Valle81 skriver:
Jamen jeg ved ikke hvad der stikker de ammende mødre sådan over flaskemødre eller at man helt bevidst vælger det fra fordi man ikke gider:-) der er sku frit valg på alle hylder:-)
For mig at se, er problemet nærmest omvendt. Som jeg oplever og ser det, er det efterhånden som om, at normen IKKE er at amme. Og flaskemødre påberåber ammemafia, hvor jeg faktisk synes jeg i høj grad ser en flaskemafia; Udviser en ammemor det mindste ammeproblem og beder om råd, ser man straks, at der står 10 flaskemødre i kø klar til at fortælle vedkommende, at hun garanteret ikke har nok mælk og nok burde gå på flasken. Fremfor at støtte og vejlede i den problemstilling, så moderen måske kunne komme videre med amning. Man er ikke en dårlig mor, fordi man ikke ammer, men faktum ER, at der er nogle ting i modermælken, som du bare ikke finder i modermælkserstatning, og så kan man sige nok så mange gange, at MM ikke er det bedste, men det er det jo egentlig hvis man ser på næringsindholdet.
Jeg synes ikke man kan sige "Mine børn er sunde og raske, men de ammebørn jeg kender er syge" - man kan ikke derudfra drage den konklusion, at så må MME være bedre. Der kan jo være tusinde andre grunde til, at børnene er mere syge, og det siger jo absolut intet om de langsigtede positive virkninger af amning.
Jeg prøver at forsøge at holde min holdning om amning lidt for mig selv, fordi det er sådan et mega ømt emne, men hold op hvor er det trættende at få smidt ammefanatisme i hovedet, fordi man prøver at give udtryk for, at amning for de fleste er værd at kæmpe for. Det er jo åbenbart helt legalt at sige til en ammemor, at flasken er fantastisk og det burde hun overveje, men hvis jeg siger til en flaskemor, at hun måske skulle prøve at se, om hun kunne få amningen i gang igen, så er jeg straks et ammefanatisk monster, som ikke er rummelig og kan se det gode i flasken. Ved ikke om du kan følge mig?
Som sagt var Rose delvist flaskebarn fra start og fuldbyrdet flaskebarn da hun var 4 måneder. Og det skyldtes ren og skær uvidenhed fra min side; Jeg kørte mig selv ned med ammebekymringer, fordi jeg ikke vidste bedre, og jeg tror at mange af nutidens ammeproblemer ligeledes skyldes uvidenhed. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor det er så forfærdeligt at forsøge at støtte op om amning og råde folk til at få det til at fungere, fremfor straks at sige: "Ej men flasken er også fantastisk, og det var altså bare det der kørte for mig"
Nå, jeg er ked af en længere smøre, for jeg er egentlig ikke gearet til en stor diskussion her til aften. Synes bare det er så dødstødende at få at vide, at noget åbenbart stikker en, og at man er "ovre flaskemødre", fordi man forsøger at støtte op om amning.