Anonym skriver:
Hej piger,
Jeg har valgt at være anonym, da jeg føler mig en smule flov over mine tanker. 
Kæresten og jeg er sidst i 20'erne, har været sammen i 9 år og boet sammen de 8 af dem.
Han har altid sagt, at han ikke ville giftes, at det havde han intet behov for. Jeg har - efter jeg mødte ham - gerne ville giftes engang, men accepteret at det ikke er noget for ham, og at han på ingen måde er romantisk anlagt.
Nu venter vi vores første barn (termin i 2013), og vi glæder os rigtig meget!
Efter kæresten fandt ud af, hvor meget papirarbejde, der er i, at sikre hans rettigheder med hensyn til den lille (faderskabsattest, opdeling af forældremyndighed, osv - han tænker stadig ikke over de økonomiske aspekter), har han ændret sit synspunkt mht. ægteskab lidt.
For noget tid siden da vi var til et bryllup, meldte han ud, at hvis han nogensinde skulle giftes, så skulle det IKKE være i en kirke, der skulle IKKE være nogle taler, festsange, traditioner, osv. Jeg er ikke religiøs, og vi går ikke rigtig op i traditioner i min familie, så det ville være ok for mig, selvom jeg da gerne vil giftes på vores årsdag (ligger i starten af året), være smuk og i hvidt, have en tale fra ham og jah... have en bare lidt romantisk dag. 
MEN! For nogle måneder siden en aften lige inden vi faldt i søvn, fortæller han mig, at han har tænkt lidt på datoer, men hvis det skal være inden den lille kommer, så ved han ikke rigtig, og hvad jeg synes. Lige i øjeblikket må jeg indrømme jeg blev lidt negativ, for han ved godt, at det er lidt en drøm for mig med et frieri, så jeg endte med at sige, at vi blev nok gift engang efter han havde friet! Til det mumlede han bare, om det nu også skulle være nødvendigt.
Vi har kun talt om det en gang siden, da et familiemedlem nævnte, at nu måtte det da også snart være vores tur! Jeg svarede, at det vidste jeg ikke noget om, hvortil han sagde til mig, at piger kunne jo også godt tage initiativet... 
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er mig der er hormonel og for sart her. Men hvis det bare skal være en vielse uden noget som helst andet, som er det han egentlig ønsker, er det så for meget forlangt, at han så i det mindste er romantisk nok til at fri? Jeg forventer ikke noget stort frieri, der behøver ikke være nogen ring, han skal ikke på knæ, det behøver ikke være forberedt, jeg vil bare gerne have, at han rent faktisk stiller mig spørgsmålet! Om jeg vil gifte mig/dele resten af mit liv med ham?
Jeg har haft overvejet meget, hvordan jeg egentlig bør forholde mig til det hele. Om jeg bør forblive passiv og håbe, at han på et tidspunkt frier af sig selv alligevel. Eller om jeg skal imødekomme ham og spille ud med en dato, men så sætte krav om, at selve brylluppet bliver på mine præmisser i stedet (den, der frier, bestemmer)?
Men jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvordan jeg vil have det med aldrig at blive friet til. I det øjeblik jeg fortæller familie/venner at vi skal giftes/er blevet gift vil kommentarerne med det samme lyde ala: "Så friede han! Må jeg se ringen? Var han på knæ? Var det romantisk? Etc." Og jeg ved, det vil ærge mig hver gang jeg må sige: "Nej, han friede ikke, der var ingen ring og romantik, det var bare noget praktisk, der skulle overstås." 
Jeg føler mig lidt som en forkælet tøs, for det burde jo egentlig være fuldstændig lige meget. Det eneste der tæller er jo, at vi elsker hinanden og at vi er enige om at dele fremtiden sammen, ægteskab eller ej.
Men hvad siger I, piger? Hvordan synes I, jeg skal forholde mig til alt det her? Skal jeg give det nogle år mere og se om alt det her ægteskabssnak fra hans side i virkeligheden bare er lidt "jeg skal være far"-panik, som går over igen. Skal jeg håbe han frier, når nu terminen nærmer sig, så han slipper for papirnusseriet? Skal jeg tage "sagen i egen hånd" og så insistere på et mere romantisk bryllup, når jeg nu ikke får frieriet? Eller har I nogle helt andre ideer til hvordan jeg bør tackle det hele?
Vi blev gift på rådhuset, Han havde dog friet.
Men personligt er ingen af os til det store bryllup i kirken og "se mig gå ned at kirkegulvet i en kæmpe kjole jeg skal bruge en gang".
Vi brugte 10.000 kr i alt, blev viet på rådhuset - jeg var gravid, så tog vi sammen med familien og de nærmeste venner, i Tivoli og spiste i Grøften, senere fik folk der ville, turpas.
Det var SÅ hyggeligt! det eneste øv var at jeg var gravid og ikke kunne prøve noget i Tivoli, på min egen bryllupsdag... Men den har manden gjort op for.