ledig og overvejer kraftigt at blive dagplejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. oktober 2013

mogms

For det første er en bil ikke nødvendigt. Jo den gør det klart nemmere. Men har du feks fire dagpleje børn så kan du alligevel ikke have dem alle med i bilen.

jeg har heller ikke noget uddannelse men lidt erfaring i forbindelse med praktikker og den slags. Men tror ikke nødvendigvis at det er en hindring når man når op i vores alder at man ikke har nogen uddannelse. Men synes det lyder fedt du vil arbejde på at få noget erfaring

ja det gør det nemmere at bil ikke en en nødvendighed.

>>fulgemor<< hvad havde du af erfaring da du startede og skulle du tage noget yderligere før du kunne starte?

jeg har set der er et 3 ugers kursus kan skal have, men jeg går udfra at man skal have dette før man starter op.

Og jeg skal 100% arbejde på noget erfaring, flere omgang af praktik og alle de kurser jeg kan få. specielt nu hvor jeg går ledig og kan benytte mig af 4 ugers praktik. (pr virksomhed)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2013

Aabye

Man må godt køre med ungerne i bil når man er dagplejer.. Der skal bare indhentes tilladelse fra forældrene.. Børnene skal selvfølgelig sidde i en godkendt autostol..

Min tante har gjort det med hendes dagpleje børn (hun var kommunal dagplejer) og min drengs dagpleje mor (privat) har også lov til at køre med hendes dp børn.. Hun har dog ikke gjort det endnu, og er heller ikke sikker på at hun kommer til at gøre det..

Men hendes grundlag for at få tilladelsen fra os forældre var at hvis hun nu kun havde 1 eller 2 børn så kunne de jo sagtens tage på en lille tur, f.eks en tur i løveparken (vi bor ikke specielt langt derfra), eller en tur til f.eks kolding storcenter eller hvad ved jeg.. 

Anmeld

12. oktober 2013

mogms

Mor11 skriver:

Uuh, jeg kender ikk kravene, men ville selv have det MEGET stramt med at lade en med kun 4ugers praktikanterfaring, passe vores barn på fuld tid. 

Det er ikk fordi at det er raketvidenskab at passe børn, men jeg/vi forventer bare en vis pædagogisk indsigt fra "pasningen". Især nu her, hvor vores dreng er 2år, kan vi tydeligt mærke at det kræver lidt indsigt i hans mentale udvkling at forstå ham og give ham hvad han har brug for. Og hvis man ik selv har børn og har lidt viden der igennem, eller har arbejdet med småbørn før, så tror jeg godt det kan blive svært. Forældre kræver jo mere af pasningsstedet idag, end mad og tørre bleer Hehe

vores egen dp, der nok har været i faget for længe, har i hvertfald ikk den pædagogiske indsigt, og det resulterer i en del frustration fra vores barns side pt hun har som sagt været i faget længe, men hun er typen der har givet op på at lære noget nyt :-(

jeg ville opsøge praktikker, evt blive tilkaldevikar og finde relevante kurser, inden jeg kastede mig ud i det  

held og lykke! 

Jeg er helt med på hvad du mener det er osse den "pædagogiske indsigt" jeg føler jeg mangler. Og det er den jeg vil gøre bedre i form af kurser og FLERE praktikker.

Med de 4 uger mener jeg, at jeg som ledig kan tilbyde mig til virksomheder "gratis" for dem i 4 uger, men kun i 4 uger pr sted. Men jeg tænkte på at komme flere steder hen, end bare et, så jeg får noget mere og bredere erfaring.

Jeg vil nu også mene at når man brænder for noget så yder man osse den tilsvarende indsats for at lære nyt hele tiden og bruge denne viden. Som fx den dagplejer du nævner som har en masse erfaring, men dog ikke har interesse i at lære noget noget nyt. 

nu hvor jeg er ledig kan jeg benytte mig af de 6 ugers selvvalgt kursus til noget indenfor dette fag, også har jeg set at man som opstartende dagplejer skal have 3 ugers kursus.

Anmeld

12. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
mogms skriver:

Jeg er helt med på hvad du mener det er osse den "pædagogiske indsigt" jeg føler jeg mangler. Og det er den jeg vil gøre bedre i form af kurser og FLERE praktikker.

Med de 4 uger mener jeg, at jeg som ledig kan tilbyde mig til virksomheder "gratis" for dem i 4 uger, men kun i 4 uger pr sted. Men jeg tænkte på at komme flere steder hen, end bare et, så jeg får noget mere og bredere erfaring.

Jeg vil nu også mene at når man brænder for noget så yder man osse den tilsvarende indsats for at lære nyt hele tiden og bruge denne viden. Som fx den dagplejer du nævner som har en masse erfaring, men dog ikke har interesse i at lære noget noget nyt. 

nu hvor jeg er ledig kan jeg benytte mig af de 6 ugers selvvalgt kursus til noget indenfor dette fag, også har jeg set at man som opstartende dagplejer skal have 3 ugers kursus.

Lige præcis, og det vil være SÅ godt med nogen flere, virkelig engagerede dp'er og det virker det jo til at du vil blive

fedt at du kan tage så meget praktik! Troede det KUN var 4uger ialt 

Anmeld

12. oktober 2013

mogms

Freyjasmor skriver:

Jeg er i fuldstændigt samme situation som dig - lige bortset fra at vi allerede har en datter

Vi overvejer at bosætte os i Randers, så måske vi bliver kollegaer ?

Jeg er stadig i tvivl om, om jeg skal tage PA'en på sosu først, ellers om jeg bare skal kaste mig ud i det. Så forleden en video på Randers' hjemmeside, hvor en dagplejer fortalte lidt om hvordan det er, og ham, der er formand fortalte lidt om hvad det krævede. Han så virkelig rar ud!

Jeg har set samme video :-)

Ja måske er vi fremtidige kollegaer - men så kender du de tanker jeg slås med :-)

Hvis det er helt umuligt for mig at starte om med hvad jeg kan tilbyde dem nu, og at kurser plus praktik ikke er nok, så vil PA helt klart være en mulighed for mig, hvis vi kan få det til at hænge sammen økonomisk. 

Anmeld

12. oktober 2013

mogms

Lige præcis, og det vil være SÅ godt med nogen flere, virkelig engagerede dp'er og det virker det jo til at du vil blive

fedt at du kan tage så meget praktik! Troede det KUN var 4uger ialt 

Ja det er jo engagmentet der tæller, og hvis man ikke kan finde det mere bør man lavet noget andet.

Det har osse meget at gøre med at jeg vil noget andet, da jeg efter flere vikariatet som kontorassistent bare ikke kan finde gnisten i det længere, og derfor gik jeg igang med at tænke bydt over hvad jeg egentlig ville resten af mit liv, hvad kunne gøre mit arbejdsliv mere spændende og tjaa sjovere - ergo "hvad vil jeg"

At jeg så enten ved at det skulle være dagplejer, var en blanding af 117 ting, hvor jeg tænkte hvorfor har jeg aldrig tænkt på det??? jeg har så ofte i hele mit liv fået at vide jeg har "børnetække", jeg har være babysitter og ofte leget med børn yngre end mig og på sin vis "passet" dem. Jeg har osse være støtteperson for en veninde med aspers syndrom da jeg var 25 og hun var 19. Men selve faget har aldrig lige "fanget mit øje".

Jeg kan som ledigtilbyde 4 ugers praktik gratis til virksomheder. Jeg er ledig og har fået dette tudet i ørene 117 gange så jeg tænker jo bare at det ved "alle jo  det kunne du jo natruligvis ikke vide.

Men er man ledig kan man tage op til 4 ugers praktik, stedet skal bare godkendes af jobcenteret (en formal sag) også kan man komme gratis ud (man får bare dagpenge) men man kan kun være i samme virksomhed i en praktik periode af gangen. - det kan bruges til at vække virksomhedens interesse for en (se det som en 4 ugers jobsamtale) hvor efter de så kan vælge at ansætte en eller ej. Og et tilbud om 4 ugers gratis hjælp i en travl hverdag, vil jo være et plus for mange steder.

Anmeld

12. oktober 2013

mortil3+1

Jeg er selv dagplejer i kbh. Har været i faget i 1½ år nu og kan kun anbefale det!

For mit vedkommende blev jeg ansat på baggrund af empati og engagement, og tror ikke de lagde vægt på egne børn og pædagogisk erfaring fra mange år i vuggestue. En dygtig leder ser hurtigt om man brænder for arbejdet med børn og om man har noget at tilbyde. Det kan man nemlig ikke læse sig til indenfor dette fag!!

Så på med ja-hatten og bare søg. Jeg hepper på dig.

Held og lykke

Anmeld

12. oktober 2013

mogms

Jeg er selv dagplejer i kbh. Har været i faget i 1½ år nu og kan kun anbefale det!

For mit vedkommende blev jeg ansat på baggrund af empati og engagement, og tror ikke de lagde vægt på egne børn og pædagogisk erfaring fra mange år i vuggestue. En dygtig leder ser hurtigt om man brænder for arbejdet med børn og om man har noget at tilbyde. Det kan man nemlig ikke læse sig til indenfor dette fag!!

Så på med ja-hatten og bare søg. Jeg hepper på dig.

Held og lykke

Ej det lyder da positivt, men jeg tør slet ikke håbe på det.

Men hensyn til engagement, så er jeg allerede ved at rydde ud i værelse jeg kunne forstille mig at bruge som legerum, for at se hvad der kan lade sig gøre. Og jeg har 1000 ideer til vores have med hensyn til legeplads.

Min mand synes nok jeg er lidt skør (jeg planlægger altid, alting i meget god tid) Men hans synen tilgengæld osse at det er en god ide, at jeg gør hvad jeg kan for at gå igang med dette.

Jeg er endda ude i debatten med mig selv om "engangs vs stofbleer" (dog primært til eget barn, men man kan da sikkert give ideen om stofbleer videre, da de nye stofbleer jo er langt fra dengang jeg var blebarn)

Jeg har osse 117 kreative projekter / lege i hovedet (på vej ned på parpir) som jeg kan sætte bestemte aldersgruppe til osv ... tjaaaa jeg er hvis lidt skør  men jeg kan nu godt lide ordet engagement i denne sammenhæng. 

Anmeld

12. oktober 2013

Fuglemor

mogms skriver:

ja det gør det nemmere at bil ikke en en nødvendighed.

>>fulgemor<< hvad havde du af erfaring da du startede og skulle du tage noget yderligere før du kunne starte?

jeg har set der er et 3 ugers kursus kan skal have, men jeg går udfra at man skal have dette før man starter op.

Og jeg skal 100% arbejde på noget erfaring, flere omgang af praktik og alle de kurser jeg kan få. specielt nu hvor jeg går ledig og kan benytte mig af 4 ugers praktik. (pr virksomhed)

Her er der faktisk ikke nogen krav. Nu startede jeg som privat da de ikke manglede kommunale. Jeg havde to praktikker i børnehave, samt vikar job i børnehave og det var egentlig det

Anmeld

12. oktober 2013

TR

mogms skriver:

Ja det er jo engagmentet der tæller, og hvis man ikke kan finde det mere bør man lavet noget andet.

Det har osse meget at gøre med at jeg vil noget andet, da jeg efter flere vikariatet som kontorassistent bare ikke kan finde gnisten i det længere, og derfor gik jeg igang med at tænke bydt over hvad jeg egentlig ville resten af mit liv, hvad kunne gøre mit arbejdsliv mere spændende og tjaa sjovere - ergo "hvad vil jeg"

At jeg så enten ved at det skulle være dagplejer, var en blanding af 117 ting, hvor jeg tænkte hvorfor har jeg aldrig tænkt på det??? jeg har så ofte i hele mit liv fået at vide jeg har "børnetække", jeg har være babysitter og ofte leget med børn yngre end mig og på sin vis "passet" dem. Jeg har osse være støtteperson for en veninde med aspers syndrom da jeg var 25 og hun var 19. Men selve faget har aldrig lige "fanget mit øje".

Jeg kan som ledigtilbyde 4 ugers praktik gratis til virksomheder. Jeg er ledig og har fået dette tudet i ørene 117 gange så jeg tænker jo bare at det ved "alle jo  det kunne du jo natruligvis ikke vide.

Men er man ledig kan man tage op til 4 ugers praktik, stedet skal bare godkendes af jobcenteret (en formal sag) også kan man komme gratis ud (man får bare dagpenge) men man kan kun være i samme virksomhed i en praktik periode af gangen. - det kan bruges til at vække virksomhedens interesse for en (se det som en 4 ugers jobsamtale) hvor efter de så kan vælge at ansætte en eller ej. Og et tilbud om 4 ugers gratis hjælp i en travl hverdag, vil jo være et plus for mange steder.

Ihh jeg vil også rigtig gerne være det  

kan bare ikk finde ud af , hvordan man bliver deT  og hva det kræver ?? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.