Teori

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Det er bare generelt om aftenpasning, det handler mere om hvordan samfundet har udviklet sig i de forskellige familier.. Fag: Pædagogik, da det er det sociologiske har sat udgangspunkt i fremfor det kulturelle, Det handler også mere om hvad forældrene synes om ordningen, har de nogle forventinger til personale. Jeg har ikke om forældresamarbejde og hellere ikke om relationsdannelse og jeg ved hellere ikke hvor det kommer fra ??

Det er generelt om aftenpasning, hvilken indvirkning det har hos forældre.



Jeg har virkelig svært ved at forstå hvilket fag det er. Hvis det er pædagogik så burde du da vide en masse om relationsdannelse, både pædagog til barn, pædagog til forældre og barn til barn. Det er da alfa og omega i al pædagogens arbejde.
Nå men det er aftenpasning og hvilken virkning det har på familielivet. Hvordan vil du lave feltarbejde i det? Du kan da ikke komme ud og observere familier?
Jeg tænker at aftenpasning er til fordi nogle forældre har et job hvor de får sent fri og dermed et behov for pasning. De kan ikke se deres børn i lige så mange timer som andre forældre og må kompensere på anden vis. Jeg kan ikke se hvor meget mere du kan skrive om det.
Men jeg kommer lige med et bud alligevel:
Fra et samfundssyn kan du skrive om institutionalisering af børnene og dobbeltsocialisering samt selvsocialisering, men så bliver det mere over i faget iis. Måske også et historisk rids der lægger op til overgangen til institutionalisering.
det kan være du skal tale med pædagogerne om hvilke kompetencer det kræver af dem? Kræver det mere end institutioner med normal lukketid?
Har forældre andre forventninger end ved institutioner med normal lukketid, dvs. kom ind på forældresamarbejde. Er det vanskeligere end ved institutioner med normal lukketid? Er der andre udfordringer ift. børnene end institutioner med normal lukketid?
Måske kunne du også skrive lidt omkring de tre p'er (Erik Jappe eller Bent Madsen) omkring om der er en fare for at pædagogerne bliver for private eller personlige i deres arbejde netop fordi de er sammen med børnene i så mange timer.
Så af teorier vil jeg foreslå:
De tre p'er
Relationsdannelse (der er jo mange - Jesper Juul, Daniel Stern, Eva gulløv, Berit bae m.m. )
Dobbeltsocialisering - selvsocialisering (kan ikke huske navnet, men ham med sommerfuglemodellen)
Institutionalisering (der er masser)
Evt. Kan du skrive lidt om foucaults governmentality begreb som handler om diskurser.

Nå det var lige lidt. Men jeg ville tage et andet emne end aftenpasning hvis jeg var dig.
Men har i ikke fået et stykke papir hvor der står hvad opgaven skal indeholde?



Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2013

Rixer

Tusind tak for den store hjælp.

Jo vi har fået en helt vildt masse Powerpoint, og jeg husker godt sommerfuglemodellen også om sociale arenaer..

Bowlbys tilknytningsteori er også godt at bruge tænker jeg...

Som skrevet tidligere havde det være 10x lettere og skrive om kulturprojektet af institutionen end det her sociologiske felt.

Anmeld

23. oktober 2013

Rixer

Jeg husker det her jeg skrev ned fra undervisning

Berit Baes

 

4 forholdemåder, Disse fire ting skal man kunne for at anerkende.

1)     Forståelse – Den anden (Perspektiv) hvad er det barnet oplever? (intention) set/hørt

2)     Bekræfte – Den andens oplevelse - God idé at få det bekræftet

                                                        Ret til sin egen oplevelse

3)     Åbenhed – Kommende (opgive kontrol)  

4)     Afgrænset – selvrefleksion

 

hvis barnet oplever relationen med moren som tilfredsstillende, vil barnet føle sig tryg og accepteret.

Det så jeg faktisk godt i en situation hvor forældrene sagde nogle rosende ord og barnet løb direkte hen til forældrene og følte sig tryg og accepteret.

Anmeld

23. oktober 2013

Rixer

Jeg ved ikke om jeg kan bruge ICDP Karsten Hundeides internationale program.. Det der med opmærksomhed..

Anmeld

23. oktober 2013

lineog4



Kvalitativ undersøgelse

Efter at have læst spørgeskemaerne er jeg kommet frem til det..

 

hvilken positiv virkning har aftenpasning på familivet?



Først spørgeskemaer er kvantitative. kvalitativ undersøgelse er interview fx eller observationer.

Måske er der ikke skrevet teori om netop aftenpasning, men synes det er yderst relevant at se på om pædagogikken ændrer sig fordi man måske tænker det er mere familiært når man har børnene i andre timer end dem vi normalt opfatter som institutionens timer.

Men I skal passe på at få skrevet generaliserende ud fra en institution og forældre som en andeogogså har skrevet der jo har noget i klemme. I kan bruge jeres svar som teser og eventuelt prøve dem mod egne observationer, men igen så ved I alene noget om den institution.

Men skulle jeg vejlede jeg så ville jeg tage fat på problemformuleringen, er det børnene, er det pædagogikken eller er det familielivet i beskæftiger jeg med? Hvis det er familielivet og forældrene så er den godt nok svær hvis I ikke kan læne jer op af en anden undersøgelse for selvom spørgeskemaer er gode så er de ikke dækkende for at kunne fremskrive særlig meget - en af de sværeste hvis ikke den sværeste at bruge til at opsamle empiri. Og ville I holde fast i forældrevinklen ville jeg nok foreslå interview måske et narrativt interview hvor man virkelig har sat fokus rigtigt - jeg ville ikke gå fakta/Info vejen da mange helst vil holde fast på deres valg er godt.

Og så kommer spørgsmålet til sidst, men får I at vide om aftenpasningen, hvis I ikke sammenholder det med dagpasning? Der skal I virkelig være bevidste om hvad det er I laver.

Nå men teorier - det afhænger fuldstændig hvad fokus er. Er det forældre skal I søge på det. Jeg ville gerne hjælpe men synes det er svært at vide hvad teori I leder efter, hvilken retning jeg skal lede i.

Skulle keg skrive projektet ville jeg personligt vælge fokus udfra en tese om at den pædagogiske praksis ændrer sig når man bryder med de timer man normalt har børnene i børnehave. Jeg ville droppe forældrene og have fokus på den kultur der opstår i insititutionen om aftenen, her er det mulighed for observationer og interview med personale. Og I vil med viden fra daginstitution området kunne perspektivere og afslutte med teser der peger frem i mod et senere projekt hvor forældrene involveres - for der er ingen tvivl om der skal forskes i hvad der sker med pædagogik når det i højere grad flyttes mod pasning for vores arbejdstimer bliver mere og mere skiftende. Hvad sker der feks når børnegruppen megået omskiftelig bliver det så mere pasning eller kan pædagoger fastholde deres faglighed og arbejde med børnene. Og er det i modsætning til de forhøjede krav til arbejde med sprog, bogstaver mm i førskoletiden? Et virkelig spændende emne

Anmeld

23. oktober 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.


Jeg ved ikke om jeg kan bruge ICDP Karsten Hundeides internationale program.. Det der med opmærksomhed..



Det ville jeg ikke bruge.

Jeg tror du skal sætte dig ned og konkretisere din problemformulering lidt mere. Hvad vil du undersøge? Hvorfor? og hvordan?
Og gå ud og besøge disse institutioner med udvidet lukketid. Tag en dag hvor du observerer og en anden dag kan du lave et interview med pædagogen, evt. med forældre (alt efter din problemformulering)
Jeg tror når du har gjort det og ved hvad du kigger efter når du skal observere, så vil det give sig selv hvilke teorier du skal bruge mener godt du kan observere før du har beslyttet teori, da det højst sandsNyligt vil være teori der er blevet gennemgået alligevel 

Men find du af hvad præcis du vil undersøge? For hvilke virkninger det har for familielivet har jo ikke rigtig noget med pædagogisk praksis at gøre og det er vel i bund og grund det du skal undersøge.

Anmeld

23. oktober 2013

Rixer

Tak for hjælpen !

Det hjalp meget på det !

Anmeld

23. oktober 2013

Mumto3

Rixer skriver:

Hvilken påvirkning har aftenpasning på familielivet og børnenes hverdag?



Det er en hvordan formulering, og det korte svar er, at børnene bliver passet om aftenen og derfor ikke er hjemme på det tidspunkt. 

Du er nød til at se på hvilket område du vil undersøge hvordan det påvirker, godet gør det også meget lettere at finde teori.

Anmeld

23. oktober 2013

Frk. Himmelblå

lineog4 skriver:



Først spørgeskemaer er kvantitative. kvalitativ undersøgelse er interview fx eller observationer.

Måske er der ikke skrevet teori om netop aftenpasning, men synes det er yderst relevant at se på om pædagogikken ændrer sig fordi man måske tænker det er mere familiært når man har børnene i andre timer end dem vi normalt opfatter som institutionens timer.

Men I skal passe på at få skrevet generaliserende ud fra en institution og forældre som en andeogogså har skrevet der jo har noget i klemme. I kan bruge jeres svar som teser og eventuelt prøve dem mod egne observationer, men igen så ved I alene noget om den institution.

Men skulle jeg vejlede jeg så ville jeg tage fat på problemformuleringen, er det børnene, er det pædagogikken eller er det familielivet i beskæftiger jeg med? Hvis det er familielivet og forældrene så er den godt nok svær hvis I ikke kan læne jer op af en anden undersøgelse for selvom spørgeskemaer er gode så er de ikke dækkende for at kunne fremskrive særlig meget - en af de sværeste hvis ikke den sværeste at bruge til at opsamle empiri. Og ville I holde fast i forældrevinklen ville jeg nok foreslå interview måske et narrativt interview hvor man virkelig har sat fokus rigtigt - jeg ville ikke gå fakta/Info vejen da mange helst vil holde fast på deres valg er godt.

Og så kommer spørgsmålet til sidst, men får I at vide om aftenpasningen, hvis I ikke sammenholder det med dagpasning? Der skal I virkelig være bevidste om hvad det er I laver.

Nå men teorier - det afhænger fuldstændig hvad fokus er. Er det forældre skal I søge på det. Jeg ville gerne hjælpe men synes det er svært at vide hvad teori I leder efter, hvilken retning jeg skal lede i.

Skulle keg skrive projektet ville jeg personligt vælge fokus udfra en tese om at den pædagogiske praksis ændrer sig når man bryder med de timer man normalt har børnene i børnehave. Jeg ville droppe forældrene og have fokus på den kultur der opstår i insititutionen om aftenen, her er det mulighed for observationer og interview med personale. Og I vil med viden fra daginstitution området kunne perspektivere og afslutte med teser der peger frem i mod et senere projekt hvor forældrene involveres - for der er ingen tvivl om der skal forskes i hvad der sker med pædagogik når det i højere grad flyttes mod pasning for vores arbejdstimer bliver mere og mere skiftende. Hvad sker der feks når børnegruppen megået omskiftelig bliver det så mere pasning eller kan pædagoger fastholde deres faglighed og arbejde med børnene. Og er det i modsætning til de forhøjede krav til arbejde med sprog, bogstaver mm i førskoletiden? Et virkelig spændende emne



Lige et lille input:

Spørgeskemaer kan være kvalitative, - kommer jo an på, hvordan de er udformet.. - Sådan et "sæt x"-skema er naturligvis kvantitativt, men sommetider er spørgeskemaer jo meget mere end det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.