Åh hvor jeg kender det! Hele korthuset der vælter... alle de planer man har lagt, de drømme man har, som bare ødelægges.
For hvad er nu det rigtige at gøre? Se på alderen i forhold til den store og skynde sig at lave en ny baby eller vælge den økonomisk forsvarlige løsning og vente til man er i job? Og hvad så hvis man ikke kommer det inden for et halvt år? Et helt år? To år? Det er et umuligt valg at træffe!
Og størst af alt er sorgen og savnet. For det var jo lige nøjagtig DEN baby, man gerne ville have haft. Ikke nogen ny, ikke nogen anden - DEN BABY!
Folk omkring én der prøver at trøste.... de fleste gør det heldigvis godt - lader sorgen få den plads, den skal have. Men der er også rigtig meget "det er jo naturens gang" eller "nå men da var da heldigt, at det var allerede nu og ikke først når...." HOLD KÆFT! Lad være med at forsøge at pakke min sorg ned og ind og putte den i en kasse som en undskyldning. Den fylder! Og det skal den have lov til - lige så længe som det overhovedet er nødvendigt.
Jeg blir så harm over hvor lidt respekt en sorg over en abort har. For det ER en regulær sorg, men i lægeverdenen er det bare gynækologi. Jeg blev scannet 1. gang på en privatklinik, men ligeså snart jeg var inde i det offentlige system, sad jeg side om side med store gravide maver. Jeg mødte en gammel veninde i venteværelset på sygehuset inden samtalen om fremgangsmåde i forhold valg af aborttype. Hun skulle til MD-scanning. Jeg spurgte, om hun var glad og havde det godt? "Ja, kan man være andet, når man sidder her?" JA! Man kan være rigtig, skide ked af det og bund ulykkelig! Væggene var plastret til med tilbud om graviditetsyoga, hvad man skal spise, når man er gravid. De eneste magasiner man kunne læse var "Gravid" "Vores Børn" osv.... Da jeg var færdig hos lægen, skulle jeg selv gå ned på afdelingen, hvor jeg skulle indlægges og aflevere min journal - nede på gangen med alle de nyfødte. Hvad fanden er det for noget? Hvor usensitivt er det? Hvorfor er der ingen, som anerkender, at det fandme ER en sorg? Hvorfor skulle jeg have nyfødte og gravide maver tværet rundt i masken, mens jeg selv sad der og var så ulykkelig? Altså jeg ved da godt, at de ikke kan lave en hel afdeling for kvinder der skal have aborter, men de kunne da selv sende det papir rundt i huset? Argh! Syntes, det var så ulideligt!
SKRIV, Maria, når du får brug for det! Jeg er lige her...
Knus og flere knus
Anmeld