Er din ca. 2-årige også flabet???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2013

Pikku Myy

Sue Bergmark skriver:

Hej med jer.

Jeg ser der er en del tråde omkring sprog hvilket er interessant - men mit spørgsmål til jer er:

Er din 2-årige også flabet??? 

Jeg og min mand er godt nok nogen der snakker en del - og har et livligt sprog ovs... men hun er vist lidt for hurtig på aftrækkeren. Vi forsøger at lære hende et pænt sprog, og hun ser kun tegnefilm som pippi og disney jr. og gamle film... men hun lurer situationer af og manipulerer hvilket er lidt overraskende. Troede hun forblev "baby" lidt endnu.

Min mor som passer hende ind imellem er ret manipulerende, og drejer og tvister alting, og jeg har forsøgt at sige at vi vil opdrage vores børn uden tvist og manipulationer. Når vi siger noget skal det være sandt og det vi mener - på den måde lærte vi hende i starten at vi respekterede hendes grænser og det gik godt - indtil min mor kom på banen. Nu efterligner hun desværre de sider jeg altid har kæmpet imod hos min mor. 

Træls...

Vores datter siger ting som - 

Hvis jeg spørger om jeg skal hente vand, når hun ser tegnefilm eks.

"Skat, skal jeg hente mere vand til dig"
-Gå ind og arbejd - jeg har masser vand tilbage!

Eller hvis jeg siger

"Nu skal du rydde det op du har rodet ud"
- NEJ
-Jo, Mor bestemmer
-Nej JEG bestemmer...

Dette er kun eksempler...

Ville bare høre om jeres også er sådan eller om vi er hårdt ramt! 

Det er IKKE et kæmpe problem - jeg er bare nysgerrig!

Mvh Sue

I de to eksempler du giver, ser jeg ikke en pige der manipulerer, men en pige, der svarer meget konkret og ligefremt. Og som jeg forstår dit indlæg er det netop det I lægger vægt på.

Hun kopierer dig/jer.

Du siger "Mor bestemmer" og hun siger "Jeg besemmer" - det bliver vel et eller andet sted ikke mere klassisk. Hun har set hvordan du "argumenterer" og skal prøve det af.

Det samme gør sig sikkert gældende med dit første eksempel: Kan det tænkes at der er nogen der siger "Gå du bare ind og leg" i forbindelse med at I ikke lige har brug for hendes hjælp/maden klar eller lignende?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2013

modesty

Sue Bergmark skriver:

Til Mor og meget mere -

Jeg ved at vores datter mestrer det du tror er umuligt. Hun er allerede kendt for hendes måde at snøre ting sammen på, og selvfølgelig har hun lært dette af sin mormor. Min mor er nemlig den eneste hun ser jævnligt som kan sådan noget... eller rettere benytter manipulation.

Hun forhandler allerede og glemmer ikke en lovning på noget - og det at hun spiller skuespil i henseender for at opnå en reaktion eller et ønske, det er da i højeste grad manipulation. I hvert fald i min verden.

Men det er nok meget forskelligt hvordan de små agerer... vores er langt fremme på nogle punkter og det er surt - 

Men heldigvis så synes jeg det ofte er lidt sjovt uden at jeg viser hende det, men siger på en saglig måde at nu synes jeg at hun skal stoppe, og er min stemme skarp nok, hører hun også generelt efter.

Lineog4 - 

ja det med søskende er bare så svært. Vores datter lærer jo sin lillebror at lave numrer, ikke kun at være fræk, men at gøre de ting hun ikke selv må og så sladrer bagefter haha

Sikken tilværelse

Jeg må indrømme at jeg synes at det er en virkelig underlig tilgang til ens barns udvikling at kalde barnet flabet og manipulerende.

Min søn har nogle af de samme adfærdsmønstre som din datter - og det har de fleste børn i den alder for så vidt. Det er helt normalt og handler om at de er ved at udvikle sig til at være selvstændige individer med egne holdninger - og har brug for at prøve grænser af. Det kan være forvirrende og frustrerende for dem.

Min søn kan f.eks:

- blive meget ulykkelig når man siger "nej", for derefter at blive glad igen meget hurtigt når han finder ud af at han ikke får hvad han vil have. 

- teste grænser og være modsat.

- hvis man giver ham en pære vil han have et æble, når han får æblet vil han have pæren o.s.v.

Han er ved at finde ud af hvem han selv er og hvordan han kan navigere i den her familie. Derfor har han brug for grænser og det skaber naturligvis konflikter ind imellem.

Børn har begrænsede muligheder for at udtrykke deres følelser, og derfor bliver udtrykket ofte meget voldsomt. Det handler ikke om at manipulere, men jo netop om at være ærlig og sige "jeg er ikke tilfreds med situationen".

De eksempler du nævner i første indlæg, har da heller intet med manipulation at gøre. Hun tester grænser, hvilket er fuldstændig normalt for et barn i selvstændighedsalderen.

At hun ikke glemmer en lovning på noget, er da bare fint. Det gør min søn heller ikke - og det gør jeg da heller ikke. Hvis jeg har lovet mit barn noget, holder jeg det. Ellers ville det da være MIG der var manipulerende.

Herhjemme virker det at have en positiv attitude og komme med gode alternativer. Hvis han f.eks siger "vil se mere Timmy Time", så i stedet for at sige "nej, det må du ikke", siger jeg "vi skal ikke se mere Timmy nu, men vi kan læse i en bog. Se den her med Barbapapa, den er god". 9 ud af 10 konflikter går i sig selv med den indstilling. Jeres datter kan selvfølgelig være "hårdere ramt" end vores søn, men som tommelfingerregel har det givet markant bedre resultater herhjemme.

Anmeld

24. oktober 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sue Bergmark skriver:

Til Mor og meget mere -

Jeg ved at vores datter mestrer det du tror er umuligt. Hun er allerede kendt for hendes måde at snøre ting sammen på, og selvfølgelig har hun lært dette af sin mormor. Min mor er nemlig den eneste hun ser jævnligt som kan sådan noget... eller rettere benytter manipulation.

Hun forhandler allerede og glemmer ikke en lovning på noget - og det at hun spiller skuespil i henseender for at opnå en reaktion eller et ønske, det er da i højeste grad manipulation. I hvert fald i min verden.

Men det er nok meget forskelligt hvordan de små agerer... vores er langt fremme på nogle punkter og det er surt - 

Men heldigvis så synes jeg det ofte er lidt sjovt uden at jeg viser hende det, men siger på en saglig måde at nu synes jeg at hun skal stoppe, og er min stemme skarp nok, hører hun også generelt efter.

Lineog4 - 

ja det med søskende er bare så svært. Vores datter lærer jo sin lillebror at lave numrer, ikke kun at være fræk, men at gøre de ting hun ikke selv må og så sladrer bagefter haha

Sikken tilværelse

Jeg mener nu stadigvæk, du tillægger hende evner og motiver, som en 2-årig ikke kognitivt er i besiddelse af, om barnet så er nok så kvikt. Min datter var også tidligt et "forhandlingsbarn", men det kom sig af udtryk, hun hørte os bruge - "Er det en aftale?" etc. - og ikke af bevidst udviklede manipuleringskneb. Det er voksne, der tolker og tillægger børnene sådanne egenskaber eller færdigheder - ligesom når nogen mener, babyer kan "forkæles" og være udspekulerede ved at græde for at få opmærksomhed. 

Jeg kan på ingen måde se ud af dine eksempler, at der er tale om andet end en lille pige, der siger, hvad hun vil og ikke vil. 

Min holdning er ikke baseret på mine egne fornemmelser eller erfaringer, men den gængse viden om udviklingspsykologi og barnets kognitive udvikling. 

Jeg tror, du skal være opmærksom på ikke at overføre din modvilje over for din mors måde at agere på til dit lille barn. Det er ganske rigtigt en udfordring at have et barn, der er langt fremme, men det kan blive endnu sværere at være et kvikt barn, hvis omgivelser tillægger det metoder og motiver, som det på ingen måde er i stand til at udtænke. 

Anmeld

23. december 2013

Sitrani

Sue Bergmark skriver:

Hej med jer.

Jeg ser der er en del tråde omkring sprog hvilket er interessant - men mit spørgsmål til jer er:

Jeg og min mand er godt nok nogen der snakker en del - og har et livligt sprog ovs... men hun er vist lidt for hurtig på aftrækkeren. Vi forsøger at lære hende et pænt sprog, og hun ser kun tegnefilm som pippi og disney jr. og gamle film... men hun lurer situationer af og manipulerer hvilket er lidt overraskende. Troede hun forblev "baby" lidt endnu.

Min mor som passer hende ind imellem er ret manipulerende, og drejer og tvister alting, og jeg har forsøgt at sige at vi vil opdrage vores børn uden tvist og manipulationer. Når vi siger noget skal det være sandt og det vi mener - på den måde lærte vi hende i starten at vi respekterede hendes grænser og det gik godt - indtil min mor kom på banen. Nu efterligner hun desværre de sider jeg altid har kæmpet imod hos min mor. 

Træls...

Eller hvis jeg siger

- NEJ
-Jo, Mor bestemmer
-Nej JEG bestemmer...

Mvh Sue

Haha.. Vores datter kan også være fræk.. Vil jeg hellere kalde det...mener ike børn i den alder er flabet sådan med overlæg 

Nå men... Vores datter siger ting som fx : "Nej mor ikke bestemmer, JEG bestemmer!", "DU ikke gøre det!!! Nej!!!" Og "Mor og far ikke snak' sammen!!!"....

hun kan være meget bestemmende, og trodsig, men det tror jeg er helt naturligt... Men fortæller hende selvfølgelig at vi ikke vil have hun fx råber ad os osv.

Anmeld

24. december 2013

Mamacita til 2 piger

Min datter på 2,8 er simpelthen også så skarp. Nogle gange så får jeg simpelthen de største grineanfald af det!

Hun er sjældent trodsig, og siger ikke tingen for at være på tværs. Det er oftest en konstatering på et eller andet.

Forleden dag sagde hun: "Du er lige lidt strid, Mor!" til mig med løftet pegefinger og skævt smil, da jeg sagde godnat, nu er det tid til at sove. Jeg sprittede simpelthen af grin, syntes det var så morsomt at det kunne komme ud af sådan en lille orm!

Anmeld

24. december 2013

ette1987

Sue Bergmark skriver:

Hej med jer.

Træls...

Eller hvis jeg siger

- NEJ
-Jo, Mor bestemmer
-Nej JEG bestemmer...

Mvh Sue

Lige de eksempler der lyder ganske fredeligt. Siger vores søn også. I sær den med at bestemme. Siger bare til ham; at jeg er moren, den voksne, så her er det mig der bestemmer lige nu. Og så er der ikke mere i det. Det er bare afprøvning af grænser Personligt synes jeg det er et godt tegn børn ikke bare retter blindt ind.

Anmeld

27. december 2013

Sue Bergmark

<>[Besked slettet af Baby.dk]

Anmeld

28. december 2013

Mamacita til 2 piger

Sue Bergmark skriver:

Haha... ja det giver også hele familien anledning til grineflip her hjemme i ny og næ. 

Min datter siger hele tiden "jeg elsker dig SÅ meget" og "jeg savner dig rigtig meget" så nu er de frække ting blevet erstattet med søde finurlige udtryk... hvilket jeg er rigtig glad for. Hun siger ofte tak for hjælpen, altid tak for mad og velbekomme og nu skal jeg hjælpe dig putte eller nu skal jeg hjælpe dig lille ven... til os eller hendes lillebror... det er KÆRT!

Igår fik vi grineflip fordi hun pludseligt sagde til mig da jeg skiftede lillebror ... Lillebror har sure hængeløg i bleen... 

Desværre tror jeg at farmand har haft en mandesnak med lillebror ved bleskift, som hun har overhørt *GG*

Da vi pyntede juletræ lige før jul, gik hun og pyntede træet med et plastik løg som hun syntes var et hængeløg... det var ret sjovt, for jeg fik det på video til stor fornøjelse for venner og bekendte der senere har set det. 

Vores gæster juleaften gik og kaldte vores pynt for hængeløg...

Men det flabede er stort set væk nu... så livet er jo skønt!

God jul - 

Hængeløg! Hold nu k... den var god! Er helt færdig af grin! Hahaha

En dag puttede vores datter på 1,5 år dengang, en LEGO klods i min kavalergang og sagde: "Mor har dooooore lommer!"

Vi har virkelig haft mange gode herhjemme!

Anmeld

29. december 2013

hautecouture

Sue Bergmark skriver:

Hej med jer.

Træls...

Eller hvis jeg siger

- NEJ
-Jo, Mor bestemmer
-Nej JEG bestemmer...

Mvh Sue

Min datter er 2 år og 4 mdr og ja, hun kan til tider godt være både flabet og grænsesøgende. Hvilket gør hende til et helt normalt barn der skal lære og forstå hvordan man agerer i sociale sammenhænge og hvor grænserne for ens opførsel går. Hvis ikke de bliver irrettesat lærer de heller ikke og al erfaring er med til at skabe det menneske de bliver - så jo, alle mindre børn er flabet i mere eller mindre grad indtil de lærer hvordan deres ageren og tone overfor andre mennesker skal være  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.