Barsel hvor længe???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.670 visninger
38 svar
9 synes godt om
20. august 2013

mrhl

Hej allesammen.
Min kæreste og jeg venter os en dejlig lille pige med termin d. 1/12.
Jeg går på studenterkursus, og er lige startet på 2. år.
Min kæreste kan højst sandsynligt ikke tage noget af barslen, så det ligger lidt til mig at finde ud af hvordan og hvorledes det skal foregå.

Jeg havde hele tiden tænkt mig at jeg ville holde fra 1. Nov 13 og starte 1. Nov 14. Her ville vores datter så skulle i institution 11 mdr gammel.
Da jeg snakkede med studievejlederen spurgte hun om jeg ikke ville holde helt til august 2015, så jeg startede på en frisk efter sommerferien og lillepigen er blevet 19 mdr!

Og nu er jeg så blevet helt vildt meget i tvivl. Jeg vil jo super gerne give min datter en dejlig start på livet, og mener også at det ville være en fordel at jeg gik hjemme i de ekstra måneder sammen med hende. På den anden side synes jeg at min egen uddannelse bliver skubbet meget langt ud i fremtiden. Jeg er 21 år i dag, og føler allerede nu, at jeg bliver en "gammel" student

Har rådført mig med min mor som helt sikkert synes jeg skulle tage så meget barsel som muligt, og jeg kan sagtens se pointen....

Men altså.... Som i nok kan forstå vil jeg gerne høre fra jer der har været/er i en lignende situation. Hvad kan i anbefale?

Vh. Mille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2013

K&S

mrhl skriver:

Hej allesammen.
Min kæreste kan højst sandsynligt ikke tage noget af barslen, så det ligger lidt til mig at finde ud af hvordan og hvorledes det skal foregå.

Jeg havde hele tiden tænkt mig at jeg ville holde fra 1. Nov 13 og starte 1. Nov 14. Her ville vores datter så skulle i institution 11 mdr gammel.
Da jeg snakkede med studievejlederen spurgte hun om jeg ikke ville holde helt til august 2015, så jeg startede på en frisk efter sommerferien og lillepigen er blevet 19 mdr!

Og nu er jeg så blevet helt vildt meget i tvivl. Jeg vil jo super gerne give min datter en dejlig start på livet, og mener også at det ville være en fordel at jeg gik hjemme i de ekstra måneder sammen med hende. På den anden side synes jeg at min egen uddannelse bliver skubbet meget langt ud i fremtiden. Jeg er 21 år i dag, og føler allerede nu, at jeg bliver en "gammel" student

Har rådført mig med min mor som helt sikkert synes jeg skulle tage så meget barsel som muligt, og jeg kan sagtens se pointen....

Men altså.... Som i nok kan forstå vil jeg gerne høre fra jer der har været/er i en lignende situation. Hvad kan i anbefale?

Vh. Mille

Hvad skal finansiere den ekstra barsel? Det var det første, jeg tænkte 

Anmeld

20. august 2013

mrhl

K&S skriver:

Hvad skal finansiere den ekstra barsel? Det var det første, jeg tænkte 

Det bliver SU

Anmeld

20. august 2013

esioul

mrhl skriver:

Det bliver SU

har man ikke kun 12 klip? altså 12 måneder?

Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til

Anmeld

20. august 2013

Lykke:)

mrhl skriver:

Hej allesammen.

Vh. Mille

Jeg er sygemeldt nu, på SU og fra november 13 og frem til Februar 15 er jeg på barsel. De ekstra måneder udover de 12 fødselsklip er på normal SU. (For mit vedkommende) jeg ved ikke om det er det samme på alle uddannelser.

Men min pointe er, at jeg er nået frem til, at jeg er glad for, at jeg først starter igen når min dreng er over et år. Så bliver det hele lidt mere overskueligt i min verden og så tror jeg det gælder om at gribe chancen når den er der, i forhold til en lang barsel

Anmeld

20. august 2013

mrhl

esioul skriver:

har man ikke kun 12 klip? altså 12 måneder?

Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til

Jo. Men da jeg efter 12 måneders barsel rammer november måned, og skolestart ligger i august, kan jeg søge dispensation og få SU frem til skolestart og dermed holde længere barsel.

Anmeld

20. august 2013

esioul

mrhl skriver:

Jo. Men da jeg efter 12 måneders barsel rammer november måned, og skolestart ligger i august, kan jeg søge dispensation og få SU frem til skolestart og dermed holde længere barsel.

ahh på den måde

jeg tror helt klart jeg ville vælge længere barsel så.

Anmeld

20. august 2013

mrhl

Lykke:) skriver:

Jeg er sygemeldt nu, på SU og fra november 13 og frem til Februar 15 er jeg på barsel. De ekstra måneder udover de 12 fødselsklip er på normal SU. (For mit vedkommende) jeg ved ikke om det er det samme på alle uddannelser.

Men min pointe er, at jeg er nået frem til, at jeg er glad for, at jeg først starter igen når min dreng er over et år. Så bliver det hele lidt mere overskueligt i min verden og så tror jeg det gælder om at gribe chancen når den er der, i forhold til en lang barsel

Månederne udover de 12 ekstraklip vil også være almindelig SU i mit tilfælde

Ja, man bør nok gribe chancen når den er der. Og jeg går ikke udfra at man ligefrem ærger sig over at få mere tid sammen med sit barn Det er mest den der med, at jeg skal skubbe min egen uddannelse når jeg allerede er bagud, der er lidt irriterende. Men det hele kommer nok også mere i perspektiv når barnet er der.

Anmeld

20. august 2013

esioul

mrhl skriver:

Eller ved det faktisk ikke. Synes måske 19 måneder er i overkanten, når man har en uddannelse man også gerne vil videre med.

Jeg havde nok valgt de 11 måneder og så startet op på studiet der.

Anmeld

20. august 2013

mrhl

esioul skriver:

Eller ved det faktisk ikke. Synes måske 19 måneder er i overkanten, når man har en uddannelse man også gerne vil videre med.

Jeg havde nok valgt de 11 måneder og så startet op på studiet der.

Det er også det jeg tænker.
Jeg tror det ville være anderledes hvis det var en videregående uddannelse jeg var i gang med, for så var jeg ligesom allerede et skridt videre. Men jeg er stadig "bare" i gang med at få min studenterhue, og det ville være rart at få den snart

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.