Dagpleje eller vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

Jeg skriver selvfølgelig kun ud fra personlig erfaring. Det er hvad jeg har hørt og selv oplevet med de 4 børn jeg selv har. To af dem har gået i vuggestue. Jeg har desværre ikke andre gode erfaringer fra vuggestuerne end at indkøringsperioderne var gode og jeg havde heldigvis nogle robuste børn der kunne håndtere de mange konflikter og knubs der fulgte med. Blå mærker når man hentede, som ingen kunne forklare. Jeg vil gerne vide om mit barn er faldet i løbet af dagen og måske har slået hovedet, så jeg ved om det er en virus eller en hjernerystelse, når barnet kaster op. Små børn falder rigtig meget i løbet af en dag og de tryner også hinanden ved for lidt opsyn.

Dagplejere skal servere sunde og nærende måltider igennem dagen, som tilgodeser barnets udvikling.

Indlægget var et oplæg til diskussion og debat - ikke mudderkastning.

Jeg har to veninder som er pædagoger og arbejder i vuggestuer. Derfor ved jeg det om rengøring og nomering. Den ene havde for nylig ansvaret for 14 børn, som hun sagde de fik da skiftet ble hvis de havde lavet stort og inden de skulle have eftermiddagsmad. Ingen af de to ville nogensinde sende deres egne børn i vuggestuer.

I Frederikssund som jeg skriver om, her er der ikke madordning. Det er skønt at høre de har det i andre kommuner.

En dagplejer kan sagtens have en pædagogisk uddannelse, men har det ikke nødvendigvis.

Fandt lige en artikel for dagpleje, som siger at ny undersøgelse viser det er det bedste for børnenes udvikling. Jeg er enig, men det behøver du ikke at være:

Ny undersøgelse siger dagplejen er bedst for børnene:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-68109337:ros-til-dagplejere-i-ny-unders%C3%B8gelse.html?opengraph

Venligst

Helle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

Yurie skriver:

Hos os bliver der gjort ordentligt rent
Varm mad hver dag, ind til de bliver 3(børnehavealder) så har de EN madkasse med og et stykke frugt.
Vi ved sandelig godt hvad børnene har lavet, jeg leger faktisk med børnene.
Mener du at man holder mindre af børnene hvis man arbejder i en vs? Jeg elsker børnene i vs, får masser af kram og smil.

Jeg tror bestemt ikke pædagogerne holder mindre af børnene. Jeg tror bestemt ikke at det er et problem. Jeg tror måske det kan være et problem, hvis man sender sit barn til en dagplejer hvor der ikke er kemi, for så har barnet ikke nogle voksne at vælge imellem. Det kunne være et godt argument for at vælge en vuggestue. Som jeg også skriver er der nogen, som vælger vuggestuen, fordi der ikke er kemi med dagplejer og det er da super vigtigt. Hvis man rigtig gerne vil have dagplejer, så synes jeg man skal besøge et par stykker eller tre inden man beslutter sig. Ved de kommunale kan man sige nej tak 3 gange, så kan de ikke mere garantere plads til den ønskede dato. De selvstændige dagplejere kan man besøge så mange af man har lyst til. Man kan gå på besøg allerede før man føder eller under barslen.

Venligst Helle

Anmeld

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

modesty skriver:

Jeg forstår ikke helt hvad meningen er med indlægget? At nedgøre vuggestuer? Du har godt nok nogle heftige fordomme som jeg kan tænke mig stammer fra dine egne dårlige erfaringer? Men det er ikke ensbetydende med at det er OK at skære alle vuggestuer over én kam.

Der bliver gjort super godt rent i vores vuggestue, normeringen er 3, der bliver lavet varm økologisk mad til børnene hver dag (de får alle måltider i vuggestuen, skal ikke have madpakke med). Vi har rigtig god kommunikation med pædagogerne, får altid et lille resumé af dagen når vi henter, og får sagt fint farvel til alle pædagoger og børn inden vi går.

Nå, men udover ovenstående grunde har vi valgt vuggestue fordi:

Jeg har snakket med et par veninder hvis børn var i dagpleje som har haft rigtig dårlige erfaringer med at DP mor var meget syg. Jeg er glad for at min søn i vuggestuen hver dag møder mindst to voksne som han kender i forvejen. Ydermere er der en fast vikar, så det altid er den samme afløser ved sygdom. 

Jeg sætter også pris på at hvis der skulle være et "råddent æble" i kurven, er der andre til at holde øje og trække niveauet op, så at sige. En dagplejer tilbringer rigtig meget tid helt alene med børnene (det her er på ingen måder en afgørende faktor, jeg er ikke paranoid, men det er da en lille ekstra bonus).

Vuggestuen vi har valgt ligger lige på den anden side af gaden = nul spildtid på at hente og aflevere. Den tid bliver i stedet brugt sammen med vores søn.

Min søn er meget social og elsker at være sammen med mange andre børn. 

Jeg sætter stor pris på at han skal være det samme sted helt indtil han skal i skole. Det giver en dejlig tryghed for ham, synes jeg.

Kan se du også lige får luftet nogle fordomme, og sådan kan man jo også have det

Venligst

Helle

Anmeld

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

Twinkle little star skriver:

Min søn startede i dagpleje.. dagens faste tur i klapvogn for at handle privat ind, ingen pædagogiske tiltag, dp mor gad ikke putte ham ud og sove til middag i barnevogn fordi det var nemmest at han sov inde.. Jeg Blev aldrig informeret omkring hvad de havde lavet om dagen, hvor meget han havde spist.. intet!!!!

Min søn skiftede til vuggestue.. 

rivende udvikling, fokus på motorik, 3 faste pædagoger og køkkendame, 12 skønne unger = 4 børn pr pædagog, skønne nye lokaler, stor legeplads med sansemototiske udfordinger til præcis den alder de har.. 

Jeg har intet negativt at sige om vuggestuer og vil til hver tid foretrække vuggestue frem for en ukompetent dagplejer.. 

Dagplejerne kan være super dygtige, men det her er min erfaring  

Øv sikke nogle dårlige oplevelser du har haft. Det er rigtig ærgeligt når dagplejere ikke tager deres job alvorligt og lytter til forældrene.

Venligst

Helle

Anmeld

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

Laulund87 skriver:

Det der kan jeg slet ikke tage seriøst.. Vi valgte vuggestue fordi vi syntes det var det bedste for vores barn, men det er du vel ligeglad med for du vil bare gerne fortælle at VS er såååå forkert.

Næh det var egentlig ikke meningen, så havde jeg nok ikke bedt om din mening

Venligst

Helle

Anmeld

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

Månsson skriver:

Arh men sikke et nuanseret syn Ska vi lige snakke alle ulemperne ved dp:

* I er ikke uddannet ud over de kurser som ofte rammer ret meget ved siden af og som jo ska tages i jeres arbejdstid hvor der jo så ikke er dækning af denne ene omsorgsperson ( i en vuggestue vil der altid være en barnet kender os ved kurser)

* I optjener afspadsering hveruge og har derud over 5ugers ferie + 6ferie fritimer som i jo også ska afvikle igen er vi ude i at denne ene omsorgsperson ikke er der.

* Ved sygdom får man besked ved 06 tiden ofte og hvis man har pasningsbehov fra 06.15 er man rimelig presset og man kan risikere at sku køre langt for gæstepleje igen ikke et problem i vuggestue.

* De rugbrødder i servere smager ik bedre end dem der er i madkassen eller bliver serveret i vuggestue og i mange vuggestuer serveres der varm mad hverdag lavet af en køkkendame hvor du selv ska sidde og servere og lave maden, der går os børne tid fra ved dig.

Ja jeg ku blive ved i samme rille.. Jeg vil til hver en tid vægte faglighed højest og min datter er skrevet op til vuggestue endnu på trods af at hun har gået i dp i et år snart og vores kommende søn skal forhåbentligt i vuggestue..

Må sige at det er tråde som denne og mange andre som den der overbeviser mig om at dp ikke er for mig

Sådan kan man jo også have det.

Venligst

Helle

Anmeld

8. maj 2013

L&V

BABYPIGEnr4 skriver:

Jeg skriver selvfølgelig kun ud fra personlig erfaring. Det er hvad jeg har hørt og selv oplevet med de 4 børn jeg selv har. To af dem har gået i vuggestue. Jeg har desværre ikke andre gode erfaringer fra vuggestuerne end at indkøringsperioderne var gode og jeg havde heldigvis nogle robuste børn der kunne håndtere de mange konflikter og knubs der fulgte med. Blå mærker når man hentede, som ingen kunne forklare. Jeg vil gerne vide om mit barn er faldet i løbet af dagen og måske har slået hovedet, så jeg ved om det er en virus eller en hjernerystelse, når barnet kaster op. Små børn falder rigtig meget i løbet af en dag og de tryner også hinanden ved for lidt opsyn.

Dagplejere skal servere sunde og nærende måltider igennem dagen, som tilgodeser barnets udvikling.

Jeg har to veninder som er pædagoger og arbejder i vuggestuer. Derfor ved jeg det om rengøring og nomering. Den ene havde for nylig ansvaret for 14 børn, som hun sagde de fik da skiftet ble hvis de havde lavet stort og inden de skulle have eftermiddagsmad. Ingen af de to ville nogensinde sende deres egne børn i vuggestuer.

I Frederikssund som jeg skriver om, her er der ikke madordning. Det er skønt at høre de har det i andre kommuner.

En dagplejer kan sagtens have en pædagogisk uddannelse, men har det ikke nødvendigvis.

Fandt lige en artikel for dagpleje, som siger at ny undersøgelse viser det er det bedste for børnenes udvikling. Jeg er enig, men det behøver du ikke at være:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-68109337:ros-til-dagplejere-i-ny-unders%C3%B8gelse.html?opengraph

Venligst

Helle

Nu tolker du hvis den meget spinkle undersøgels

Anmeld

8. maj 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
BABYPIGEnr4 skriver:

Venligst

Helle

men din måde at debattere på virker jo netop som mudderkast.

Du har få erfaringer og skære hele danmarks vuggestuer over en kam.

Nu vil jeg prøve at gøre det samme og se om du kan se hvor usagligt en generalisering af få erfaringer er:

Så kan jeg fortælle hvad jeg hører om dagplejer:

handler privat ind hver dag i arbejdstiden

shopper tøj i arbejdstiden

mødes med andre dagplejer, går ture med barnevogn og taler privat sammen

laver kedelige rugbrødsmadder

er ufaglige - ingen pædagogiske tiltag

er ikke selvreflekterende

mange sygedage og en masse afspadsering

Nu skal du høre om min drengs vuggestue:

der er altid en pædagog han kender om morgenen til at tage imod. Han løber altid glædeligt hen og krammer.

De får økologisk mad hver dag forberedt af køkkendamen (dvs. pædagogerne skal ikke bruge tid på dette og det skal en dp)

Jeg får altid at vide hvis der er blå mærker og buler og hvad der er sket

De er kreative HVER DAG.

De er udenfor hver dag (næsten) og hvis vejret er helt umulig så finder de altid på noget hyggeligt indenfor fx. bage sammen, bassin på badeværelset hvor der bliver leget med vand iført kun bleer osv. 

Min dreng skal gå samme sted indtil skolestart

faglig samt personlig sparring

selvrefleksion

en masse dejlige billeder af hvad de har lavet i løbet af dagen.

der er mange flere ting men orker ikke skrive mere

Anmeld

8. maj 2013

anynom

Og så er der gamle, udbrændte dagplejemødre, som bare venter på at børnene bliver hentet igen.

Vi startede med at være meget glade for vores dagplejemor, men efter kort tid ændrede det sig.
Isabel måtte ikke sove formiddagslur, for dagplejeren havde 4 (ja, hun havde et fast gæstebarn) store børn som kun sov til middag, så det var for besværligt at putte en pige på knap 10 måneder. Derudover blev alle børnene (inkl min pige) vækket klokken 14.00.
De fik lidt kedelig rugbrød til frokost og æbler om eftermiddagen. Morgenmad = havregrød. Formiddagsmaden havde hun selv fravalgt at lave.
På trods af at hun havde fire børn, som var så store at de kunne lege lidt selv, så havde Isabel konstant rød røv fordi hun ikke blev skiftet ofte nok eller blev gjort ordenligt ren.
Ja, jeg kunne sikkert blive ved, but you get my point.

Der er bestemt fordele og ulemper ved det hele, der er gode og dårlige pædagoger/dagplejere. Punktum

Anmeld

8. maj 2013

BABYPIGEnr4

mor:) skriver:

Det var da en underlig måde at reklamere for din dagpleje på.

Det er da enormt uproffefionelt at svine vuggestuer til, som jo har den samme opgave at varetage som dig.

Samtidig gør denne mudderkastning at du fremstår enorm usympatisk, unuanceret og usaglig.

Jeg ville derfor ikke sende mine børn i din dagpleje.

Der er faglige og nærværende vs pædagoger og der er faglige og nærværende dagplejer. At der så er enkelte der falder udenfor denne beskrivelse....tja de findes indenfor ALLE brancher.

Så jeg håber du i det mindste får udvidet din horisont med denne tråd

Dette er ikke en reklame for min dagpleje. Pladserne er også fyldt op og jeg har venteliste. Så det er jo heldigt for os begge

Jeg ser ikke mig selv som snævertsynet, men heldigvis kender du mig jo ikke så det behøver jeg ikke tage til mig.

Venligst

Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.