nysgerrig om stavning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2013

Frk. Himmelblå

Helt ærligt, så synes jeg, det var mere hensigtsmæssigt om far lærte at stave navnet Tristan, således at søn undgår at skulle stave sit navn en milliard gange for andre. Han kan jo ikke engang sige, at han hedder Trisdan med D, for så vil folk spørge: Hedder du Dristan? Nej, stav det dog rigtigt. Det er selvfølgelig jeres valg, men synes det er lidt pjattet, hvis man laver et navn om pga. ordblind far. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Frk. Himmelblå skriver:

Helt ærligt, så synes jeg, det var mere hensigtsmæssigt om far lærte at stave navnet Tristan, således at søn undgår at skulle stave sit navn en milliard gange for andre. Han kan jo ikke engang sige, at han hedder Trisdan med D, for så vil folk spørge: Hedder du Dristan? Nej, stav det dog rigtigt. Det er selvfølgelig jeres valg, men synes det er lidt pjattet, hvis man laver et navn om pga. ordblind far. 

Helt enig. 

Ellers kunne i kalde drengen Bo? Har i tænkt på det, altså ift. at far skal kunne stave navnet?

Anmeld

10. maj 2013

Maja88

mor:) skriver:

Helt enig. 

Ellers kunne i kalde drengen Bo? Har i tænkt på det, altså ift. at far skal kunne stave navnet?

synes faktisk din og himmelblåes kommentarer er ret så nedladene...

far kan sku ikke gøre for han er ordblind i stærk grad...

til ts.. synes det er fint i vil tænke på farmand og hvorfor ikke stave det som det egentlig udtales

Anmeld

10. maj 2013

FruK

aya-zia skriver:

altså navnet skal udtales TrisDAN

Ja det ved jeg - sådan udtales Tristan jo. Trisdan er vist ikke et godkendt navn, så skal man så vidt jeg ved, søge om det. Men det kan da sagtens være, at I kan få det. 

Men jeg tror nu ikke, at jeg ville lade fars evne til at stave afgøre det.

Jeg kom til at tænke på... Hvad med en tatovering? Evt på underarmen eller diskret på indersiden af håndledet hvor far altid kan se den, med navnet? Med en flot skrift og tilpas størrelse til at der er plads til evt flere børn...  Bare en ide...

Anmeld

10. maj 2013

Louise H.

Hvis i vil stave det trisdan, Så er det sådan i skal gøre

Anmeld

10. maj 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

synes faktisk din og himmelblåes kommentarer er ret så nedladene...

far kan sku ikke gøre for han er ordblind i stærk grad...

til ts.. synes det er fint i vil tænke på farmand og hvorfor ikke stave det som det egentlig udtales

fordi det godt kan læres når nu det kun drejer sig om et navn selvom man er ordblind. 

Det var nu heller ikke for at være nedladende. Personligt synes jeg navnet bo er fint og ærgerligt at der ikke er flere der hedder det idag 

Anmeld

10. maj 2013

Maja88

mor:) skriver:

fordi det godt kan læres når nu det kun drejer sig om et navn selvom man er ordblind. 

Jeg tror ikke i kan sætte jer ind i hans position...

Men hvor er det frækt og nedladene at sige de kan vælge et navn som BO for så er der jo nemt for far..skal de da sqibda ikke når de elsker navnet Trisdan og det kan klare så simpelt for far at stave det med d istedet for t

Anmeld

12. maj 2013

Frk. Himmelblå

Maja88 skriver:

Men hvor er det frækt og nedladene at sige de kan vælge et navn som BO for så er der jo nemt for far..skal de da sqibda ikke når de elsker navnet Trisdan og det kan klare så simpelt for far at stave det med d istedet for t

undskyld mig, men det er da dig, der er nedladende, hvis du ikke tror, at en ordblind kan lære at stave et enkelt navn 

Og også nedladende, hvis du ikke tror, jeg ved, hvad ordblindhed er. Hensyn er godt. Alt for mange særhensyn derimod bliver nemt uhensigtsmæssige i effekten. 

Jeg påpeger bare, at man bør overveje flere faktorer, end om navnet er umiddelbart let at stave for far.

Anmeld

15. maj 2013

Chewy

aya-zia skriver:

hehe okay...

min staver det TRISDAN... og derfor vælger vi det... min er MEGET svært ordblind og hvis han hele tiden skal ha hans søns navn på et stykke papir for at kunne huske det... så bliver han ked...

derfor har han fået lov at bestemme stavemåde...

for mig personligt er stavemåden ik vigtig

Kan godt forstå du vil tage hensyn til din ordblinde kæreste, men jeg synes også I skal tænke på jeres søn og det faktum at han ALTID ville skulle sige - hej, jeg hedder Trisdan - Trisdan med D.

Jeg synes ærligt at det er synd. Det kommer til at være så træls for ham, og en lidt unødig gene for ham, når den mest normale måde er Tristan.

Men smukt navn i øvrigt

Anmeld

15. maj 2013

Laulund87

Ej nej nej min mand er ordblind, men jeg ved at han ville lære at stave vores datters fulde navn uden problemer. Det er et navn der skal siges og staves rigtig mange gange så så svært vil jeg ikke mene det kan være at lære det.

Tænk på barnet der skal, gennem hele livet, stave og udtale sit navn mange gange fordi det er så usædvanligt. Det må godt nok være øv

Så hvis de andres svar er nedladende, er mit nok også

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.