Hej folkens
Min mand og jeg har netop skrevet under på et hus
yaay! Vi overtager til 1. november.
Derudover planlægger vi at gå i gang med projekt baby i slut august.
Vi har i rigtig rigtig rigtig længe snakket om at få en hund, og vi har læst rigtig meget om forskellige hundes adfærd, mentalitet, kompetencer osv.
Men nu vil jeg høre om der herinde er nogen der har nogle erfaringer at dele?
Vi leder efter en hunderace der ikke skal gås voldsomt lange ture med flere gange om dagen (over 5. km. pr. tur), derudover skal det være en hund der ikke kun lytter til "lederen" i familien, den skal være nysgerrig, legesyg, lærenem. Vi vil dog ikke gå til hundetræning, men mere bare at den nemt skal kunne lære kommandoer som sit, dæk, osv.
Den skal være venlig overfor andre dyr, vi har nemlig to katte i forvejen. og derudover skal det jo være en rigtig familiehund.
Så skyd løs, har i nogle forslag til hunderacer vi kunne undersøge nærmere? :-)
Først vil jeg lige sige at jeg stærkt vil fraråde at have både hvalp og baby samtidig. En hvalp kræver rigtig meget opdragelse, disciplin, opmærksomhed og omsorg og det er altså ikke altid lige til når man også har en lille baby der jo trods alt kommer i første række... hvis i skal igang med projekt baby nu her, vil jeg nok foreslå at i venter med hunden... Ellers få hunden nu og så vent lidt med baby, så hunden når at blive 1 1/2- 2 år gammel....
men ellers vil jeg foreslå enten en lille hund i form af cavalier, shih tzu, bomuldshund eller lignende. De skal som regel ikke have mere end tyve min gåtur ad gangen... Og er rimelig lærenemme og familieegnede... Skal den være større er en grand danois temmelig "doven" og tung, så den skal heller ikke have voldsomt meget motion...
labrador, Golden osv er meget lærenemme og udpræget familiehunde, men de skal altså bruges. Det er brugshunde, så de skal have motion og masser af mental stimulering. Det skal alle hunde selvfølgelig, men især brugshunde, hyrdehunde m.m. Skal have meget af den slags...
Pas også på med jagthunderacer når I har katte, det kan sagtens fungere, men man kan også være uheldig at instinktet sætter ind og de jagter kattene konstant...
og så stemmer jeg klart i med resten af koret mht træning. Det er virkelig godt givet ud både af penge og tid og man lære meget mere om sin hund end man lige kan gennem bøger og "hjemmetræning"... Og hunden får virkelig meget ud af det, både i forhold til mental stimulering og det sociale med andre hunde og så er bonus jo at man får et helt specielt forhold til sin hund ved at have den aktivitet med den udover familietiden derhjemme.
det er mine råd, og ellers god hundejagt når den tid kommer