Hej allesammen
Jeg står i den situation at jeg er blevet gravid med en jeg ikke er sammen med. Jeg valgte alligevel at beholde barnet og prøver istedet at vende situationen om til noget positivt selvt om jeg skal være alene med barnet. Faren vil dog gerne være en del af barnets liv.
Men det at være alenemor er aligevel en rigtigt svær situation at stå i. Og jeg ved godt at det er svært at have børn, og endu sværere at være alenemor. Jeg bor stadig hjemme sammen med mor og yngre søskene. Min familje er velhavende og det samme med farens familje, så tror aldrig at mit barn kommer til at mangle noget. så det ser jeg ikke som et problem, jeg det jeg ikke rigtigt kan klare mig selv økonomisk i øjeblikket men får hjælp af forældre. Jeg bliver bare simpelten så irreteret over at min mor KUN snakker om hvor forfærdeligt børn kan være, at de bare græder og at jeg kan ingenting blive i mit liv og at jeg er nødt til at droppe mine ambitioner om at få en god uddannelse nu. hun får det at lyde som om jeg aldrig i mit liv kommer til at have noget sjov og ballade i mit liv igen, ikke engang sammen med mit barn. Selfølgelig ved jeg at det ikke altid er dans på roser og det kommer til at blive mange svøvnløse nætter med gråd. Men hvergang jeg siger jeg glæder mig til at se min lille dreng, så siger min mor hver eneste gang at når hann er kommet vil jeg bare have han ind i maven igen.
Så mit spørgesmål er, er det virkelig SÅ forfærdeligt at være alenemor
Du må være meget ung hvis du stadig bor hjemme?
Det kan være flere ting, eller sandsynligvis en kombination:
1: Din mor er skuffet over at du i så ung en alder har valgt at få et barn, i stedet for at nyde din ungdom og få dit liv på skinner inden du stifter familie (med en mand du er sammen med).
2: Hun regner med at hun kommer til at stå for en hel del af slæbet omkring baby fordi du bor hjemme - hvilket hun sikkert også har ret i. Det kommer til at kræve en enorm indsats fra din side hvis du skal blive økonomisk uafhængig og finde dit eget sted at bo når du stadig bor hjemme og ikke har nogen uddannelse. Og du vil sikkert trække på hende. Og det har hun nedtur over, da hun jo har sine egne børn og måske var glad for at livet med småbørn var slut.
3: Det ER hårdt at have et lille spædbarn, specielt hvis man ikke selv er så følelsesmæsigt moden (nu kender jeg dig ikke, så taler udelukkende ud fra at du virker ung). Hun prøver at forberede dig så du ikke får et kæmpe chok når babyen kommer.
Jeg har tre enlige mødre i min venindekreds, og det er meget forskelligt hvordan de har håndteret det. Den ene klarede det super, den anden syntes at det var meget hårdt, men klarede det fint, og den tredje var ved at gå fuldstændigt ned psykisk. Det kommer an på hvem du er som person, og hvilket barn du får.
Men altså... Jeg kan godt forstå din mor. Hvis min hjemmeboende datter (der stadig er teenager?) kom og sagde at hun skulle have et barn med en mand hun ikke var kærester med, så var jeg godt nok også blevet ked af det. Så prøv at acceptere at det er en svær situation for din mor. Hun havde nok ønsket et andet liv, både for dig og for sig selv. Og det kommer til at tage lidt tid for hende at omstille sig.