ledig og overvejer kraftigt at blive dagplejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.737 visninger
39 svar
18 synes godt om
12. oktober 2013

mogms

Jeg er pt arbejdsløs kontorassistent, men har brugt denne første del af min ledighedsperiode på at tænke over hvad jeg egentlig vil med mit liv. og er kommet frem til at jeg vil være dagplejer.

Dog er jeg i tvivl om jeg kan opfylde de krav der er. Der er i Randers kommune jeg bor.

Men min situationer som følger:

Jeg er 33 år, gift med min skønne mand og bor i et større hus med stor have. 

Vi har et extra værelse til legeværelse og en stor stue.

Vi har have mest med græs, men der er masser af plads til legeplads.

Vi har et stort badeværelse, hvor der er plads til pusleplads.

Det er nok taler mest ned for mig er at jeg ikke har noget fagligt / skole mæssig erfaring. eller eget barn, dog er det noget vi arbejder på , derfor vil min plan om at blive dagplejer før være aktuel efter barsel.

Jeg har indgangåret fra social og sundhedsuddannelsen og den første del af social og sundhedshjælper udddannelsen. Hvor havde praktik i en vuggestue, og senere praktik med psykisk handikappede.

Jeg tror bare ikke det er nok. Men tænker da jeg nu går ledig så kunne jeg finde nogle kurser, men er lidt på bar bund med hvilke kurser jeg skal tage. Derudover da jeg er ledig vil jeg prøve at finde 4 ugers praktik i en vuggestue/børnhave i nærheden. Da jeg virkelig brænder for at blive dagplejer.

men under alle omstændigheder tager jeg kontakt med dagplejen i kommunen på mandag og hører hvad de vil anbefale.

Jeg vil bare høre fra jer, om I har nogle kommentarer eller ideer til mig. eller bare en tanke eller to fra jer der er dagplejer allerede. 

og en ting mere, vi har naturligvis bil. Men er det 100% nødvendig at have en bil i dagligdagen som dagplejer. Jeg bor hvor der er muligt at tage bussen med børnene, der er skov i nærheden og en stor legeplads.

Vi ville sikkert kunne få det til at fungere med at jeg har bilen få gange om ugen/måneden. Min mand skal jo også kunne kom til og fra arbejde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2013

C-Dog

Undskyld med hvad skal en dp med bil? De må jo ikke køre rundt med børnene alligevel? Jeg synes det hele lyder fint, måske lige bortset fra du ingen erfaring har med børn men det arbejder du jo på så det jo fint :-)

Anmeld

12. oktober 2013

Billemyre

Bilen er ikke nødvendig, og der findes tonsvis af dagplejere som ikke er uddannede pædagoger.
Det er dog rigtig fornuftigt at du tager nogle kurser og kommer ud i praktik, så du får noget praktisk erfaring med arbejdet - det, synes jeg, er meget vigtigt. Og ellers bare go for it 

Anmeld

12. oktober 2013

mogms

C-Dog skriver:

Undskyld med hvad skal en dp med bil? De må jo ikke køre rundt med børnene alligevel? Jeg synes det hele lyder fint, måske lige bortset fra du ingen erfaring har med børn men det arbejder du jo på så det jo fint :-)

åhh okay, jeg gik bare udfra det var nemmere med en bil når man skal mødes med andre til legestue osv. Man kan jo ikke være garanteret at der går en bus til det sted.

Anmeld

12. oktober 2013

mogms

Billemyre skriver:

Bilen er ikke nødvendig, og der findes tonsvis af dagplejere som ikke er uddannede pædagoger.
Det er dog rigtig fornuftigt at du tager nogle kurser og kommer ud i praktik, så du får noget praktisk erfaring med arbejdet - det, synes jeg, er meget vigtigt. Og ellers bare go for it 

Jeg ved at jeg ville kunne klare arbejdet og ville elske at hygge med børnene og se dem udvikle sig. Jeg har hele livet fået at vide jeg har "børnetække"

Men det eneste der gør at jeg stadig overvejer, er at jeg føler jeg ikke har pædagogisk viden eller for den sags skyld praktisk viden.

Men derfor ser jeg det som positivt at jeg er ledig og har muligheden for at tilbyde min arbejdskraft i 4 uger gratis.

Men nu kan det så ikke blive mandag hurtigt nok så jeg kan ringe til kommunen høre. 

Anmeld

12. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Uuh, jeg kender ikk kravene, men ville selv have det MEGET stramt med at lade en med kun 4ugers praktikanterfaring, passe vores barn på fuld tid. 

Det er ikk fordi at det er raketvidenskab at passe børn, men jeg/vi forventer bare en vis pædagogisk indsigt fra "pasningen". Især nu her, hvor vores dreng er 2år, kan vi tydeligt mærke at det kræver lidt indsigt i hans mentale udvkling at forstå ham og give ham hvad han har brug for. Og hvis man ik selv har børn og har lidt viden der igennem, eller har arbejdet med småbørn før, så tror jeg godt det kan blive svært. Forældre kræver jo mere af pasningsstedet idag, end mad og tørre bleer Hehe

vores egen dp, der nok har været i faget for længe, har i hvertfald ikk den pædagogiske indsigt, og det resulterer i en del frustration fra vores barns side pt hun har som sagt været i faget længe, men hun er typen der har givet op på at lære noget nyt :-(

jeg ville opsøge praktikker, evt blive tilkaldevikar og finde relevante kurser, inden jeg kastede mig ud i det  

held og lykke! 

Anmeld

12. oktober 2013

Metal

For mig personligt har du ikke det der skal til for at passe mit barn. Udover en begrænset erfaring fra eget barn (hvis opstart efter barsel), så er der ikke noget af din erhverserfaring der rigtig tæller for mig i relation til funktionen som dagplejer og du er ikke uddannet indenfor området. Det at have 'børnetække' er selvfølgelig vigtigt - men det faglige og erfaringen er ekstremt vigtigt og som en af primær personerne i et barns liv, så hviler der et tungt ansvar på en dagplejer/pædagog. Så mit råd vil være at du får noget uddannelse og erfaring inden du kaster dig over det.. så tror jeg faktisk også du selv vil finde større glæde i arbejdet, da du så vil have redskaber/værktøjer til at skabe den bedst mulige dagpleje og håndtere de tusindvis af forskellige situationer der opstår med små børn. 

Anmeld

12. oktober 2013

Fuglemor

For det første er en bil ikke nødvendigt. Jo den gør det klart nemmere. Men har du feks fire dagpleje børn så kan du alligevel ikke have dem alle med i bilen.

jeg har heller ikke noget uddannelse men lidt erfaring i forbindelse med praktikker og den slags. Men tror ikke nødvendigvis at det er en hindring når man når op i vores alder at man ikke har nogen uddannelse. Men synes det lyder fedt du vil arbejde på at få noget erfaring

Anmeld

12. oktober 2013

esioul

mogms skriver:

Jeg er pt arbejdsløs kontorassistent, men har brugt denne første del af min ledighedsperiode på at tænke over hvad jeg egentlig vil med mit liv. og er kommet frem til at jeg vil være dagplejer.

Dog er jeg i tvivl om jeg kan opfylde de krav der er. Der er i Randers kommune jeg bor.

Det er nok taler mest ned for mig er at jeg ikke har noget fagligt / skole mæssig erfaring. eller eget barn, dog er det noget vi arbejder på , derfor vil min plan om at blive dagplejer før være aktuel efter barsel.

Jeg har indgangåret fra social og sundhedsuddannelsen og den første del af social og sundhedshjælper udddannelsen. Hvor havde praktik i en vuggestue, og senere praktik med psykisk handikappede.

Jeg tror bare ikke det er nok. Men tænker da jeg nu går ledig så kunne jeg finde nogle kurser, men er lidt på bar bund med hvilke kurser jeg skal tage. Derudover da jeg er ledig vil jeg prøve at finde 4 ugers praktik i en vuggestue/børnhave i nærheden. Da jeg virkelig brænder for at blive dagplejer.

men under alle omstændigheder tager jeg kontakt med dagplejen i kommunen på mandag og hører hvad de vil anbefale.

Jeg vil bare høre fra jer, om I har nogle kommentarer eller ideer til mig. eller bare en tanke eller to fra jer der er dagplejer allerede. 

og en ting mere, vi har naturligvis bil. Men er det 100% nødvendig at have en bil i dagligdagen som dagplejer. Jeg bor hvor der er muligt at tage bussen med børnene, der er skov i nærheden og en stor legeplads.

Vi ville sikkert kunne få det til at fungere med at jeg har bilen få gange om ugen/måneden. Min mand skal jo også kunne kom til og fra arbejde.

En jeg kender, blev fastansat dagplejer da hun var 22

Hun havde PGU uddannelsen og noget afløser jobs i børnehave + et barn selv.

Hun er nu ansat på 5 år.

Men jeg tror du skal ud og have noget mere erfaring, før du kan komme gennem nåløjet.

Held og lykke

Anmeld

12. oktober 2013

FogL

mogms skriver:

Jeg er i fuldstændigt samme situation som dig - lige bortset fra at vi allerede har en datter

Vi overvejer at bosætte os i Randers, så måske vi bliver kollegaer ?

Jeg er stadig i tvivl om, om jeg skal tage PA'en på sosu først, ellers om jeg bare skal kaste mig ud i det. Så forleden en video på Randers' hjemmeside, hvor en dagplejer fortalte lidt om hvordan det er, og ham, der er formand fortalte lidt om hvad det krævede. Han så virkelig rar ud!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.