Anonym skriver:
Hmm... Hvordan forklare jeg dette? Jeg tror bestemt at jeg lider af angst... har gået til psykolog, bla. For at arbejde med disse "tanker"... Nogle gange, når jeg er mest sårbar, kan jeg PLUDSELIG få en tanke ind mit hoved! Som feks. Måske elsker jeg ikke mit barn, tænk hvis jeg bliver morder en dagellet tænk hvis jeg faktisk er pædofil og alt muligt andet forfærdeligt!!!??? Jeg kan få de mest forfærdelige tanker, som de fleste gange desværre ikke "blot" forbliver tanker.... "de" vokser og vokser, og sættet dig til angst. Jeg får et rigtig kRftigt sug i maven, og koldsved. Mit hjerte hamre derud ad og jeg får det fysisk dårligt!! Jeg ville sådan ønske at jeg bare kunne sige "hold nu op med at tro på de latterlige tanker...det er din hjerne det spillet dig et pus" men alligevel får jeg på en eller anden måde overbevist mig selv om, at det måske passere alligevel? Nogen der har god erfaring med nogle terapeuter der kan hjælpe mig med at fjerne min angst, når den i alle mulige forklædninger dukker op? Er der en god måde at fjerne eller dæmpe angsten selv? Tak fordi du/i læste med... Jeg kan vel ikke være den eneste i hele verden, som lider af disse angst/tanker, som pludselig dukker op
Jeg lider selv af angst, men for mig lyder det som om problemet ligger i at du er bange for de tanker du selv skaber inde i hovedet?
I så fald vil jeg anbefale dig at starte til noget mindfullness i samarbejde med en psykolog. Her lærer du at håndtere tanker og lade dem passere i stedet for at dvale i dem.
Jeg går selv i et forløb hvor det først var personlige timer med en psykiater og herefter gruppeterapi hvor vi blandt en masse andet også arbejder med mindfullness øvelser.
Jeg kan huske at jeg en gang så en udsendelse om folk med diverse psykiske lidelser og om hvorvidt de præsterede bedre eller dårligere end folk der ikke led af noget. Her var der en kvinde med OCD som fortalte om noget der lyder som det du har. Hun var også frygtelig bange for de tanker der spontant kunne dukke op i hendes hoved, eks. hvis hun nu slog sine højt elskede børn ihjel. Men psykologerne forklarede at alle får den slags tanker uden at man hverken er sur eller ked af sine børn, - de dukker bare op nogen gange blandt alt det andet.
Det bliver dog først et problem når man reagerer på de tanker. Eksempelvis ved at dvæle ved dem og tænke videre over dem, handler på dem eller som i dit tilfælde bliver bange for dem.
Jeg tror du skal opsøge hjælp til hvordan du fremover kan lære at håndtere dine tanker og ikke mindst tale om at det er okay, for man kan ikke altid gøre for hvilke tanker der dukker op -kun hvilke tanker man vil tænke videre over 
Jeg ønsker dig al held og lykke 
Anmeld