BABYPIGEnr4 skriver:
Jeg skriver selvfølgelig kun ud fra personlig erfaring. Det er hvad jeg har hørt og selv oplevet med de 4 børn jeg selv har. To af dem har gået i vuggestue. Jeg har desværre ikke andre gode erfaringer fra vuggestuerne end at indkøringsperioderne var gode og jeg havde heldigvis nogle robuste børn der kunne håndtere de mange konflikter og knubs der fulgte med. Blå mærker når man hentede, som ingen kunne forklare. Jeg vil gerne vide om mit barn er faldet i løbet af dagen og måske har slået hovedet, så jeg ved om det er en virus eller en hjernerystelse, når barnet kaster op. Små børn falder rigtig meget i løbet af en dag og de tryner også hinanden ved for lidt opsyn.
Dagplejere skal servere sunde og nærende måltider igennem dagen, som tilgodeser barnets udvikling.
Indlægget var et oplæg til diskussion og debat - ikke mudderkastning.
Jeg har to veninder som er pædagoger og arbejder i vuggestuer. Derfor ved jeg det om rengøring og nomering. Den ene havde for nylig ansvaret for 14 børn, som hun sagde de fik da skiftet ble hvis de havde lavet stort og inden de skulle have eftermiddagsmad. Ingen af de to ville nogensinde sende deres egne børn i vuggestuer.
I Frederikssund som jeg skriver om, her er der ikke madordning. Det er skønt at høre de har det i andre kommuner.
En dagplejer kan sagtens have en pædagogisk uddannelse, men har det ikke nødvendigvis.
Fandt lige en artikel for dagpleje, som siger at ny undersøgelse viser det er det bedste for børnenes udvikling. Jeg er enig, men det behøver du ikke at være:
Ny undersøgelse siger dagplejen er bedst for børnene:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-68109337:ros-til-dagplejere-i-ny-unders%C3%B8gelse.html?opengraph
Venligst
Helle
men din måde at debattere på virker jo netop som mudderkast.
Du har få erfaringer og skære hele danmarks vuggestuer over en kam.
Nu vil jeg prøve at gøre det samme og se om du kan se hvor usagligt en generalisering af få erfaringer er:
Så kan jeg fortælle hvad jeg hører om dagplejer:
handler privat ind hver dag i arbejdstiden
shopper tøj i arbejdstiden
mødes med andre dagplejer, går ture med barnevogn og taler privat sammen
laver kedelige rugbrødsmadder
er ufaglige - ingen pædagogiske tiltag
er ikke selvreflekterende
mange sygedage og en masse afspadsering
Nu skal du høre om min drengs vuggestue:
der er altid en pædagog han kender om morgenen til at tage imod. Han løber altid glædeligt hen og krammer.
De får økologisk mad hver dag forberedt af køkkendamen (dvs. pædagogerne skal ikke bruge tid på dette og det skal en dp)
Jeg får altid at vide hvis der er blå mærker og buler og hvad der er sket
De er kreative HVER DAG.
De er udenfor hver dag (næsten) og hvis vejret er helt umulig så finder de altid på noget hyggeligt indenfor fx. bage sammen, bassin på badeværelset hvor der bliver leget med vand iført kun bleer osv.
Min dreng skal gå samme sted indtil skolestart
faglig samt personlig sparring
selvrefleksion
en masse dejlige billeder af hvad de har lavet i løbet af dagen.
der er mange flere ting men orker ikke skrive mere