Min mand var meget usikker på sig selv før første fødsel. Han har også noget med sygehuset - specielt "vores sygehus" for det var der, hans mor blev fejlbehandlet og døde.
I tillæg sagde hans far lige ud til ham, at det troede han ikke, at min mand ville kunne klare. (Jeg er glad for min svigerfar, men det der var tarveligt gjort!)
Vi snakkede lidt, og han gik totalt i forsvarsposition og sagde, at jeg skulle i hvert fald ikke regne med, at han sad der hele tiden og holdt mig i hånden. Jeg godtog det, selvom jeg blev hulens nervøs. I tillæg aftalte vi, at han bare skulle blive sidende ved min hovedende, han skulle ikke være tvunget til at se noget, han ikke ville se, og han skulle slippe at klippe navlesnoren over. Han var med til en fødselsgennemgang ved jordmoren (anbefales!), sådan så han også vidste, hvad han kunne forvente sig, og han kunne ikke minst få svar på sine spørgsmål fra en fagperson. Det hjalp ham rigtig meget. Hun fortalte en del om, hvad han kunne forvente, hvad han kunne hjælpe med osv. Og jeg så jo, at da det gik i gang, så vidste han på, hvad han skulle gøre, for han gjorde så, som hun havde sagt. I tillæg sagde jeg, at hvis han ville gå ud undervejs, så skulle han bare gøre det.
Da det endelig gik i gang var han utrolig hjælpsom, var ved min side hele tiden, hjalp med det, han kunne osv. Han trak sig ikke væk en eneste gang - men jeg tror det hjalp ham enormt at vide, at han havde muligheden - og så var han jo helt solgt, da vores datter åbnede øjnene for første gang, og det første hun så var ham.
Jeg tror, du kan hjælpe ham, ved at lade ham snakke med jordmoren - det er noget andet at høre ting fra en fagperson - og ved at lade ham vide, at han har muligheden for at trække sig tilbage, hvis han føler behovet. Så kan det godt være, han kan klare mere, end han selv tror lige nu.
Jeg havde ikke andre med. Min søster har født to af sine tre børn uden at manden var med, og hun har altid sagt, at de tog sig rigtig godt af hende undervejs, så jeg valgte at stole på, at det skulle gå fint, selvom min mand måtte gå ud.