Anonym skriver:
Hmm... Hvordan forklare jeg dette? Jeg tror bestemt at jeg lider af angst... har gået til psykolog, bla. For at arbejde med disse "tanker"... Nogle gange, når jeg er mest sårbar, kan jeg PLUDSELIG få en tanke ind mit hoved! Som feks. Måske elsker jeg ikke mit barn, tænk hvis jeg bliver morder en dagellet tænk hvis jeg faktisk er pædofil og alt muligt andet forfærdeligt!!!??? Jeg kan få de mest forfærdelige tanker, som de fleste gange desværre ikke "blot" forbliver tanker.... "de" vokser og vokser, og sættet dig til angst. Jeg får et rigtig kRftigt sug i maven, og koldsved. Mit hjerte hamre derud ad og jeg får det fysisk dårligt!! Jeg ville sådan ønske at jeg bare kunne sige "hold nu op med at tro på de latterlige tanker...det er din hjerne det spillet dig et pus" men alligevel får jeg på en eller anden måde overbevist mig selv om, at det måske passere alligevel? Nogen der har god erfaring med nogle terapeuter der kan hjælpe mig med at fjerne min angst, når den i alle mulige forklædninger dukker op? Er der en god måde at fjerne eller dæmpe angsten selv? Tak fordi du/i læste med... Jeg kan vel ikke være den eneste i hele verden, som lider af disse angst/tanker, som pludselig dukker op
Nu vil jeg være helt ærlig her!
Jeg tror altså at, (alt med måde) det er ok normalt. Hvis ikke så er jeg altså også angst!
Jeg har en PTSD fra jeg var 15 år gammel, og på trods af at jeg aldrig fik hjælp psykologisk på det, så kom jeg ud på den anden side med KUN mareridt og en "nød plan". Altså "nød planen" går ud på at jeg i forskellige situationer kan udtænke en nødplan, "hvad nu hvis".
F.eks. er min mand og jeg ude og køre taxa på vej til en fest, hvis nu taxaen kører galt, hvad gør jeg så? altså jeg er i alarmberedskab i forskellige sitautioner.
Dette er jo nu blevet spejlet over på min datter, da hun jo nu er det vigtigste i mit liv. F.eks. var vi i vandland i ferien, vi skulle forbi et bassin på 4m dybte og jeg kan IKKE svømme. Jeg blev i 3 sek lidt panisk inderst inde ved tanken om "hvad hvis min datter falder i", så gik jeg udenom med min datter og næsten kravlede på væggen for at komme forbi.
Det jeg prøver at sige er at jeg tror man skal passe på med at gøre sig selv mere "syg" end man er, ALLE mødre har bekymrende tanker om deres børn. "hvad hvis bebs får fat i en stor kniv i skuffen eller jeg taber noget kogende vand i det mit barn løber rundt i køkkenet".
Jeg tror det vigtigste er at du tænker på at du IKKE er syg eller unormal, men prøver at tænke... "ok jeg ved jeg ikke bliver morder! med mindre det er fordi der er en der gør mit barn ondt", "jeg ved jeg ikke bliver pædofil fordi jeg synes det er klamt når man læser om mænd der voldtager børn på 2 måneder ect".
I det du er klar over det, tænker på det, og ikke bryder dig om tanken. Så lad det være en bekræftelse og tænk så på noget andet mere positivt.
Personligt så ville jeg godt kunne slå ihjel og blive morder. Når jeg læser om ham på 18 år fra Somalia som voldtog en 10 årig pige og griner ad det, bekender og anker dommen. SÅ kan jeg godt blive morder!!!