Forstand på hunde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juni 2013

Bare mig..

Klart en mops! Det er en fantastisk dejlig hund, som elsker alle mennesker. 

Vi havde en, og fortrød hende aldrig!! Hun var dog importerer fra polen (vi var for naive) og endte med enorme problemer. Så her er det SÅ vigtigt at man hører andre hvor de har deres fra. En god ide er at købe en der er blandet med noget andet fx 25% dansk svensk gårdhund 75% mops. 

Men en mops vil jeg til enhver told anbefale til familiehund og med de kriterier du har

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2013

Faith

Helt klart en Cavalier king Charles spaniel

Anmeld

29. juni 2013

gonefishing

Helene Lund skriver:

Hej folkens

Min mand og jeg har netop skrevet under på et hus yaay! Vi overtager til 1. november. 

Derudover planlægger vi at gå i gang med projekt baby i slut august. 

Vi har i rigtig rigtig rigtig længe snakket om at få en hund, og vi har læst rigtig meget om forskellige hundes adfærd, mentalitet, kompetencer osv. 

Men nu vil jeg høre om der herinde er nogen der har nogle erfaringer at dele? 

Vi leder efter en hunderace der ikke skal gås voldsomt lange ture med flere gange om dagen (over 5. km. pr. tur), derudover skal det være en hund der ikke kun lytter til "lederen" i familien, den skal være nysgerrig, legesyg, lærenem. Vi vil dog ikke gå til hundetræning, men mere bare at den nemt skal kunne lære kommandoer som sit, dæk, osv. 
Den skal være venlig overfor andre dyr, vi har nemlig to katte i forvejen. og derudover skal det jo være en rigtig familiehund. 

Så skyd løs, har i nogle forslag til hunderacer vi kunne undersøge nærmere? :-) 

Med mindre i vil skaffe Jer en gammel hund, så tror jeg ikke man slipper for at gå til hundetræning. Hunde især hvalpe kræver MEGET, og har meget energi som skal ud, og får hunden ikke den motion den skal bruge bliver den skør, lige meget hvilken race i anskaffer Jer.

Hvis det skal være noget "hygge, hygge" uden det store arbejde, så anskaf Jer en kat i stedet for

Anmeld

29. juni 2013

0siv0

Vær for guds skyld på vagt overfor anbefalinger på baggrund af, at folk har "den-og-den" hund, der er sød og god, som der hurtigt kommer i en tråd som denne. Jeg er sikker på, at alle de nævnte hundeeksempler virkelig er søde og rare og nemme, men det ændrer ikke på, at man i mange tilfælde holder en racehund "på trods" af det, den er lavet til.

Slædehunde er lavet til at løbe, og labradoren er en jagthunderace lavet til at arbejde. At racen efterhånden er så udvandet på grund af dens appel som familiehunde ændrer ikke ved, at det er en race lavet til at bestille noget, og i mine øjne er det synd og skam at holde dem uden at træne dem.

Vælg en race, der er lavet til at være hyggehund/skødehund, og hold jer fra resten - så har projektet størst chance for at lykkes

Anmeld

29. juni 2013

esioul

0siv0 skriver:

Vær for guds skyld på vagt overfor anbefalinger på baggrund af, at folk har "den-og-den" hund, der er sød og god, som der hurtigt kommer i en tråd som denne. Jeg er sikker på, at alle de nævnte hundeeksempler virkelig er søde og rare og nemme, men det ændrer ikke på, at man i mange tilfælde holder en racehund "på trods" af det, den er lavet til.

Slædehunde er lavet til at løbe, og labradoren er en jagthunderace lavet til at arbejde. At racen efterhånden er så udvandet på grund af dens appel som familiehunde ændrer ikke ved, at det er en race lavet til at bestille noget, og i mine øjne er det synd og skam at holde dem uden at træne dem.

Vælg en race, der er lavet til at være hyggehund/skødehund, og hold jer fra resten - så har projektet størst chance for at lykkes

Nu var det jo også hunde hun skulle søge nærmere på og ud fra det finder hun jo ud af om de kan tilbyde hunden det den kræver.

Vi kan jo ikke sidde og skrive romaer om vores hunderace herinde, men blot sige hvilken oplevelse vi har af racen

Anmeld

29. juni 2013

Aabye

Jeg vil anbefale en af selskabsracerne.. 
Hvordan har i det med pelspleje?

Mopsen er som en anden nævner en god hund, den kræver ikke voldsomt meget men man skal IKKE købe en blandning.. Køb en raceren hund med en god stamtavle så du kan SE hvad der ligger i generne.. Vælger i en mops skal i have en fra en erfaren opdrætter der har testet sine hunde for arvelige sygdomme.. Hvis i gør det er det "nemmest" at undgå problemer..

Pudel hunden er også en god hund og en NEM hund.. Kræver ikke voldsomt meget.. Fælder ikke.. Men skal dog klippes hver 3 mdr.. En pudel hund behøver ikke være i løveklip (pompom over det hele). Den er en utrolig glad, venlig og lærenem hund.. Yderst intelligent.. Og den kommer i 4 størrelser.. Helt fra 25 cm høje til 60 cm høje.. 

Anmeld

29. juni 2013

Gittemor09

fransk bulldog

labrador (du kan dog risikere du får en energisk)

golden retriever

cavalier king charles

Anmeld

29. juni 2013

Bare mig..

Line - med 2 boblinger skriver:

Jeg vil anbefale en af selskabsracerne.. 
Hvordan har i det med pelspleje?

Mopsen er som en anden nævner en god hund, den kræver ikke voldsomt meget men man skal IKKE købe en blandning.. Køb en raceren hund med en god stamtavle så du kan SE hvad der ligger i generne.. Vælger i en mops skal i have en fra en erfaren opdrætter der har testet sine hunde for arvelige sygdomme.. Hvis i gør det er det "nemmest" at undgå problemer..

Pudel hunden er også en god hund og en NEM hund.. Kræver ikke voldsomt meget.. Fælder ikke.. Men skal dog klippes hver 3 mdr.. En pudel hund behøver ikke være i løveklip (pompom over det hele). Den er en utrolig glad, venlig og lærenem hund.. Yderst intelligent.. Og den kommer i 4 størrelser.. Helt fra 25 cm høje til 60 cm høje.. 

Vi har haft rigtig meget bøvl med vores dengang. HAr haft kontakt til adskillige dyrelæger, opdrættere, dyreinternater osv som alle anbefalede os at købe en der var blandet med en smule andet.

Men sandt, hvis man skal købe en der er raceren, så bør man gå alle tænklige ting igennem, og især en SÅ stærkt indavlet race som blandt andet mopsen og den franske er.

Ved de stærkt indavlede mopser, kan man ende med, at skulle skære en af folderne af omkring næsten, hvis de ikke skal døje for meget med vejrtrækningen. Vi havde selv kontakt med forskellige dyreklinikker dengang, som anbefalede os at lade vores operere for hendes skyld.

Anmeld

29. juni 2013

Fenja09

Helene Lund skriver:

Hej folkens

Min mand og jeg har netop skrevet under på et hus yaay! Vi overtager til 1. november. 

Derudover planlægger vi at gå i gang med projekt baby i slut august. 

Vi har i rigtig rigtig rigtig længe snakket om at få en hund, og vi har læst rigtig meget om forskellige hundes adfærd, mentalitet, kompetencer osv. 

Men nu vil jeg høre om der herinde er nogen der har nogle erfaringer at dele? 

Vi leder efter en hunderace der ikke skal gås voldsomt lange ture med flere gange om dagen (over 5. km. pr. tur), derudover skal det være en hund der ikke kun lytter til "lederen" i familien, den skal være nysgerrig, legesyg, lærenem. Vi vil dog ikke gå til hundetræning, men mere bare at den nemt skal kunne lære kommandoer som sit, dæk, osv. 
Den skal være venlig overfor andre dyr, vi har nemlig to katte i forvejen. og derudover skal det jo være en rigtig familiehund. 

Så skyd løs, har i nogle forslag til hunderacer vi kunne undersøge nærmere? :-) 

Der findes rigtig mange hunde som sagtens kan leve op til jeres krav, men jeg synes det er synd for både jer og hvalpen hvis i undlader at gå til hvalpetræning med den og evt. også "fortsætter-hold". For det første lære i rigtig meget om jeres hvalp, hvalpen lærer meget om jer og i får et rigtig godt tillidsforhold. Derudover er i med til at skabe gode sociale relationer, så hvalpen bliver vant til at omgås andre hunde - store som små.

Når det er sagt så skal i nok finde jer en hund der er en lille race for selvom f.eks Labradoren er en SKØN familiehund, så er det en mellemstor hund og den kræver motion.  

Min første tanke er en bomuldshund, det er en lille race og den tåles af alle mennesker - også dem med allergi.

I skal finde en hunderace som ikke er avlet til jagt, vagt eller hyrde, men en som er avlet som selskabshund. Sådan en race vil være det mest optimale for jer.

Men overvej om i ikke skal gå træning med den!

/Fenja

Anmeld

30. juni 2013

LilleChelle

Jeg synes det er en underlig tendens der er kommet i Danmark - ingen hunde er lavet til at gå et vis antal km. hver dag for at blive trætte. 

- Hunde skal lige som vi, have arbejde til hjernen for at blive ordentlige trætte. 

Så i vil i princippet kunne købe en border collie, og så bare hjerneaktivere den - selvom det er en hyrdehund helt ind til knoglerne, har den ikke brug for at løbe flere km. hver dag. Den har brug for træning til hjernen for at blive træt. 

Det er svært at rådgive om hvilken hund i skal vælge, når der ikke er skrevet noget om størrelse, pelspleje, udseende, osv. i beskrivelsen. I princippet kan det være alt fra en chihuahua til en grand danois  

Og så vil jeg lige slå en streg for hundetræning - hundetræning er ikke kun for føreren, men lige så meget for hunden. Hunden lærer at være social med andre hunde, lærer at træne med andre hunde som forstyrrelser, og så får man bare et andet syn på ens hund når man ser den i forskellige situationer. Og ikke mindst, man har en fagperson at søge råd ved. På unghundeholdet er man ikke ene om at have hunde i teenageperiode - hvilket man ofte kan føle hvis man bare render rundt derhjemme og måske mødes med nogle gamle hunde i hundeskoven en gang imellem. 

TRÆNING - TRÆNING - TRÆNING. Det er de bedste penge man kan investere i sin hund. 

Uanset om man har haft 10 hunde eller det er den første hund - så skal man altså afsted til hundetræning. Og en hund bliver ALDRIG for gammel til træning. 

Igen, ingen hunde behøver et vis antal km. hver dag for at fungere. Det de behøver er træning til hjernen, omsorg og nærvær, tisse/skide og spise  

Hilsen en DKK Hvalpe-/og grundinstruktør og KTH-instruktør. 

- Som du selvfølgelig altid er velkommen til at kontakte privat også  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.