Hvorfor er det sådan når man venter et bestemt køn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. september 2013

wamse

Det er bestemt ikke min erfaring, og jeg har 2 drenge og en pige

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2013

Trekløver(:

Det har jeg aldrig lagt mærke til. 

Anmeld

7. september 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
wamse skriver:

Det er bestemt ikke min erfaring, og jeg har 2 drenge og en pige

Ditto her 

Anmeld

8. september 2013

Annette A

Nu har jeg ikke lagt mærke til det men har hørt en læge i USA der beskæftiger sig med ægsortering sige, at det rent faktisk forholder sig sådan at man i det man kalder de vestlige lande har en tendens til at foretrække piger frem for drenge. Det ses også i adoptionssammenhæng. Så det kan jo godt være du har ret, men jeg har bare heller ikke lige bidt mærke i det herinde.

Selv har jeg en søster med muslimsk baggrund og hun foretrækker drengebørn og ligger ikke skjul på det. Min bror, min søster og jeg har fået tre piger med et halvt år imellem inden for de sidste to år og ved hendes egen datters fødelsdagsfest sagde hun: "Ja det var så det som mændende kunne klare at producere denne gang." Nok i sjov, men jeg ved godt at drengebørn har en højere status i hendes verden pga. hendes baggrund.

Selv har jeg kun bemærket at mine to første drenge ikke er blevet kaldt prinser af nogen, men at min pige er blevet kaldt prinsesse af faktisk alle. Så det har jeg da studset lidt over. Udover det er det svært for alle har været meget begejstret over vi fik en pige tredie gang når de første nu var drenge, men det kunne jo ligeså godt have været tilfældet hvis det havde været omvendt.Det ved jeg jo ligesom ikke.

Men tror altså ikke det er helt galt afmarcheret, men blot afspejler en forskel som er der. Selv bliver jeg bare altid glad når der laves en tråd om hvor glade man er for det køn man nu venter hvadenten det er en dreng eller en pige. Børn er jo ikke en selvfølgelighed, men en gave der fortjener taknemmelighed og ydmyghed uafhængigt af køn.

Anmeld

8. september 2013

Kløver

Christina A skriver:

Nu har jeg ikke lagt mærke til det men har hørt en læge i USA der beskæftiger sig med ægsortering sige, at det rent faktisk forholder sig sådan at man i det man kalder de vestlige lande har en tendens til at foretrække piger frem for drenge. Det ses også i adoptionssammenhæng. Så det kan jo godt være du har ret, men jeg har bare heller ikke lige bidt mærke i det herinde.

Selv har jeg en søster med muslimsk baggrund og hun foretrækker drengebørn og ligger ikke skjul på det. Min bror, min søster og jeg har fået tre piger med et halvt år imellem inden for de sidste to år og ved hendes egen datters fødelsdagsfest sagde hun: "Ja det var så det som mændende kunne klare at producere denne gang." Nok i sjov, men jeg ved godt at drengebørn har en højere status i hendes verden pga. hendes baggrund.

Selv har jeg kun bemærket at mine to første drenge ikke er blevet kaldt prinser af nogen, men at min pige er blevet kaldt prinsesse af faktisk alle. Så det har jeg da studset lidt over. Udover det er det svært for alle har været meget begejstret over vi fik en pige tredie gang når de første nu var drenge, men det kunne jo ligeså godt have været tilfældet hvis det havde været omvendt.Det ved jeg jo ligesom ikke.

Men tror altså ikke det er helt galt afmarcheret, men blot afspejler en forskel som er der. Selv bliver jeg bare altid glad når der laves en tråd om hvor glade man er for det køn man nu venter hvadenten det er en dreng eller en pige. Børn er jo ikke en selvfølgelighed, men en gave der fortjener taknemmelighed og ydmyghed uafhængigt af køn.

Puh kommer helt til at tænke på "kun en pige" og hvad gør et par fejl leverancer når den ægte vare kommer til sidst

Anmeld

8. september 2013

Annette A

Maja84 skriver:

Puh kommer helt til at tænke på "kun en pige" og hvad gør et par fejl leverancer når den ægte vare kommer til sidst

Ja præcis, den tænker jeg også på i den sammenhæng.

Tænk at føle sådan. Det er bare ubehageligt. Men sådan er det nogen steder i verden og nogle mennesker har det bare sådan. Så ser man nogen der mister deres barn efter fødslen eller får et barn med voldsomt handicap og så bliver man bare så taknemmelig for det man har og kan slet ikke rumme man kan blive skuffet over noget så banalt som barnets køn.

Det er meget svært at forstå. Den eneste grund til at jeg ville være ked af at få fx en pige var hvis jeg boede i et land hvor kvinders rettigheder og status var meget ringe. Det må være hårdt og priser mig lykkelig for at vi bor i et land hvor kvinder har nogen af de bedste muligheder nogen steder i verden.

Anmeld

8. september 2013

Mor og meget mere

Christina A skriver:

Der er også lavet en dansk undersøgelse for få år siden, som afslørede, at flertallet af vordende forældre ønskede sig piger - i min erindring var der nu kun tale om få procents forskel, og det mest bemærkelsesværdige var blot, at tendensen var vendt. 

Jeg nægter dog stadig at tro, at man her på siden systematisk vælger kun at gratulere, når der er en pige på vej. Jeg er sikker på, det er en fejl/overfortolkning. 

Anmeld

8. september 2013

Christina :-)

det ku ha vært mig der havede skrevet det indlæg her har lagt mærke til det og må indrømme jeg ryster på hovedet!! Jeg har to drenge! Drenge er sgu dejlige!!

Anmeld

8. september 2013

Mor og meget mere

Christina A skriver:

Ja præcis, den tænker jeg også på i den sammenhæng.

Tænk at føle sådan. Det er bare ubehageligt. Men sådan er det nogen steder i verden og nogle mennesker har det bare sådan. Så ser man nogen der mister deres barn efter fødslen eller får et barn med voldsomt handicap og så bliver man bare så taknemmelig for det man har og kan slet ikke rumme man kan blive skuffet over noget så banalt som barnets køn.

Det er meget svært at forstå. Den eneste grund til at jeg ville være ked af at få fx en pige var hvis jeg boede i et land hvor kvinders rettigheder og status var meget ringe. Det må være hårdt og priser mig lykkelig for at vi bor i et land hvor kvinder har nogen af de bedste muligheder nogen steder i verden.

Og her i landet har kvinderne på flere områder sejret "ad helvede til" - det er de unge kvinder, der ræser ind på de videregående uddannelser og "overtager" traditionelle mandlige studier indenfor naturvidenskab, bl.a. medicin og biologi. Ydermere er der en tendens til, at veluddannede kvinder vælger mænd fra i deres liv, fordi de sagtens kan klare sig og endda stifte familie uden.

På mange måder en positiv udvikling, men det er bekymrende, hvis mændene føler sig overflødiggjorte, og drengebørn får prædikatet "vanskelige". 

Anmeld

8. september 2013

FrkZier

Anonym skriver:

Jeg kan se herinde at når nogen skriver at de venter en pige så kommer der mange lykønskninger,men hvis nogen skriver at de venter en dreng så er det begrænset med lykønskninger. Hvorfor er det sådan?  Ikke at det er hver gang,men det forekommer bare ofte at det er sådan.. 

jeg tror det er helt tilfældigt..

tror virkelig ikke det er fordi folk ikke bliver glade på andres vejne over dreng.. jeg fik da selv MANGE lykønskniger da jeg skrev jeg ventede en DRENG

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.