Sue Bergmark skriver:
Hej med jer.
Jeg ser der er en del tråde omkring sprog hvilket er interessant - men mit spørgsmål til jer er:
Er din 2-årige også flabet??? 
Jeg og min mand er godt nok nogen der snakker en del - og har et livligt sprog ovs... men hun er vist lidt for hurtig på aftrækkeren. Vi forsøger at lære hende et pænt sprog, og hun ser kun tegnefilm som pippi og disney jr. og gamle film... men hun lurer situationer af og manipulerer hvilket er lidt overraskende. Troede hun forblev "baby" lidt endnu.
Min mor som passer hende ind imellem er ret manipulerende, og drejer og tvister alting, og jeg har forsøgt at sige at vi vil opdrage vores børn uden tvist og manipulationer. Når vi siger noget skal det være sandt og det vi mener - på den måde lærte vi hende i starten at vi respekterede hendes grænser og det gik godt - indtil min mor kom på banen. Nu efterligner hun desværre de sider jeg altid har kæmpet imod hos min mor.
Træls...
Vores datter siger ting som -
Hvis jeg spørger om jeg skal hente vand, når hun ser tegnefilm eks.
"Skat, skal jeg hente mere vand til dig"
-Gå ind og arbejd - jeg har masser vand tilbage!
Eller hvis jeg siger
"Nu skal du rydde det op du har rodet ud"
- NEJ
-Jo, Mor bestemmer
-Nej JEG bestemmer...

Dette er kun eksempler...
Ville bare høre om jeres også er sådan eller om vi er hårdt ramt!

Det er IKKE et kæmpe problem - jeg er bare nysgerrig!
Mvh Sue
JA min søn bliver 2 år den 23 oktober og er begyndt at svare lidt igen på en yders sjov måde
det er svært ik at grine nogle gange
Mig: vi skal lige børste tænder.
Marcello: nææ nej.
Mig: jo vi skal.
Marcello: næ nej 
Igår var han faldet i søvn i bilen 5 min før vi var hjemme og så kom han ind i sengen og ligge og jeg sad i stuen og slappede og 20 min efter kommer han ind.
Mig: skal du ik sove lille skat?!
Marcello: smiler og siger gider ik.
Mig; jamen du skal da sove til middag.
Marcello: nej gider ik.
Han er en meget sjov, blid, sød og stædig dreng