Jer med delvis fællesøkonomi...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. oktober 2013

AMM00

Her tænker vi ikk over det som sådan hvem der skal betale hvad. Min mands konto bliver der trukket huslejen fra ig jeg betaler alle regninger og pp den mpde deler vi pengene.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2013

lycly

Min kæreste tjener 6000 mere end mig efter skat, så det har aldrig været på tale at vi skulle dele alt 50/50.
Af fælles ting betaler jeg licens og institution (jeg får så også børnepengene) og han betaler tv, internet, husleje, varme, vand osv. Plus han lægger fra til opsparingen.

Derudover hæver vi hver 2000 kr til mad.
Sådan fungerer det rigtig godt for os

Anmeld

12. oktober 2013

LilleSmølf

Vi gør sådan at når alle tingene er betalt - husleje, regninger, mad, penge sat til side til baby, etc. så tager vi alt det, der bliver tilbage, og deler det lige over til lommepenge.

Og nej, vi får ikke begge det samme men det gør ingen forskel for jeg gider ikke at den ene "svømmer i penge" mens den anden har en 50'er tilbage til sig selv hver måned.

Vi er trods alt sammen af eget valg og har et barn sammen, og vi LEVER sammen, så selvfølgeligt betaler vi tingene sammen (:

Og det lyder ikke som win-win. Det lyder som om du er hans rengøringsdame  Uanset hvor meget han tjener og hvor lidt han kan lide at lave noget derhjemme, skal huspligter på ingen måde blandes med økonomi. Han skal stadig tage sig sammen og lave noget, og så skal I snakke om hvordan I kan få det til at fungere for begge to.

Klart han ikke gider at snakke om det når han får dobbelt så meget som dig. Ville han synes at det var en fed fordelig hvis du tjente som ham og vice versa?

Anmeld

12. oktober 2013

Skruk.M

Enirt skriver:

Det har jeg også tænkt på, ved bare ikke hvordan jeg skal dele det op %vis. For han tjener pt det dobbelte af mig. Regner man ud %vis af ens løn eller af udgifterne?

Så skal han betale 66% af jeres udgifter og du 33 %

Anmeld

12. oktober 2013

Carina:-)

LilleSmølf skriver:

Vi gør sådan at når alle tingene er betalt - husleje, regninger, mad, penge sat til side til baby, etc. så tager vi alt det, der bliver tilbage, og deler det lige over til lommepenge.

Og nej, vi får ikke begge det samme men det gør ingen forskel for jeg gider ikke at den ene "svømmer i penge" mens den anden har en 50'er tilbage til sig selv hver måned.

Vi er trods alt sammen af eget valg og har et barn sammen, og vi LEVER sammen, så selvfølgeligt betaler vi tingene sammen (:

Og det lyder ikke som win-win. Det lyder som om du er hans rengøringsdame  Uanset hvor meget han tjener og hvor lidt han kan lide at lave noget derhjemme, skal huspligter på ingen måde blandes med økonomi. Han skal stadig tage sig sammen og lave noget, og så skal I snakke om hvordan I kan få det til at fungere for begge to.

Klart han ikke gider at snakke om det når han får dobbelt så meget som dig. Ville han synes at det var en fed fordelig hvis du tjente som ham og vice versa?

Fuldstændig enig.

Her tjener vi nogen lunde det samme,men førhen hvor jeg på et tidspunkt var hjemmegående ville jeg godt nok have været ked af det hvis kæresten mente at hans penge kun var hans 

Vi er en familie med børn osv-og så deler man naturligvis også pengene.

Ellers kan han jo tage barslen, med den lønnedgang det så ville medføre 

Anmeld

12. oktober 2013

Malene76

Enirt skriver:

Hej derude

Til alle jer der ikke har 100% procent fællesøkonomi. Hvordan deler i udgiver osv mellem jer.

Her hjemme har vi i lang tid kørt 50/50 fordi det var det min kæreste ville og jeg kunne ikke argumentere godt nok til at det blev noget andet. Nu er jeg så blevet godt træt af det, efter vi fik vores søn.

Vi sidder i en ejerlejlighed og så er der jo alt det til ham den bette og alm udgifter oveni. Så på barselsdagpenge ar det bare svært at få det til at løbe rundt.

Jeg har så prøvet at åbne snakken om at skulle have en form for fællesøkonomi men ikke en 100%. Min tanke har gået lidt på at jeg synes jeg står for 70-80% af det huslige og så kunne han jo så stå for det samme økonomisk. Er det helt skørt.

Skal lige siges at han hader at lave noget der hjemme og hellere vil betale sig fra det hvis han kan. Det giver jeg jo ham så lidt muligheden for synes jeg og samtidig skal jeg ikke stresse og bekymre mig om økonomien hele tiden. For mig at se win/win

Men vil rigtig gerne høre hvordan i andre gør det derude. Så jeg har lidt at argumentere med og lidt at få inspiration af.

hos os har vi ca. de samme lommepenge til det vi har lyst til. Resten går ind til alt fælles. Andet kan jeg ikke være i! Skulle vi dele alt 50/50  så gik jeg i underskud hver Måned. Han tjener mere end mig, så han bidrager mest. Pligterne derhjemme er vi mere eller mindre fælles om.  Vi har en søn på knapt 2 år. Vi har jo et fælles liv, så det er mest rimeligt synes vi. 

Kh. Malene 

Anmeld

12. oktober 2013

N1

Min kæreste betaler:

Hus + alt hvad det indebære
Bil + brændstof
Vores forsikringer
Vuggestue

Jeg betaler:
Mad
Gaver
Tøj til vores søn
Egen telefonregning
Licens

Anmeld

12. oktober 2013

Maja_4000

Her indbetaler vi begge to det samme beløb til en budgetkonto, hvorfra der bliver trykke husleje, tv, licens, mobilregninger, forsikringer osv.
Min kæreste hæver penge til mad (som bliver lagt i kuverter ) og jeg betaler børnehave .. Det går nogenlunde lige op

Min kæreste tjener mere end mig, men hvis jeg mangler penge, overføres vi bare fra ham .. Der er ikke rigtig noget som hedder dine og mine penge herhjemme

Anmeld

12. oktober 2013

Annette A

Hjemme hos os er det den der tjener mest der bidrager mest så det har været skiftende gennem årene afhængigt af hvem der har haft arbejde og hvem der har været studerende mv. Da alt står i mit navn og jeg har ansvar for økonomien generelt samt madindkøb, så er vi blevet enige om et beløb kæresten betaler til mig beregnet ud fra regningernes størrelse og hans indtægt. Det beløb er fast men kan justeres hvis regningerne stiger og han skal bidrage til ekstra regninger der dukker op.

Derudover betaler han vægtafgift, benzin og reparationer på bilen da det er ham der bruger bilen til hverdag. Jeg betaler bilforsikringen og indboforsikringen.

Hvad han ellers har tilbage af penge må han gøre med hvad han vil ligesom jeg kan gøre det med mine resterernde penge. Jeg modtager børnepengene så derfor er det også mig der sørger for alt til børnene og når vi begge får fast arbejde er det meningen vi skal oprette to ekstra kontoer som vi begge skal indbetale faste beløb til som omfatter at spare op til sommerferieoplevelser og en konto til uforudsete udgifter til fx bilen eller dyrlægeregninger til vores marsvin.

Vi blander os ikke i hvad vi går og køber til os selv sålænge vi opfylder vores ansvar for vores fællesskab og alle de betalinger er i orden. Så i princippet ka den ene have dobbelt så meget som den anden så vi ved faktisk begrænset om hinandens individuelle økonomi og det er en måde vi er glad for at gøre det på.

Anmeld

12. oktober 2013

Nadia&Daniel

esioul skriver:

Vi har:

fælles lønkonto

Fælles budget konto

Madkonto

og privat konto.

Vi får 1000 kr hver på vores privat konto, så har vi lidt "privat".

Ellers kører det hele samlet  

Samme her 

Vi har valgt at have fælles økonomi, fordi vi lever et fælles liv (sådan udtrykke min mand det en gang) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.