Er tryghedsscanninger noget pjat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.213 visninger
30 svar
42 synes godt om
30. oktober 2013

Manna

Jeg tænker specielt på de tidlige scanninger - før uge 11.
For nogle er det selvfølgelig ikke, her tænker jeg på dem der har prøvet MA eller lignenede.
Jeg fik en sidst, fordi jeg ville vide om der var hjerteblink inden jeg annoncerede graviditeten på arbejdet. Det ville jeg gerne gøre forholdsvis tidligt, da jeg havde en mistanke om at fyringer var undervejs. Jeg blev scannet 7+6.

Denne gang har jeg også regnet med at skulle have en (betale selv) bare for at se om der er hjerteblink. Og om der evt. er 2. Jeg er nu 6+4.

Men er det egentlig noget pjat? Den kan jo godt nå at gå til alligevel inden nakkefoldsscanningen.

Hvad synes i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2013

DianaRJS

Manna skriver:

For nogle er det selvfølgelig ikke, her tænker jeg på dem der har prøvet MA eller lignenede.
Jeg fik en sidst, fordi jeg ville vide om der var hjerteblink inden jeg annoncerede graviditeten på arbejdet. Det ville jeg gerne gøre forholdsvis tidligt, da jeg havde en mistanke om at fyringer var undervejs. Jeg blev scannet 7+6.

Denne gang har jeg også regnet med at skulle have en (betale selv) bare for at se om der er hjerteblink. Og om der evt. er 2. Jeg er nu 6+4.

Men er det egentlig noget pjat? Den kan jo godt nå at gå til alligevel inden nakkefoldsscanningen.

Hvad synes i?

altså jeg synes det er noget pjat. men jeg er også lidt sær

selvom man får tryghedsscanningen er der jo ingen garanti for at der stadig er hjerteblink ved nf....

så har nok lidt den holdning at jeg hellere vil vente til der, og så se noget der faktisk ligner en baby og sammetid vide det er sundt og rask hvis det er sådan det er self

Anmeld

30. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Enig med dianaRUS. Har læst flere tråde om kvinder der arborterer selv samme dag som de har set fint hjerteblink til en ts. Så jeg kan ikk se ideen i det. Det er ikke mere sikkert end de to streger på testen meget kan ske i de første uger.

Anmeld

30. oktober 2013

modesty

Manna skriver:

Hvad synes i?

Jeg var i IVF behandling, og dér er det opbligatorisk at få en ts på hospitalet.

Men hvis jeg var blevet gravid på naturlig vis, havde jeg ikke fået en ts, nej.

Anmeld

30. oktober 2013

Mi&Mi

Manna skriver:

Hvad synes i?

Jeg synes ikke det er noget pjat.

Jeg fik terminsscanning med den første, her hvor jeg bor, får man en henvisning af lægen ligemeget om cyklus er regelmæssig eller ej.

Jeg synes det var dejligt at se liv, så var det ligepludselig meget mere virkeligt, også selvom det kun var en lille klat og det stadig kunne gå galt.

Anden gang fik jeg også en scanning, blev sat 3 uger tilbage, og det vidste jeg ikke kunne passe.
Begyndte at forberede mig på det værste, og rigtigt nok, begyndte at bløde 5 uger efter i uge 11, kom til endnu en scanning der viste, at fosteret var gået til grunde 3 uger før.

Det at jeg fik den scanning betød at jeg ikke begyndte at glæde mig mere, og tror også at det var med til at gøre, at jeg kom mig over tabet hurtigere.

Tredje gang fik jeg også scanninger, første scanning blev jeg igem sat lidt tilbage, og fik så endnu en scanning for at få noget trykhed efter min MA. Her var der intet galt.

Men synes helt sikkert man skal gøre det hvis man har lyst, ligemeget hvad andre synes og mener

Anmeld

30. oktober 2013

lineog4

Ved ikke om jeg synes noget pjat, men i hvert fald unødvendigt. 

Da jeg fik min store pige for 10 år siden var der en scanning i det hele, den lå i uge 18 (hvis jeg husker rigtigt) og blev kaldt en terminsscanning men mon ikke også de kiggede efter de største og mest fatale fejl. Og jeg overvejede aldrig at jeg skulle betale for en ekstra scanning for sådan var det jo bare og det at være gravid var bare en naturlig ting og hvad kunne der ske - jo jeg kunne abortere men så var jeg så kynisk og tænkte det var naturens gang (kan nok være jeg har fået en anden opfattelse med tiden).

næste gang var der så indført en nakkefoldscanning og misdannelsesscanning og igen overvejede jeg ikke et splitsekund at keg skulle scannes mere eller tidligere. Jeg var så til to perfekte scanninger og fik ikke et perfekt barn så for mig er scanningerne delvist kun pseudotryghed.

De næste to gange fik jeg tryghedsscanning men hvad tryghed var det? Jo der var hjerteblink men det kunne jo stoppe i morgen, om et minut osv. Og jeg tog da også kun mod en selvom jeg kunne have fået alle dem jeg ville frem til nakkefold - men hvorfor? 

Jeg kan godt se som en skriver man måske kan forberede sig på der er noget galt, men man kan også ende med en masse unødvendig bekymring - synes faktisk jeg hører mere om det i forhold til alle de ekstra scanningerne både i starten og i begyndelsen. Synes jeg kender utrolig mange der grundet scanningerne har forberedt sig på det værste og så var det en storm i et glas vand. Ville selv ønske jeg kunne nyde en graviditet fuldt ud og ikke have bekymringer og derfor ville jeg selv ønske jeg ikke havde behov for ekstra scanninger og måske derfor jeg synes det er unødvendigt, fordi man kan ende med unødvendige bekymringer i stedet for bare at nyde man er gravid.

Anmeld

30. oktober 2013

esioul

Manna skriver:

Hvad synes i?

Jeg synes bestemt ikke det er noget pjat.

Nogle personer har en forhistorie der gør at man har behov for den.

Anmeld

30. oktober 2013

Lykke:)

Manna skriver:

Hvad synes i?

Ved ikke om jeg synes det er pjat
Jeg fik en 7+ (et eller andet) da jeg blødte - og det var jeg egentlig ret glad for. Hvis ikke jeg havde blødt havde jeg ikke fået en

Anmeld

30. oktober 2013

Faith

Ved ikke om det er noget pjat. Men en skanning vil jo altid være en stakket frist, da man ikke aner en pind om hvad der sker 10 min efter man er gået ud af døren.

Men det giver da en eller anden form for tryghed at vide at graviditeten ser sund og at fostret ser levedygtigt ud.

Anmeld

30. oktober 2013

Rødhætte

Manna skriver:

Hvad synes i?

Det er absolut ikke noget pjat. Hvis man ser hjerteblink i uge 6 er der kun 3 procent risiko for man abotere (ved godt de ikke kan se misdannelser). Personlig synes jeg det er alle pengene værd, og vil helt sikkert gøre det igen her anden gang

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.