Jeg er så ked af min jordmoder :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2013

banana3

LilleChelle skriver:

Jeg synes ikke du overreagerer. 

Selvfølgelig skal man kunne komme i kontakt med sin jordemoder når man har brug for det !!! De er der for at hjælpe den gravide. 

Derudover, så blev jeg vejet HVER gang, ikke fordi jeg er overvægtig (i den lave ende af normalvægtig), men fordi hun fulgte med i hvordan kroppen forandrede sig og for at følge med i at jeg ikke lige pludselig lavede en kæmpe vægtstigning. 

Og så var det altså hende der spurgte om jeg havde sukkersyge i familien og hende der sendte en henvisning til sygehuset for at få lavet to glukosebelastninger (sukkersyge teste). Det er ikke lægen der skal gøre det, men jordemoderen. 

Jeg havde klart bedt om en ny jordemoder !! Man skal have det godt med den jordemoder man har igennem graviditeten, lige såvel som man skal have det godt med den man skal føde ved. 

Tusind tak for dit svar

Det kan være rigtig svært at gennemskue hvem der skal gøre hvad i forhold til graviditeten. Noget er ved lægen, og andet ved jordmoderen. Jeg tænker også at disse følelser og usikkerheden ikke er kommet ud af ingen ting, og overdrevet eller ej, så har jeg det virkelig ikke ret godt med at tænke på næste gang jeg skal op til hende, og det er heller ikke særlig hensigtmæssigt. Jeg prøver at ringe til jordmodercenteret og får en snak med dem, så må jeg prøve at tage den der fra

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2013

Sara.

LilleChelle skriver:

Jeg synes ikke du overreagerer. 

Selvfølgelig skal man kunne komme i kontakt med sin jordemoder når man har brug for det !!! De er der for at hjælpe den gravide. 

Derudover, så blev jeg vejet HVER gang, ikke fordi jeg er overvægtig (i den lave ende af normalvægtig), men fordi hun fulgte med i hvordan kroppen forandrede sig og for at følge med i at jeg ikke lige pludselig lavede en kæmpe vægtstigning. 

Og så var det altså hende der spurgte om jeg havde sukkersyge i familien og hende der sendte en henvisning til sygehuset for at få lavet to glukosebelastninger (sukkersyge teste). Det er ikke lægen der skal gøre det, men jordemoderen. 

Jeg havde klart bedt om en ny jordemoder !! Man skal have det godt med den jordemoder man har igennem graviditeten, lige såvel som man skal have det godt med den man skal føde ved. 

Du skriver det ikke er lægen men jordemoderen der står for at arrangere test for sukkersyge. Vil bare lige gøre opmærksom på at det er forskelligt fra sted til sted. Jeg blev testet ved min læge

Anmeld

13. maj 2013

modesty

Rockertand skriver:

Undskylder på forhånd, hvis jeg gør dig ked af det, men jeg synes du reagerer uhensigtsmæssigt, jeg har 3 børn, så tager det hele meget afslappet.
Hvorfor kontakter du jordemoderen og ikke din læge angående forstoppelsen? Det er helt klart en lægeopgave. Hvis du havde kontaktet din læge tidligt i forløbet, var problemet løst uden indlæggelse.
Jeg er aldrig blevet vejet ved jordemoderen, det vigtigste er ikke vægten, men om man samler væske, og det kan et simpelt tryk et par steder afsløre, det kan man faktisk selv gøre, så man løbende har fornemmelse af, hvordan kroppen reagerer.
Du skal naturligvis have stixet din urin, men en regulær undersøgelse for sukkersyge er en opgave, du skal snakke med lægen om.
Jeg har selv født et barn med 2 kar i navlesnoren, så spørg, hvis du vil vide noget. Min jordemoder med 30 års erfaring havde set det max. 10 gange, så hun havde begrænset viden, men jeg har oplevet hele forløbet og læst mig til resten.
Det med vandrejournalens udfyldelse synes jeg er at være lidt overfølsom, hvis det vigtigste står der, så er det fint.
Håber ikke, at jeg har været for hård.

Jeg er enig, jeg synes heller ikke at der er noget i forløbet der lyder specielt "slemt". Og som du også nævner, er mange af tingene en lægesag (blodprøver, forstoppelse). Måske er der lidt for høje/forkerte forventninger til hvad en jordemoder er for en størrelse?

Dog vil jeg sige at hvis kemien er skæv, er man i sin gode ret til at skifte. Det er vigtigt at man føler sig afslappet og tilpas i selskab med sin jordemoder.

Anmeld

13. maj 2013

tarkoflen

Jeg er kun blevet vejet en gang i min graviditet, det var ved lægen til det første lægebesøg, så det skal du ikke bekymre dig om hvis ikke du har problemer med vægten eller pludselig begynder at få meget væske i kroppen, så skal du ikke bekymre dig om det...

Forstoppelse vil jeg også mene er en lægesag og ikke noget JM skal tage sig af.

Med hensyn til kemi, så er der ingen tvivl om, at du skal have en anden JM, og det kan du sagtens ringe og sige på konsultationen det er slet ikke noget problem at få en anden JM, hvis kemien ikke er der, og det er den tydeligvis ikke i dit tilfælde! Og med hensyn til fødslen, så kan du også der bede om en anden JM, hvis det skulle vise sig, at være hende du har været hos, der er på vagt, jeg tror faktisk du kan få din nye JM til at skrive det ind i din journal, at du ikke ønsker at føde hos hende du har dårlig kemi med...

Anmeld

13. maj 2013

LilleChelle

Sara. skriver:

Du skriver det ikke er lægen men jordemoderen der står for at arrangere test for sukkersyge. Vil bare lige gøre opmærksom på at det er forskelligt fra sted til sted. Jeg blev testet ved min læge

Sidder du så i to timer og venter oppe hos lægen? 

Anmeld

13. maj 2013

Maja88

Jeg er aldrig blevet vejet ved min jm...

Glukosebelastning er ved lægen og ikke noget man baare lige kan gøre .. der skal man møde fastende.. måle blodsukker.. drikke sukkervand.. sidde stille i 2 timer og måle blodsukker igen..

Men det her lyder hårdt men sådan er det ikke mwnt.. det er rent undrene...

Men hvad havde du regnet med jm kunne gøre ved forstoppelsen?? Jeg tænker bare at alt som ikke indeholder baby. Altså man ikke kan mærke den osv.. så er det jo lægens bord man sidder ved.. som hvis man havde forstoppelse-uden at være gravid.. der er bare mit råd..

Anmeld

13. maj 2013

modesty

LilleChelle skriver:

Sidder du så i to timer og venter oppe hos lægen? 

Hvorfor skal man sidde og vente i to timer hos lægen?

Jeg fik også lavet alle blodprøver hos lægen, det foregik helt normalt, ved en almindelig lægekonsultation.

Anmeld

13. maj 2013

Maja88

modesty skriver:

Hvorfor skal man sidde og vente i to timer hos lægen?

Jeg fik også lavet alle blodprøver hos lægen, det foregik helt normalt, ved en almindelig lægekonsultation.

Det skal man ved glucosebelastning..

De måler dit fastende blodsukker.. så drikker du sukkervand og sidder stille i 2 timer og så ser de hvordan kroppen har reageret

Anmeld

13. maj 2013

l.kjoeller

banana3 skriver:

Jeg er såå ked af min jordmoder..

Første jordmoder besøg havde jeg et okay besøg, det var selvfølgelig første jordmorbesøg, og vi vidste ikke rigtig hvordan det egentlig fungerede. Nå, men for en lille måned siden havde jeg store problemer med maven, jeg havde ikke haft afføring i 9 dage, og flere gange forsøgte jeg at få fat i jordmoderen, på 6 dag uden afføring kom jeg igennem (man kan kun ringe mellem 11-12, og som regel melder den optaget) til en sekretær, som lovede at jordmoderen ville ringe tilbage. Jeg hørte ikke noget, ringede igen dagen efter, uden at komme igennem, og den 9 dag uden afføring måtte jeg grædene gå til lægen, for jeg havde bare SÅ ondt! Det resulterede i en indlæggelse, hvor de hjalp mig af med det. Der er heldigvis styr på det nu, takket være movicol og magnesia.. Jeg var til opfølgningstjek på gyn. afdeling (hvor jeg blev indlagt med forstoppelse) hvor de fandt nogle bakterier i mit urin, og fik noget for det, dog skulle jeg ved jordmoderen i dag høre hvad dyrkningen sagde. Jordmoderen nævnte intet om min forstoppelse, det måtte jeg selv bringe på banen. Hun havde ikke liiiige set at jeg forresten skulle have en indsprøjtning fordi jeg er reh. negativ og barnet er positivt.. Det fik hun så sendt besked om til fødegangen så jeg kan få indsprøjtningen senest i næste uge. Hun trykker mig lige lidt på maven, og så er det ellers det. Hun måler blodtryk, spørger om jeg har tjekket vægten det seneste, hvor til jeg svare nej, hvor efter hun bare sætter et minus i min vandrejournal.. Skal man ikke vejes ved jordmoderen ? Det bliver jeg da oppe ved lægen?
Jeg spørger om hvornår jeg skal tjekkes for sukkersyge, hun virker stresset nok i forvejen, og siger "hvorfor spørg du om det?" Jeg spørg jo fordi jeg kan høre at andre mine veninder har fået det tjekket, hvis det er sukkersyge i familien. ? Nå, men det ville hun så tjekke næste gang ? Næste gang ? Hvad med nu ?? jeg sidder og er så tæt på at græde derinde, ved at følelserne lige nu kører på højtryk lige nu, men hvor var det bare en ubehagelig oplevelse! Hun skønner lillemanden til at være lidt under gennemsnittet, (vi ved at der kun er 2 kar i navlesnoren, så vi skal til ekstrascanninger) hun tog let på det og sagde, at det hurtig kunne vende, og det stoler jeg så på.. Da jeg kommer hjem ser jeg, at hun ikke engang har gidet at udfylde min vandrejournal ordenligt! Det var bare lige prikken over i´ et, og fik det hele til at vælte..

Hvad gør jeg? Kan jeg ikke skifte jordmoder ??
Jeg har ikke lyst til at komme et sted hvor det er så useriøst, og hvor der ikke er tid og overskud til at spørge om hvad vi nu er i tvivl om. Helt ærligt, det er første gang vi er gravide, jeg er SÅ ked af det.. Håber for gudsskyld ikke hun skal med til min fødsel !!!!!!

det var dog ikke rart. du kan godt skifte jordemoder og det ville jeg gøre. lige hvad angår vægt så tror jeg ikke det er standard det bliver vejet yderligere end lægen. det holder man selv øje med.

held og lykke

Anmeld

13. maj 2013

mom <3

banana3 skriver:

Jeg er såå ked af min jordmoder..

Første jordmoder besøg havde jeg et okay besøg, det var selvfølgelig første jordmorbesøg, og vi vidste ikke rigtig hvordan det egentlig fungerede. Nå, men for en lille måned siden havde jeg store problemer med maven, jeg havde ikke haft afføring i 9 dage, og flere gange forsøgte jeg at få fat i jordmoderen, på 6 dag uden afføring kom jeg igennem (man kan kun ringe mellem 11-12, og som regel melder den optaget) til en sekretær, som lovede at jordmoderen ville ringe tilbage. Jeg hørte ikke noget, ringede igen dagen efter, uden at komme igennem, og den 9 dag uden afføring måtte jeg grædene gå til lægen, for jeg havde bare SÅ ondt! Det resulterede i en indlæggelse, hvor de hjalp mig af med det. Der er heldigvis styr på det nu, takket være movicol og magnesia.. Jeg var til opfølgningstjek på gyn. afdeling (hvor jeg blev indlagt med forstoppelse) hvor de fandt nogle bakterier i mit urin, og fik noget for det, dog skulle jeg ved jordmoderen i dag høre hvad dyrkningen sagde. Jordmoderen nævnte intet om min forstoppelse, det måtte jeg selv bringe på banen. Hun havde ikke liiiige set at jeg forresten skulle have en indsprøjtning fordi jeg er reh. negativ og barnet er positivt.. Det fik hun så sendt besked om til fødegangen så jeg kan få indsprøjtningen senest i næste uge. Hun trykker mig lige lidt på maven, og så er det ellers det. Hun måler blodtryk, spørger om jeg har tjekket vægten det seneste, hvor til jeg svare nej, hvor efter hun bare sætter et minus i min vandrejournal.. Skal man ikke vejes ved jordmoderen ? Det bliver jeg da oppe ved lægen?
Jeg spørger om hvornår jeg skal tjekkes for sukkersyge, hun virker stresset nok i forvejen, og siger "hvorfor spørg du om det?" Jeg spørg jo fordi jeg kan høre at andre mine veninder har fået det tjekket, hvis det er sukkersyge i familien. ? Nå, men det ville hun så tjekke næste gang ? Næste gang ? Hvad med nu ?? jeg sidder og er så tæt på at græde derinde, ved at følelserne lige nu kører på højtryk lige nu, men hvor var det bare en ubehagelig oplevelse! Hun skønner lillemanden til at være lidt under gennemsnittet, (vi ved at der kun er 2 kar i navlesnoren, så vi skal til ekstrascanninger) hun tog let på det og sagde, at det hurtig kunne vende, og det stoler jeg så på.. Da jeg kommer hjem ser jeg, at hun ikke engang har gidet at udfylde min vandrejournal ordenligt! Det var bare lige prikken over i´ et, og fik det hele til at vælte..

Hvad gør jeg? Kan jeg ikke skifte jordmoder ??
Jeg har ikke lyst til at komme et sted hvor det er så useriøst, og hvor der ikke er tid og overskud til at spørge om hvad vi nu er i tvivl om. Helt ærligt, det er første gang vi er gravide, jeg er SÅ ked af det.. Håber for gudsskyld ikke hun skal med til min fødsel !!!!!!

Hør engang, det er HELT OK, at du har en forventning om at blive taget alvorlig, når du kommer hos din jordemoder. Hvis du har nogle bekymringer er det hendes opgave at sørge for, at hun besvarer dine spørgsmål på en god og ordentlig måde, så du føler dig tryg !
Du er ked af det og irriteret over at det er så sløset. 
Skift til en ny. DET KAN MAN ALTID, No problem!

KNus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.