ES90 skriver:
Opfatter du det som en provokation, at jeg ikke bryder mig om navne stavet med Z?
JEG siger og mener, at i MIN branche, der er det en ulempe at ens navn staves med Z. F.EKS. Zoffy, fordi det har en anden fremtoning end navne der staves på en mere almindelig måde.
Jeg siger hvad MIN smag er ang. Zakarias/Sakarias, og efterfølgende fortæller jeg hvorfor jeg personligt vil undgå navne stavet med Z og X.
Ærlig talt er jeg fløjtende ligeglad med, om det blev stavet på den ene eller den anden måde for 2000 år siden. Når jeg ikke bryder mig om det med Z, så er det en smagssag. Intet med historie eller lign. Blot min smag.
Det er to vidt forskellige ting du blander sammen.
Jeg mener, du blander tingene sammen fx her: " Jeg bryder mig ikke om det. Synes det virker fjollet, at stave et navn med Z og X.
F.eks Zilas, Deniz, Zilke osv. Jeg bryder mig virkelig ikke om det, og det kan være svært at komme til f.eks jobsamtaler med et navn som ikke fremstår ''voksent''. Det har SÅ meget at sige ift. Førstehåndsindtryk".
Fra din aversion mod z-navne til, at Zakarias er et "ikke-voksent" navn, der ikke giver adgang til jobsamtaler.
Jeg ved temmelig meget om det, mange kalder navnesnobberi - der er faktisk forsket i det - og hvor det i mange år var "gamle" amerikanskinspirerede navne som Ronny/ie, Connie/y, Brian osv., der havde lavstatus, er det i dag - udover "nye" amerikansk inspirerede navne som Kevin, Vanessa etc. - alternative stavemåder som netop Zilaz, Zandra osv., der bliver rynket på næsen ad. Traditionelle stavemåder med x og z - Alexander, Axel og Zakarias - er netop alment kendte og opfattes derfor ikke som "kiksede" eller lavstatus. Det ville undre mig meget, hvis den ældre generation inden for din branche ser helt anderledes på det.
I øvrigt er det interessant, hvis man interesserer sig for emnet, at se, hvordan fordomme omkring navne er ved at komme til kort i forbindelse med globaliseringen. Nu er det nemlig ved at blive politisk korrekt og fremadsynet at give sit barn et internationalt navn, også i akademiske kredse, hvor det hidtil har været "rigtigt" at bruge traditionelle, danske navne.