Barsel hvor længe???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2013

serinasmor

mrhl skriver:

Hej allesammen.
Min kæreste og jeg venter os en dejlig lille pige med termin d. 1/12.
Jeg går på studenterkursus, og er lige startet på 2. år.
Min kæreste kan højst sandsynligt ikke tage noget af barslen, så det ligger lidt til mig at finde ud af hvordan og hvorledes det skal foregå.

Jeg havde hele tiden tænkt mig at jeg ville holde fra 1. Nov 13 og starte 1. Nov 14. Her ville vores datter så skulle i institution 11 mdr gammel.
Da jeg snakkede med studievejlederen spurgte hun om jeg ikke ville holde helt til august 2015, så jeg startede på en frisk efter sommerferien og lillepigen er blevet 19 mdr!

Og nu er jeg så blevet helt vildt meget i tvivl. Jeg vil jo super gerne give min datter en dejlig start på livet, og mener også at det ville være en fordel at jeg gik hjemme i de ekstra måneder sammen med hende. På den anden side synes jeg at min egen uddannelse bliver skubbet meget langt ud i fremtiden. Jeg er 21 år i dag, og føler allerede nu, at jeg bliver en "gammel" student

Har rådført mig med min mor som helt sikkert synes jeg skulle tage så meget barsel som muligt, og jeg kan sagtens se pointen....

Men altså.... Som i nok kan forstå vil jeg gerne høre fra jer der har været/er i en lignende situation. Hvad kan i anbefale?

Vh. Mille

Kender dillemmaet - jeg kunne tage 12 mdr præcist eller ingenting

valget derimellem var så ikke at starte på studie (var gravid da jeg startede) eller droppe ud og starte forfra..

Valgte 12 mdr præcist gik fra 10 dage før termin (der kom juleferie) og startede på holdet derefter da de startede op efter juleferien

jeg skulle til eksamen i januar for at bestå første semester og brugte hele december på indkøring og genoplæsning af pensum

Serina var 11 mdr da hun startede i dp - det gik fint

Hun var en udadvendt baby og ville MEGET gerne andre børn mit bud er at også det ville være gået fint hvis jeg var gået fra på barsel en måned før

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2013

FruJacobsen

Jeg kan slet ikke forstå, at du kan få su så længe? Nu venter jeg mit barn nr 2 og er også studerende - men er slet ikke en mulighed for mig, at holde så lang barsel. Derudover synes jeg, at det er lang tid at være hjemme med sit barn. Herhjemme startede vores søn i dp 3 måneder før vores oprindelige plan, fordi han trængte til at være sammen med andre børn og blive stimuleret/motiveret på andre måder end bare ved at gå hjemme sammen med mig. Man skal vel også tænke over, om man gør det for barnets eller sin egen skyld

Anmeld

27. august 2013

mrhl

serinasmor skriver:

Kender dillemmaet - jeg kunne tage 12 mdr præcist eller ingenting

valget derimellem var så ikke at starte på studie (var gravid da jeg startede) eller droppe ud og starte forfra..

Valgte 12 mdr præcist gik fra 10 dage før termin (der kom juleferie) og startede på holdet derefter da de startede op efter juleferien

jeg skulle til eksamen i januar for at bestå første semester og brugte hele december på indkøring og genoplæsning af pensum

Serina var 11 mdr da hun startede i dp - det gik fint

Hun var en udadvendt baby og ville MEGET gerne andre børn mit bud er at også det ville være gået fint hvis jeg var gået fra på barsel en måned før

Det lyder som en god løsning.
Man kan jo ikke vide hvilket "slags" barn man får

Nu har jeg lige fået at vide at jeg slet ikke behøver at tage stilling til om jeg vil holde de ekstra måneder, før de 12 mdr er ved at være gået. Så det giver lidt tid til at blive afklaret med hvad der virker bedst i min situation

Anmeld

27. august 2013

mrhl

FruJacobsen skriver:

Jeg kan slet ikke forstå, at du kan få su så længe? Nu venter jeg mit barn nr 2 og er også studerende - men er slet ikke en mulighed for mig, at holde så lang barsel. Derudover synes jeg, at det er lang tid at være hjemme med sit barn. Herhjemme startede vores søn i dp 3 måneder før vores oprindelige plan, fordi han trængte til at være sammen med andre børn og blive stimuleret/motiveret på andre måder end bare ved at gå hjemme sammen med mig. Man skal vel også tænke over, om man gør det for barnets eller sin egen skyld

Det har jeg forklaret mange gange igennem tråden

Jeg synes også selv det er lang tid, det er derfor jeg hører hvad i andre har gjort, eller tænker at gøre. Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele.

Men har så lige fået at vide at jeg slet ikke behøver at tage stilling til om jeg vil holde de ekstra måneder, endnu. Det skal jeg først have besluttet når de 12 klip er ved at være brugt. Så det er jo dejligt, så har jeg mulighed for at se på hvordan det hele ser ud til den tid

Anmeld

27. august 2013

FruJacobsen

mrhl skriver:

Det har jeg forklaret mange gange igennem tråden

Jeg synes også selv det er lang tid, det er derfor jeg hører hvad i andre har gjort, eller tænker at gøre. Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele.

Men har så lige fået at vide at jeg slet ikke behøver at tage stilling til om jeg vil holde de ekstra måneder, endnu. Det skal jeg først have besluttet når de 12 klip er ved at være brugt. Så det er jo dejligt, så har jeg mulighed for at se på hvordan det hele ser ud til den tid

Dejligt at du kan vente med at tage stilling ! Det må give lidt mere ro så....hmm, måske er der forskel på SU barselsklip til videregående uddannelser og ungdomsuddannelser? Og det er derfor, at du kan holde så længe barsel. På de videregående har man jo kun et bestemt antal klip og hvis de er brugt inden man er færdig, ja så må man optage lån.

Held og lykke med det hele hvert fald

Anmeld

27. august 2013

isabellasmor

mrhl skriver:

Hej allesammen.
Min kæreste og jeg venter os en dejlig lille pige med termin d. 1/12.
Jeg går på studenterkursus, og er lige startet på 2. år.
Min kæreste kan højst sandsynligt ikke tage noget af barslen, så det ligger lidt til mig at finde ud af hvordan og hvorledes det skal foregå.

Jeg havde hele tiden tænkt mig at jeg ville holde fra 1. Nov 13 og starte 1. Nov 14. Her ville vores datter så skulle i institution 11 mdr gammel.
Da jeg snakkede med studievejlederen spurgte hun om jeg ikke ville holde helt til august 2015, så jeg startede på en frisk efter sommerferien og lillepigen er blevet 19 mdr!

Og nu er jeg så blevet helt vildt meget i tvivl. Jeg vil jo super gerne give min datter en dejlig start på livet, og mener også at det ville være en fordel at jeg gik hjemme i de ekstra måneder sammen med hende. På den anden side synes jeg at min egen uddannelse bliver skubbet meget langt ud i fremtiden. Jeg er 21 år i dag, og føler allerede nu, at jeg bliver en "gammel" student

Har rådført mig med min mor som helt sikkert synes jeg skulle tage så meget barsel som muligt, og jeg kan sagtens se pointen....

Men altså.... Som i nok kan forstå vil jeg gerne høre fra jer der har været/er i en lignende situation. Hvad kan i anbefale?

Vh. Mille

jeg stemmer klart for at tage så meget du kan få  du får aldrig tiden igen, du kan altid starte/tage uddannelse. men tiden med de små, får man aldrig igen

Anmeld

27. august 2013

Lukas&Liam<3

Jeg blev sygemeldt slutningen af okt 12 og fødte 18 janur og Lukas starter i vs 1/11. Jeg glæder mig vildt til at komme på arbejde, savner virkelig det med at der er voksne mennesker omkring mig og at det hele ikke bare handler om babysnak og ble skift. Ikke at jeg ikke nyder at være her hjemme med Lukas men kan mærke at jeg ikke skulle gå hjemme meget længere end hele den "almindelige" barsel. Er så godt nok gravid igen og når kun tilbage 3 måneder hvilket jeg også lige nu synes virker overskueligt. Selvom jeg ved jeg vil nyde tiden hjemme med den lille baby også

Anmeld

27. august 2013

raca

FruJacobsen skriver:

1.5 år hjemme ved et barn er kun sundt hvis moren trives med det og fåmår og få dagen fuldt med noget fornuftigt for både hende og barnet.

børn har brug for deres mor som primær person og nærværende voksen.. langt mere end det har brug for pasning.

men hvis det at gå hjemme keder moren og moren ikke kan finde ud af at lave aktiviteter sammen med barnet. eller moren bare ikke trives i sit barns selvskab 24-7 så er det fornuftigt at sende det ud.

jeg forstår godt trådstateren hjemmepasning er sundt og godt for mor og barn.

Anmeld

27. august 2013

FruJacobsen

raca skriver:

1.5 år hjemme ved et barn er kun sundt hvis moren trives med det og fåmår og få dagen fuldt med noget fornuftigt for både hende og barnet.

børn har brug for deres mor som primær person og nærværende voksen.. langt mere end det har brug for pasning.

men hvis det at gå hjemme keder moren og moren ikke kan finde ud af at lave aktiviteter sammen med barnet. eller moren bare ikke trives i sit barns selvskab 24-7 så er det fornuftigt at sende det ud.

jeg forstår godt trådstateren hjemmepasning er sundt og godt for mor og barn.

Sådan kan man jo se forskelligt på det moren kan vel godt være primær person og nærværende, selvom barnet kommer i dp eller vs.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.