Både dagpleje og vuggestue kan jo være godt og mindre godt afhængig af stedet. Jeg ville aldrig vælge en dagpleje fordi:
Der er kun en person til at varetage børnenes behov. Ensidig prægning af børnene og manglende sparring med andre fagpersoner, som derved er med til at skærpe ens egen udvikling og selvrefleksion over sit arbejde. Samtidigt bryder jeg mig ikke om at kun en person passer mit barn, da det tiltaler mig bedre at man er flere til at tage over og kigge hinanden over skulderen.
Afhængigheden af denne ene person ved sygdom og ferier er også en ulempe i min verden og synes det er bedst at barnet lærer at forholde sig til og er tryg ved mere end blot en person.
Fagligheden er usikker i den forstand at en uddannelse ikke er påkrævet for en dagplejer og da et pasningstilbud skal tilbyde mere end pasning, men også en forbedredelse til det samfund vi lever i er det ikke tilfredsstillende synes jeg. Overgangen fra dagpleje til børnehave er også for stor pga de forskelle der er på dagpelejen og vuggestuens miljø.
Men alt i alt er det et temperamentsspørgsmål og intet er sort/hvidt, så det ene kan være ligeså godt som det andet. Det vigtige er at man som forældre er tryg ved det valg man træffer for sit barn og dermed den følelse man videregiver til barnet. Pasningstilbuddenes kvalitet afhænger jo i høj grad af de ressurcer der bliver stillet til rådighed, hvad angår økonomi og de personer der passer vores børn. 
Anmeld