overvejer flasken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. april 2013

Laulund87

Valle81 skriver:

Jamen jeg ved ikke hvad der stikker de ammende mødre sådan over flaskemødre eller at man helt bevidst vælger det fra fordi man ikke gider:-) der er sku frit valg på alle hylder:-)

Ja heldigvis Og det er sgu ok at man vælger fra ganske enkelt fordi man ikke har lyst..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2013

Valle81

Laulund87 skriver:

Ja heldigvis Og det er sgu ok at man vælger fra ganske enkelt fordi man ikke har lyst..

Meget meget enig:-)

Anmeld

30. april 2013

-Sigrid-

Altså, dit barn bliver jo mæt uanset om det er amning eller flaske.

Men der er bare så mange helbredsmæssige årsager til at fortsætte amning, for jer begge to: 

- Nedsat risiko for infektionssygdomme (diare, mellemøresbetændelse, luftvejsinfiktioner)

- Nedsat risiko for dehydrering i sygdomsperioder samt hurtigere rask igen

- (måske) nedsat risiko for allergi, fedme, sukkersyge og forhøjet blodtryk

- Mindre risiko for vuggedød

- For dig er der mindre risiko for brystkræft, æggestokkekræft, diabetisk

Det er ikke for at sige at du skal/ikke skal fortsætte amningen, men beslutter du for at det er ikke, så er der ingen vej tilbage. Og jeg ville bare give dig en mulighed for et informeret valg.

Anmeld

30. april 2013

StudPsyk

Valle81 skriver:

Jamen jeg ved ikke hvad der stikker de ammende mødre sådan over flaskemødre eller at man helt bevidst vælger det fra fordi man ikke gider:-) der er sku frit valg på alle hylder:-)

For mig at se, er problemet nærmest omvendt. Som jeg oplever og ser det, er det efterhånden som om, at normen IKKE er at amme. Og flaskemødre påberåber ammemafia, hvor jeg faktisk synes jeg i høj grad ser en flaskemafia; Udviser en ammemor det mindste ammeproblem og beder om råd, ser man straks, at der står 10 flaskemødre i kø klar til at fortælle vedkommende, at hun garanteret ikke har nok mælk og nok burde gå på flasken. Fremfor at støtte og vejlede i den problemstilling, så moderen måske kunne komme videre med amning. Man er ikke en dårlig mor, fordi man ikke ammer, men faktum ER, at der er nogle ting i modermælken, som du bare ikke finder i modermælkserstatning, og så kan man sige nok så mange gange, at MM ikke er det bedste, men det er det jo egentlig hvis man ser på næringsindholdet.

Jeg synes ikke man kan sige "Mine børn er sunde og raske, men de ammebørn jeg kender er syge" - man kan ikke derudfra drage den konklusion, at så må MME være bedre. Der kan jo være tusinde andre grunde til, at børnene er mere syge, og det siger jo absolut intet om de langsigtede positive virkninger af amning.

Jeg prøver at forsøge at holde min holdning om amning lidt for mig selv, fordi det er sådan et mega ømt emne, men hold op hvor er det trættende at få smidt ammefanatisme i hovedet, fordi man prøver at give udtryk for, at amning for de fleste er værd at kæmpe for. Det er jo åbenbart helt legalt at sige til en ammemor, at flasken er fantastisk og det burde hun overveje, men hvis jeg siger til en flaskemor, at hun måske skulle prøve at se, om hun kunne få amningen i gang igen, så er jeg straks et ammefanatisk monster, som ikke er rummelig og kan se det gode i flasken. Ved ikke om du kan følge mig?

Som sagt var Rose delvist flaskebarn fra start og fuldbyrdet flaskebarn da hun var 4 måneder. Og det skyldtes ren og skær uvidenhed fra min side; Jeg kørte mig selv ned med ammebekymringer, fordi jeg ikke vidste bedre, og jeg tror at mange af nutidens ammeproblemer ligeledes skyldes uvidenhed. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor det er så forfærdeligt at forsøge at støtte op om amning og råde folk til at få det til at fungere, fremfor straks at sige: "Ej men flasken er også fantastisk, og det var altså bare det der kørte for mig"

Nå, jeg er ked af en længere smøre, for jeg er egentlig ikke gearet til en stor diskussion her til aften. Synes bare det er så dødstødende at få at vide, at noget åbenbart stikker en, og at man er "ovre flaskemødre", fordi man forsøger at støtte op om amning.

Anmeld

30. april 2013

Mettefpigen

modesty skriver:

A

MME er et fint alternativ for de kvinder som af forskellige årsager ikke kan amme. Men morens mælk ER det bedste for barnet. Det er mælk skabt lige præcis til at opfylde dit barns behov, med alt hvad det har brug for af vitaminer, antistoffer, mælkesyrebakterier o.s.v.

Ved at gå over til flasken nu, risikerer du at fucke dit barns mave op og skulle døje med forstoppelser i lang tid fremover. Du risikerer også at give dit barn allergier.

Ja, dit barn er afhængig af dig. Sådan er det at være mor. Den første tid her kommer aldrig tilbage, og dit barn vil blive mindre og mindre afhængig af dig jo ældre h*n bliver. Det drejer sig om cirka et år af dit liv, hvor du må skære ned på fester og druk. Hvis du ikke kan det, skulle du ikke være blevet mor. Undskyld hvis jeg lyder hård, men sådan har jeg det.

Der var to i min mødregruppe som mod deres vilje måtte gå over til flasken, og gud hvor de forbandede at skulle blande MME, sterilisere flasker, sørge for rigtig temperatur o.s.v. mens der lå en lille, skrigende baby og bare var sulten. Specielt midt om natten, hvor man som ammemor bare kan vende sig om på siden og give bryst, skulle de ud i køkkenet, tænde lyset, frem med alt udstyret og i gang med at kokkerere. Jeg tror ikke at man skal undervurdere fordelen ved at have maden lige ved hånden, så at sige.

Men hvis du så gerne vil feste, hvorfor kan du så ikke bare blive ved med at amme og malke ud en gang imellem når du skal i byen?

Aj undskyld mig, men skal man ikk være mor fordi man ikk ammer i et år?????? Helt ærligt....

Anmeld

30. april 2013

StudPsyk

Mettefpigen skriver:

Aj undskyld mig, men skal man ikk være mor fordi man ikk ammer i et år?????? Helt ærligt....

Det er jo ikke det hun skriver. Hun skriver, at hun ikke synes man bør blive mor, hvis ikke man kan tilsidesætte sit behov for fester og frihed i et år.

Anmeld

30. april 2013

Anonym trådstarter

Janne T. skriver:

For mig at se, er problemet nærmest omvendt. Som jeg oplever og ser det, er det efterhånden som om, at normen IKKE er at amme. Og flaskemødre påberåber ammemafia, hvor jeg faktisk synes jeg i høj grad ser en flaskemafia; Udviser en ammemor det mindste ammeproblem og beder om råd, ser man straks, at der står 10 flaskemødre i kø klar til at fortælle vedkommende, at hun garanteret ikke har nok mælk og nok burde gå på flasken. Fremfor at støtte og vejlede i den problemstilling, så moderen måske kunne komme videre med amning. Man er ikke en dårlig mor, fordi man ikke ammer, men faktum ER, at der er nogle ting i modermælken, som du bare ikke finder i modermælkserstatning, og så kan man sige nok så mange gange, at MM ikke er det bedste, men det er det jo egentlig hvis man ser på næringsindholdet.

Jeg synes ikke man kan sige "Mine børn er sunde og raske, men de ammebørn jeg kender er syge" - man kan ikke derudfra drage den konklusion, at så må MME være bedre. Der kan jo være tusinde andre grunde til, at børnene er mere syge, og det siger jo absolut intet om de langsigtede positive virkninger af amning.

Jeg prøver at forsøge at holde min holdning om amning lidt for mig selv, fordi det er sådan et mega ømt emne, men hold op hvor er det trættende at få smidt ammefanatisme i hovedet, fordi man prøver at give udtryk for, at amning for de fleste er værd at kæmpe for. Det er jo åbenbart helt legalt at sige til en ammemor, at flasken er fantastisk og det burde hun overveje, men hvis jeg siger til en flaskemor, at hun måske skulle prøve at se, om hun kunne få amningen i gang igen, så er jeg straks et ammefanatisk monster, som ikke er rummelig og kan se det gode i flasken. Ved ikke om du kan følge mig?

Som sagt var Rose delvist flaskebarn fra start og fuldbyrdet flaskebarn da hun var 4 måneder. Og det skyldtes ren og skær uvidenhed fra min side; Jeg kørte mig selv ned med ammebekymringer, fordi jeg ikke vidste bedre, og jeg tror at mange af nutidens ammeproblemer ligeledes skyldes uvidenhed. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor det er så forfærdeligt at forsøge at støtte op om amning og råde folk til at få det til at fungere, fremfor straks at sige: "Ej men flasken er også fantastisk, og det var altså bare det der kørte for mig"

Nå, jeg er ked af en længere smøre, for jeg er egentlig ikke gearet til en stor diskussion her til aften. Synes bare det er så dødstødende at få at vide, at noget åbenbart stikker en, og at man er "ovre flaskemødre", fordi man forsøger at støtte op om amning.

Jeg kan godt følge hvad du siger, tror bare også at den smule frihed jeg oplevede i weekenden var så overvældende. Tror ikke jeg stopper amningen, men vil ikke holde tilbage med flasken på samme måde som jeg oprindeligt havde tænkt mig.
mit største problem er nok jeg hader at pumpe ud til når jeg skal noget 

Anmeld

30. april 2013

Valle81

Janne T. skriver:

Jamen jeg er bestemt også for amning, og synes også at der skal støttes op om det, når folk spørger til råds. Gode støttende og hjælpende råd er noget helt andet end at sige, at man ikke skulle være blevet mor fordi man overvejer at gå på flasken fordi man ikke lige synes amning er en.

Det er der jeg står af, altså mere dømmende kan man da ikke blive. Lige som jeg også synes man er sindssygt dømmende, hvis man siger amning bare er klamt.

Jeg synes det er et helt frit valgt ligegyldigt hvilken grund, der gør, at man vælger en enten det ene eller andet.

Christina

Anmeld

30. april 2013

StudPsyk

Anonym skriver:

Jeg kan godt følge hvad du siger, tror bare også at den smule frihed jeg oplevede i weekenden var så overvældende. Tror ikke jeg stopper amningen, men vil ikke holde tilbage med flasken på samme måde som jeg oprindeligt havde tænkt mig.
mit største problem er nok jeg hader at pumpe ud til når jeg skal noget 

I givet fald er periodevis MME et fint alternativ, kan man sige, hvis det ikke er ret ofte det drejer sig om. Jeg tror bare du skal passe på, at dit barn ikke begynder at foretrække flasken, hvis du altså stadig gerne vil amme.

Jeg forstår godt det er en overvældende følelse - for det ER en kæmpe omvæltning, at dette lille væsen pludselig er 100% afhængigt af én. Det er jo at ændre sig liv 100% fra det sekund barnet kommer ud, og det kræver tilvænning. Men på den anden side er det jo også bare super smukt, at dette lille væsen elsker dig så højt og føler sig så knyttet til dig, at det har behov for dig på så mange måder. Ved ikke om det kan hjælpe at tænke sådan? 

Anmeld

30. april 2013

StudPsyk

Valle81 skriver:

Jamen jeg er bestemt også for amning, og synes også at der skal støttes op om det, når folk spørger til råds. Gode støttende og hjælpende råd er noget helt andet end at sige, at man ikke skulle være blevet mor fordi man overvejer at gå på flasken fordi man ikke lige synes amning er en.

Det er der jeg står af, altså mere dømmende kan man da ikke blive. Lige som jeg også synes man er sindssygt dømmende, hvis man siger amning bare er klamt.

Jeg synes det er et helt frit valgt ligegyldigt hvilken grund, der gør, at man vælger en enten det ene eller andet.

Christina

Men det var jo heller ikke det modesty skrev Hun skrev, at hun ikke synes man burde være blevet mor, hvis ikke man kunne tilsidesætte sit behov for fest, druk og frihed i et enkelt år. Hun skrev ikke, at man ikke burde være blevet mor, hvis man ikke ville amme  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.