke om at fyringer var undervejs. Jeg blev scannet 7+6.

Denne gang har jeg også regnet med at skulle have en (betale selv) bare for at se om der er hjerteblink. Og om der evt. er 2. Jeg er nu 6+4.

Men er det egentlig noget pjat? Den kan jo godt nå at gå til alligevel inden nakkefoldsscanningen.

Hvad synes i?

Jeg har været igennem to spontane aborter. Første gang var der ikke noget "forkert" at se ved tryghedsscanning, men anden gang kunne de meget tidligt i forløbet se en blodansamling som der var risiko for kunne genere min livmoder. Der gik en uge og jeg var ikke gravid mere, men jeg var forberedt på at det kunne ske og panikkede ikke på samme måde som ved min første SA. Så jeg synes ikke det er noget pjat.

Anmeld

1. november 2013

CroQuis

Jeg blev scannet i uge 7+0, 8+0 og 9+6 (da jeg ventede tvillinger efter fertilitetsbehandling)..

Der var fint liv i uge 7+0 og 8+0, men i uge 9+6 var den ene gået til (havde dog også haft en blødning)...

Men ville hellere have det at vide på det tidspunkt, end at vente helt til NF..

Hvis jeg bliver gravid igen senere  Køber jeg mig i hvert fald en ts.. 

Anmeld

1. november 2013

CaWi

Manna skriver:

For nogle er det selvfølgelig ikke, her tænker jeg på dem der har prøvet MA eller lignenede.
Jeg fik en sidst, fordi jeg ville vide om der var hjerteblink inden jeg annoncerede graviditeten på arbejdet. Det ville jeg gerne gøre forholdsvis tidligt, da jeg havde en mistanke om at fyringer var undervejs. Jeg blev scannet 7+6.

Denne gang har jeg også regnet med at skulle have en (betale selv) bare for at se om der er hjerteblink. Og om der evt. er 2. Jeg er nu 6+4.

Men er det egentlig noget pjat? Den kan jo godt nå at gå til alligevel inden nakkefoldsscanningen.

Hvad synes i?

Hvis man har en forhistorie der gør, at det er nødvendigt, af den ene eller anden grund, så synes jeg det er fint.

Men er man ellers sund og rask, ikke har mistet før osv, så synes jeg det er spild af resourcer. Man ved det først er sikkert efter uge 12

Anmeld

1. november 2013

isabellasmor

CAWI skriver:

Hvis man har en forhistorie der gør, at det er nødvendigt, af den ene eller anden grund, så synes jeg det er fint.

Men er man ellers sund og rask, ikke har mistet før osv, så synes jeg det er spild af resourcer. Man ved det først er sikkert efter uge 12

der er da ingenting der er sikkert overhovedet? at %'erne falder er én ting, men der er da ikke noget der er sikkert... desværre

Anmeld

2. november 2013

CaWi

isabellasmor skriver:

der er da ingenting der er sikkert overhovedet? at %'erne falder er én ting, men der er da ikke noget der er sikkert... desværre

Ved godt at intet nogen sinde er 100% sikkert.

Anmeld

3. november 2013

Manna

Det viste sig at være en tråd, som mange har en mening til.
Sikke en masse fantastiske svar. Tak for dem.
Jeg synes egentlig alle har ret. Der er både for og imod.
Jeg har bestilt en tid

Anmeld

3. november 2013

chael

Manna skriver:

Hvad synes i?

"Pjat" i denne sammenhæng er et måske lidt hårdt ord

Men sådan groft set, så ja...

Man kan ikke kontrollere noget, enten er den der og er sund og rask eller også er den ikke...

Men det ændrer ikke på det faktum, at jeg godt kan se nogen kvinder har behovet for at få den foretaget...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.