Forstand på hunde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2013

Masig

Hej folkens

Min mand og jeg har netop skrevet under på et hus yaay! Vi overtager til 1. november. 

Derudover planlægger vi at gå i gang med projekt baby i slut august. 

Vi har i rigtig rigtig rigtig længe snakket om at få en hund, og vi har læst rigtig meget om forskellige hundes adfærd, mentalitet, kompetencer osv. 

Men nu vil jeg høre om der herinde er nogen der har nogle erfaringer at dele? 

Vi leder efter en hunderace der ikke skal gås voldsomt lange ture med flere gange om dagen (over 5. km. pr. tur), derudover skal det være en hund der ikke kun lytter til "lederen" i familien, den skal være nysgerrig, legesyg, lærenem. Vi vil dog ikke gå til hundetræning, men mere bare at den nemt skal kunne lære kommandoer som sit, dæk, osv. 
Den skal være venlig overfor andre dyr, vi har nemlig to katte i forvejen. og derudover skal det jo være en rigtig familiehund. 

Så skyd løs, har i nogle forslag til hunderacer vi kunne undersøge nærmere? :-) 

Først vil jeg lige sige at jeg stærkt vil fraråde at have både hvalp og baby samtidig. En hvalp kræver rigtig meget opdragelse, disciplin, opmærksomhed og omsorg og det er altså ikke altid lige til når man også har en lille baby der jo trods alt kommer i første række... hvis i skal igang med projekt baby nu her, vil jeg nok foreslå at i venter med hunden... Ellers få hunden nu og så vent lidt med baby, så hunden når at blive 1 1/2- 2 år gammel....

men ellers vil jeg foreslå enten en lille hund i form af cavalier, shih tzu, bomuldshund eller lignende. De skal som regel ikke have mere end tyve min gåtur ad gangen... Og er rimelig lærenemme og familieegnede... Skal den være større er en grand danois temmelig "doven" og tung, så den skal heller ikke have voldsomt meget motion...

labrador, Golden osv er meget lærenemme og udpræget familiehunde, men de skal altså bruges. Det er brugshunde, så de skal have motion og masser af mental stimulering. Det skal alle hunde selvfølgelig, men især brugshunde, hyrdehunde m.m. Skal have meget af den slags...

Pas også på med jagthunderacer når I har katte, det kan sagtens fungere, men man kan også være uheldig at instinktet sætter ind og de jagter kattene konstant...

og så stemmer jeg klart i med resten af koret mht træning. Det er virkelig godt givet ud både af penge og tid og man lære meget mere om sin hund end man lige kan gennem bøger og "hjemmetræning"... Og hunden får virkelig meget ud af det, både i forhold til mental stimulering og det sociale med andre hunde og så er bonus jo at man får et helt specielt forhold til sin hund ved at have den aktivitet med den udover familietiden derhjemme. 

det er mine råd, og ellers god hundejagt når den tid kommer 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2013

Masig

Hej folkens

Min mand og jeg har netop skrevet under på et hus yaay! Vi overtager til 1. november. 

Vi har i rigtig rigtig rigtig længe snakket om at få en hund, og vi har læst rigtig meget om forskellige hundes adfærd, mentalitet, kompetencer osv. 

Vi leder efter en hunderace der ikke skal gås voldsomt lange ture med flere gange om dagen (over 5. km. pr. tur), derudover skal det være en hund der ikke kun lytter til "lederen" i familien, den skal være nysgerrig, legesyg, lærenem. Vi vil dog ikke gå til hundetræning, men mere bare at den nemt skal kunne lære kommandoer som sit, dæk, osv. 
Den skal være venlig overfor andre dyr, vi har nemlig to katte i forvejen. og derudover skal det jo være en rigtig familiehund. 

Dobbelt

Anmeld

30. juni 2013

Albertsen92

Vil IKKE anbefale labrador, det er jagthunde og kræver meget motion. De bliver let smælder fede, hvis de ikke får den motion de skal have. Det havde jeg ikke valgt til jeres behov.

Jeg ville nok også sige cavallier, som mange har anbefalet. Men man kan tage sådan en hunde test på nettet, prøv at søg på 'hvilken hund ville passe til mig' eller sådan noget.

Ellers kan jeg virkelig også anbefale en chi chu

Anmeld

30. juni 2013

Albertsen92

Eller tag på et internat, der sidder mange søde hunde, der allerede er opdraget og renlige, og den værste hvalpetid er overstået. Så gør man også noget godt

Anmeld

1. juli 2013

Aabye

MGN~NGM<3 skriver:

Vi har haft rigtig meget bøvl med vores dengang. HAr haft kontakt til adskillige dyrelæger, opdrættere, dyreinternater osv som alle anbefalede os at købe en der var blandet med en smule andet.

Men sandt, hvis man skal købe en der er raceren, så bør man gå alle tænklige ting igennem, og især en SÅ stærkt indavlet race som blandt andet mopsen og den franske er.

Ved de stærkt indavlede mopser, kan man ende med, at skulle skære en af folderne af omkring næsten, hvis de ikke skal døje for meget med vejrtrækningen. Vi havde selv kontakt med forskellige dyreklinikker dengang, som anbefalede os at lade vores operere for hendes skyld.

Det er netop derfor jeg siger at man skal købe ved en god og seriøst opdrætter der vil racen det bedste.. Jeg går slet ikke ind for at blande hunde.. Og vil ALDRIG anbefale nogen at købe en blandingshund..

Når du blander hunde kan du risikere at få alt det dårlige fra begge hunde (her snakker jeg arvelige sygdomme)...

Fru hansen henne i nr 26 tjekker jo ikke hendes hund med røntgen fordi at den ikke vil ud når det er koldt.. Hun tror jo bare at hun har en sær hund.. Men den er jo så sød, så selvfølgelig skal den have hvalpe med fru olsens blandingshund for den er jo også sød..

Hvis den hund så senere skal indgå i avl så skal du tjekke for alle de racers sygdomme inden du parer... Hvad så hvis du har en hund med 5 racer? Så er det en lang liste der skal tjekkes af inden man avler.. For man sender vel ikke lorten vidre? En blandingshund er IKKE sundere end en tavle hund.. Den eneste grund til at man ved hvor mange racehunde med tavle der døjer med sygdomme er jo netop fordi det er dokumenteret... 

At man så køber en syg tavlehund er i min verden så fordi man enten ikke har gjort sit forarbejde ordentligt, man ikke har taget sine forholdsregler med hunden (her popper i sær gravhund op der får rygproblemer fordi man når den er unghund lader den hoppe op og ned af sofaen), eller fordi opdrætter ikke har rent mel i posen

Anmeld

1. juli 2013

Kief31

Hej folkens

En dansk svensk gårdhund er et rigtig godt bud, men sørg for at finde en med stamtavle, da der mange gange er krydset med diverse terrier, i dem uden. Det giver et helt andet sind..
http://www.dsgk.dk/
http://www.lucinde.dk/parringer.html

Anmeld

1. juli 2013

Aabye

Albertsen92 skriver:

Vil IKKE anbefale labrador, det er jagthunde og kræver meget motion. De bliver let smælder fede, hvis de ikke får den motion de skal have. Det havde jeg ikke valgt til jeres behov.

Jeg ville nok også sige cavallier, som mange har anbefalet. Men man kan tage sådan en hunde test på nettet, prøv at søg på 'hvilken hund ville passe til mig' eller sådan noget.

En labrador bliver smælder fed fordi den er for glad for mad og de nærmest æder til de falder om.. 

Så at de let bliver smælder fede er rigtigt, men det er ikke kun fordi de ikke får nok motion.. det er en kombination af for lidt motion og for meget mad.. 

Mange giver godbidder til hunden og så får den ellers bare lige 3-400 gram foder hvor man lige skal huske at når man har trænet den og givet den nærmest 100 gram godbider så skal det fratrækkes maden...

Anmeld

1. juli 2013

Chevro

Helene Lund skriver:

Hej folkens

Labrador <3

Dog vil jeg sige, at hvis jeg vidste vi skulle have børn så hurtigt - havde jeg ikke valgt at få hund.

Vores sviner helt vildt! Støvsuger 4 gange om dagen, for at min søn ikke skal ligne en hårbold!

Flere i vores familie vil gerne have hund, men jeg fraråder det - da de har 3 børn og gerne leger meget på gulvet. Men det er jo meget individuelt :-)

Havde jeg været bagklog i starten, havde jeg valgt børn og så set om der var plads / tid til hund. Nu har vi hende og hende hende meget! Men det kræver tid, penge og gåture - selv om man har en nem hund skal de stadig luftes når børnene endelig er faldet i søvn osv.

:-) Undskyld mit indlæg! Men jeg ønsker bare at man gør det rigtige (; og så kom der lige en anden vinkel på børnefamilier og hund :-)

Anmeld

1. juli 2013

Chevro

Chevro skriver:

Labrador <3

Dog vil jeg sige, at hvis jeg vidste vi skulle have børn så hurtigt - havde jeg ikke valgt at få hund.

Vores sviner helt vildt! Støvsuger 4 gange om dagen, for at min søn ikke skal ligne en hårbold!

Flere i vores familie vil gerne have hund, men jeg fraråder det - da de har 3 børn og gerne leger meget på gulvet. Men det er jo meget individuelt :-)

Havde jeg været bagklog i starten, havde jeg valgt børn og så set om der var plads / tid til hund. Nu har vi hende og hende hende meget! Men det kræver tid, penge og gåture - selv om man har en nem hund skal de stadig luftes når børnene endelig er faldet i søvn osv.

:-) Undskyld mit indlæg! Men jeg ønsker bare at man gør det rigtige (; og så kom der lige en anden vinkel på børnefamilier og hund :-)

Hende hende * - ELSKER hende!

Anmeld

6. juli 2013

Camilla <3

Albertsen92 skriver:

Der er jeg ikke helt enig

Vores labrador kan sagtens fede den i sengen en hel dag, som f.eks. i dag. Vi var ude og lege med fodbold igår aftes.  

Og ellers har vi kun været ude og gå små ture i dag, og søge efter og kaste med pind, bare lige 2 x 15 minutter.

Hun er rolig indenfor, selvfølgelig lige med undtagelse af, når lillesøster driller og tirrer hende, men når vi kommer ud og skal lege, så er hun helt vildt energisk  

Med hensyn til at de nemt bliver overvægtige, det syntes jeg nu ikke.  

Vi har altid gået meget op i, at hun netop ikke bliver overfedet, så hendes mad bliver vejet! Men vi er dog ikke helt fanatiske. Spiser vi rugbrød, jamen så falder der gerne et stykke af til hende også og får vi ikke lige spist op, jamen så får hun også gerne lidt der.  

Mine forældres labrador får ikke vanvittigt meget motion, for hun gider simpelthen ikke! Og hun er nu ikke vildt overvægtig  

Så det er nok lidt hvad man gør det til  

Jeg syntes jo ikke at en time om dagen i parken er meget for os + de små gåture i løbet af dagen. Men det kan jo være meget for andre. Der syntes jeg nok at 2 timer + af intensiv motion er meget + gåture er meget!  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.