Udenlandske navne, når man selv er dansker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.187 visninger
27 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. oktober 2013

Anonym trådstarter

Har et par navne i tankerne, men er lidt i tvivl om de er for "amerikanske", i forhold til at vi er 100% danskere og vores familier ligeså..

Tænker på:

Natalya / Natalja

Mischa / Misja

Nogle i min familie har kaldt deres dreng for Samuel, og det synes jeg virker lidt for udenlandsk til et danskt barn - men igen, det er jo et fint navn..

Så hvad gør i jer af tanker om disse navne, og generelt om jeres børns navne - vælger i et pæredansk navn, eller kan i godt finde på at kigge lidt længere? Hvis ja, har i så relation til udlandet eller ej?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2013

Kamulla

æhm... syntes ikke de er for udelandske.. de udelandske navne er ret in, ikke alle behøver at kalde deres børn Jørgen eller Gertrud, bare fordi man er dansk.. jeg er selv ret vild med de gamle danske navne, men min søn har da også et der er internationalt, men sammentidig også kan kobles på det danske

Anmeld

12. oktober 2013

TNBC

Anonym skriver:

Har et par navne i tankerne, men er lidt i tvivl om de er for "amerikanske", i forhold til at vi er 100% danskere og vores familier ligeså..

Tænker på:

Natalya / Natalja

Mischa / Misja

Nogle i min familie har kaldt deres dreng for Samuel, og det synes jeg virker lidt for udenlandsk til et danskt barn - men igen, det er jo et fint navn..

Så hvad gør i jer af tanker om disse navne, og generelt om jeres børns navne - vælger i et pæredansk navn, eller kan i godt finde på at kigge lidt længere? Hvis ja, har i så relation til udlandet eller ej?

jeg har forfædre fra udlandet og en nevø der hedder Antonio.

de navne jeg har udvalgt mig, som jeg gerne vil have, er nok ikke pæredanske, men det er de navne jeg elsker og når jeg tænker på navne så tænker jeg bare på hvordan det lyder når man siger det på dansk.

Jeg kender en der hedder Nathalie og det siges på den amerikanske måde.

Hvis du kan li dem, så er det vel ligemeget hvad andre synes. de vænner sig til dem og så kan børnene jo ikke hedde andet.

da min far hørte min yngste nevøs navn, skulle han da lige tygge lidt på dem, men sagde ikke andet til det, for det er deres søn og deres valg.

Anmeld

12. oktober 2013

Malene76

Anonym skriver:

Tænker på:

Natalya / Natalja

Mischa / Misja

Vi valgte det navn vi synes bedst om. Vi snakkede om at det ikke skulle stritte alt for meget med resten af de navne han også skulle have. Vores søn hedder Felix.  Det passer perfekt til ham. Jeg synes generelt man skal vælge det navn til sit barn, som man brænder varm på. Det er givet i kærlighed til barnet og når der er gået 14 dage, så kan de ikke hedde andet.

Jeg er ikke til top 10 navne, ikke at de er grimme, vil jeg lige tilføje, men det var ikke dem vi brændte varme på. Jeg synes det er fine navne, som du overvejer, der kommer ikke til at være ret mange flere med dem i klassen.

KH Malene

Anmeld

12. oktober 2013

Ciss

Tænker på:

Natalya / Natalja

Mischa / Misja

Rigtig mange af de navne, vi normalt regner som danske er ikke danske i det hele taget, men tyske, engelske, svenske, latinske eller noget helt femte.

Der er hele tiden en udskiftning af navne i brug. Nogle bliver glemt eller umoderne, nogle nye bliver opdaget enten ved at kombinere kendte navne eller ved inspiration fra udlandet. Nogle bliver så almindelige, at de glider ind i hverdagen og opfattes som danske.

Nu synes jeg egentlig, at de navne, du nævner, lyder mere russiske/østeuropæiske end amerianske, men det er jo sådan set ligegyldigt. Det er ikke standartnavn i DK pr i dag. Jeg ser ikke noget galt i at bruge dem, hvis det er navnene, I synes passer aller bedst til jeres børn.

Samuel er jo et bibelsk navn og i klasse med navne som Adam, Maria, Elias og Rebekka. De er generelt meget brugt i mange europæiske lande i lidt forskellige former-også i danmark-, så det reagerer jeg ikke på som specielt u-dansk (hvis man kan bruge et så mærkeligt begreb).

I mine øjne er det vigtigste, at navnet er enkelt at udtale og stave på dansk, så barnet ikke hele livet skal slide med fejlstavninger og misforståelser. Der vil altid være nogle, som synes, man har valgt et rædselsfuldt navn, uanset om man kalder drengen Mads, Sturla eller Maximillian.

Anmeld

12. oktober 2013

modesty

Anonym skriver:

Tænker på:

Natalya / Natalja

Mischa / Misja

Amerikanske? Øhm, jeg tænker da russiske.

Jeg synes sagtens at man kan kalde sit barn sådan et navn. For mig ville det afhænge af hvor svært/nemt det var, specielt for børn, at udtale, og begge de navne er meget ligetil.

Jeg kender en fyr der hedder Mischa og det har aldrig været et problem. 

Anmeld

12. oktober 2013

Anonym trådstarter

Kamulla skriver:

æhm... syntes ikke de er for udelandske.. de udelandske navne er ret in, ikke alle behøver at kalde deres børn Jørgen eller Gertrud, bare fordi man er dansk.. jeg er selv ret vild med de gamle danske navne, men min søn har da også et der er internationalt, men sammentidig også kan kobles på det danske

Tak for det 

Og ja, det er jo egentlig rigtig nok, verden bliver vel også mere og mere koblet sammen, så der kommer jo nok flere "normale" danske navne til med tiden 

Anmeld

12. oktober 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

jeg har forfædre fra udlandet og en nevø der hedder Antonio.

de navne jeg har udvalgt mig, som jeg gerne vil have, er nok ikke pæredanske, men det er de navne jeg elsker og når jeg tænker på navne så tænker jeg bare på hvordan det lyder når man siger det på dansk.

Jeg kender en der hedder Nathalie og det siges på den amerikanske måde.

Hvis du kan li dem, så er det vel ligemeget hvad andre synes. de vænner sig til dem og så kan børnene jo ikke hedde andet.

da min far hørte min yngste nevøs navn, skulle han da lige tygge lidt på dem, men sagde ikke andet til det, for det er deres søn og deres valg.

Jamen jeg har det jo lidt svært ved at forestille mig at sige de navne til mit barn (i hvert fald indtil videre), så det er jo lidt det dér med at vænne sig til dem.. Jeg synes det er rigtig pæne navne, og også derfor jeg overvejer dem 

Men synes også at Rose, Maria osv er pæne navne, som ville kunne gå både i udlandet og Danmark 

Anmeld

12. oktober 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jep, det er nu mere russiske navne!

Jeg synes ikke de er for udenlandske, hvis det er dem i kan lide  

Anmeld

12. oktober 2013

TNBC

Anonym skriver:

Jamen jeg har det jo lidt svært ved at forestille mig at sige de navne til mit barn (i hvert fald indtil videre), så det er jo lidt det dér med at vænne sig til dem.. Jeg synes det er rigtig pæne navne, og også derfor jeg overvejer dem 

Men synes også at Rose, Maria osv er pæne navne, som ville kunne gå både i udlandet og Danmark 

man vænner sig til dem og jeg har ikke tænkt mig at ændre de navne jeg har i tankerne, fordi nogen ikke bryder sig om dem.
Man skal vælge de navne man forelsker sig i.

folk skal måske lige sige det et par gange, men som en anden sagde, en dag så er det bare navnet og så kan barnet ikke hedde andet.

har I fået nogle kommentarer til dem?

jeg vil gerne have at navne kan siges på både dansk og engelsk. ikke af nogen grund.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.