lagkage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2009

Susan1978

Tynen skriver:

Ja, jeg ville lave dobbelt portion - Just in case.

Lavede et lag med hver - Altså bund, hindbær, bund, toblerone, bund osv.
Men synes det var super nemt at lave det fyld der.. Det var faktisk det jeg var mest nervøs før men det KAN da næsten ikke gå galt.

Dog synes jeg ikke skildpaddefyld er så godt. Det smager utrolig meget af sprut (Men måske er det bare mig der har abstinenser efter en kold ice????!  )

okay..  tak Trine

så mangler jeg bare at finde en opskrift på kagebunden. :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2009

Tynen

Altså.. uden at skulle gøre mig klog på det mener jeg altså at der er mange derinde der laver bunde af den der hedder "Verdens nemmeste chokoladekage" og så laver sytrådstricket..

Du kan finde den under den lange tråd med opskrifter derinde...

Men måske du lige skulle vente og se om nogle af de hardcore bakers kommer på med bedre svar senere

Anmeld

6. juli 2009

linemus

Nu har jeg overstået mit "projekt mariehøne", så nu er jeg en del klogere.

Jeg lavede "Verdens nemmeste chokoladekage", og den er god, men jeg synes, kagen blev for vammel og tung. Så næste gang vil jeg lave lyse bunde a la dem man køber. Har desværre ikke en opskrift (tror BM har en til lagkagebunde). Du kan jo bage en kage i en bradepande og dele den i tre bunde med sytrådstricket. Så får du i hvert fald en stor lagkage.

Af fyld brugte jeg hindbærmousse (som Trine) bare lidt modificeret og skildpaddefyld, som jeg altid putter i lagkager, for det er den bedste i verden. Jeg vil dog ikke gøre som trine, for det er før gået helt galt for mig, da flødeskummet smeltede pga. varm chokolade. En meget nemmere metode er at komme 1/2 l fløde og 8 skildpadder i en gryde, indtil det er smeltet. Derefter i køleskabet til næste dag, hvor det piskes til skum. Smelt, køl, pisk. NEMT.

Når I nu snakker om jordbær og det er sæson, så ville jeg lave en jordbærmousse/skum til det ene lag og lægge friske jordbær i mindre stykker i samme lag. Det gør det lidt friskere. Og en chokoladecreme i det andet lag. Du kan bruge al slags chokolade til opskriften med skildpadder (toblerone, daim, dumle...). Jeg ville lægge chokoladecremen i det nederste lag, for den er lidt tungere (har jeg lige erfaret).

God fornøjelse  Lad os høre og se, hvad det bliver til.

- Line

Anmeld

6. juli 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Hvis du laver Verdens nemmeste chokoladekage, kan det klart anbefales at komme revet skræl og saft fra en økologisk appelsin i. Det gør den væsentlig mere frisk i smagen, og tager en del af det tunge og vamle. Jeg brugte den originale opskrift et par gange, men efter en venindes modifikationer, kommer der nu altid skræl og saft i.

Jeg har en opskrift på lyse bunde, men synes personligt at de er rigtig søde, og der skal noget syrligt fyld i, for at den ikke bliver vammel-sød (lavede den med blåbær og hvid toblerone, og det blev virkelig virkelig sødt på den kvalme måde).

Anmeld

7. juli 2009

Susan1978

jeg tænker de her bunde ser rimelig overskuelige ud..

Disse bunde er dem som du kender fra klassiske lagkager rundt omkring i bager butikkerne. De er bløde og nemme at lave.

Ingredienser;
1 lagkage

100 g. Sukker
5 stk. æg
125 g. Hvedemel, sigtet
lidt vanilje marv fra en stang
lidt fint revet citron skal

fremgangsmåde;

sukker og æggeblommerne røres til skum. Derefter tilsættes det sigtede hvedemel og de stiftpiskede hvider. Massen bredes ud i passende tykkelse på hvidt papir som er smurt og drysset med lidt sukker, herefter stilles de på plader og bages i god varm ovn ved 180 grader i ca. 10- 15 minutter. Tag så ud og køl ned. Du er nu klar til at bruge dem til en dejlig lagkage.

Du kan også fylde en smurt spring form og derefter bage bundene heri. Tag så ud og køl ned, hvorefter du skære denne i flere tynde bunde.
Hvis du vil gøre det på denne møde skal bunden have ca. 25 30 minutter ved 180 grader.

Anmeld

9. juli 2009

Plysbjørnen

Tynen skriver:

Hmm.. Jeg brugte da ikke husblads..
Hvad er nu det for noget..

Jeg gik efter den her:

250 g. hindbær
1 spsk. sukker
Kornene fra ½ vaniliestang
1½ dl. yougurt
½ l. piskefløde

Bærerne optøes og moses ud med sukker og vanilie.
Yougurten vendes i hindbærrene.
Fløden pisken helt stift og vendes derefter sammen med det andet.
Stilles koldt min. 1 times tid før det puttes i kagen.

Det smager bedst dagen efter, så jeg vil nok smide det i kagen dagen før så det lige kan trække lidt.

Istedet for hindbær kan du bruge alle mulige slags bær
Og ja - jeg ville nok lave en dobbelt portion.

Til Tobleronecreme brugte jeg denne (Istedet for Toblerone kan du bruge alt mulig andet chokolade)

200 g. Toblerone
1/4 piskefløde

Chokoladen smeltes i vandbad og køles en smule.
Fløden piskes meget stiv og blandes med chokoladen.
Kan derefter ligges i kagen.
Det bliver hårdt efter 2 døgn.

Du trine, jeg har lige et par spørgsmål til din toblerone creme...

Du skrive at det bliver hårdt efter 2 dage, men jeg skal vel ikke lave det torsdag, for at stoppe den i kagen fredag og spise kagen lørdag vel???

Skal den ikke bare laves fredag??

Anmeld

9. juli 2009

Tynen

Jeg ville lave hele kagen færdig fredag og så lade den stå og trække til lørdag.

Nu har jeg kun infoen fra minmave, men læste om et par stykker der havde problemer med cremen fordi det blev hårdt efter for mange dage i køleren..
Så det er altså ikke noget jeg ved af erfaring

Anmeld

10. juli 2009

Plysbjørnen

Tynen skriver:

Jeg ville lave hele kagen færdig fredag og så lade den stå og trække til lørdag.

Nu har jeg kun infoen fra minmave, men læste om et par stykker der havde problemer med cremen fordi det blev hårdt efter for mange dage i køleren..
Så det er altså ikke noget jeg ved af erfaring

Okay trine, det vil jeg så prøve... tusind tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.